خبرگزاری کار ایران

منصوری: بهترین تکنولوژی هم باشد داور باید تصمیم بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۶۴۰

کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی گفت: بهترین تکنولوژی هم باشد، باز داور باید تصمیم بگیرد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا منصوری درمورد اینکه استفاده از هوش مصنوعی، نقش کمک داوران را کمتر نمی‌کند و دلیل تاخیر در اعلام آفساید در جام جهانی ۲۰۲۲، اظهار داشت: بحث هوش مصنوعی که به ما گفتند با آنچه در جام جهانی از آن استفاده می‌شد، تا حدی متفاوت بود. از جام جهانی ۲۰۱۸ قرار شد بحث خط آفساید و اعلام این تصمیم به واقعیت نزدیک‌تر شود. هوش مصنوعی سیستمی بود که اندام بازیکن مدافع یا مهاجم را در آخرین خط اندازه گیری می‌کرد و دوربین روی نقاط مختلف تمرکز داشت. مطابق آخرین قسمت بدن مدافع و جلوترین قسمت بدن مهاجم درصد اختلاف را کم می‌کرد. خود هوش مصنوعی آفساید نمی گرفت.

وی افزود: کمک داور در زمین کارش را انجام می‌داد. دوستان خیلی انتقاد می‌کنند که در برخی صحنه‌ها، آفساید خیلی واضح و مشخص بود. شاید در تلویزیون و فضا اینگونه باشد اما هوش مصنوعی و VAR این شانس را به داور و کمک داور می‌دهند تا اشتباه خود را اصلاح کنند. اجازه می‌دهند کمک داور پس از اتمام فرآیند گل، کرنر ‌و... نظر خود را اعلام کند. برای همین یک شانس مجدد است اما معایبی دارد که در حال حل شدن است.

کمک داور اول علیرضا فغانی در جام جهانی ۲۰۲۲ درخصوص اینکه آیا برخورد شدید و به شدت کولینا با داوران VAR بازی پرتغال و اروگوئه صحت دارد، گفت: من اندازه به شدت بد را نمی‌دانم اما وقتی بهترین تکنولوژی هم وجود داشته باشد، باز هم نیروی انسانی باید از آن استفاده کند. جلسه ای در قطر داشتیم و فشارهایی هم بود. فغانی صحنه را کامل دید و باید به آن سیستم اعلام کنیم صحنه را دیدم یا ندیدم. VAR همه را بررسی می‌کند اما وقتی داور اعلام کرده من دیدم توپ در شرایطی که دست تکیه گاه آن بوده به دست برخورد کرده و هند نیست، توضیحات خودش را داد و عبدالله، کمک داور ویدیویی قطری هم این تصمیم را تایید کرد. 

منصوری افزود: توپ سمت مخالف من رفت و در ادامه کرنر شد. ما گفتیم بازی را سریع تر شروع کنند زیرا پرتغال تا دقیقه ۸۹ یک بر صفر جلو بود. در آن فاصله کرنر زدن ناگهان اعلام کردند بازی را نگه دارید زیرا نظر داوران VAR۵۰-۵۰  است. باید صحنه را مجدد ببینید. کمک داور مراکشی VAR هم تصمیم فغانی را تایید کرد اما کمک داوران ویدیویی نظر متفاوتی داشتند. فغانی نتوانست اتاق را کنترل کند. همانگونه که داور درون زمین باید تصمیم نهایی را بگیرد، VAR هم باید تصمیم گیری کند. در نهایت تصمیم گیری نهایی با داور است.

وی درباره ادعای علی خسروی مبنی بر اینکه کمک داور ویدیویی در اختیار تیم‌های بزرگ دنیا است و در شرایطی که در بازی مراکش و فرانسه باید یک پنالتی برای مراکش گرفته و امباپه اخراج می‌شد، گفت: شاگرد خسروی هستم و نمی‌توانم روی حرفش صحبت کنم اما به ویژه در جام جهانی همه نخبگان حضور دارند و آبروی خود را دوست دارند. نهایت استفاده از بهترین تکنولوژی ها را نیز انسان انجام می‌دهد. اگر آموزش ها غلط باشد و در لحظه نتواند بهترین کیفیت را از خودش نشان بدهد، از بهترین تکنولوژی هم نمی‌توانیم استفاده کنیم یا به غلط استفاده کنیم.

کمک داور بین المللی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه در جام جهانی دیدیم مثل بازی ما و چند بازی دیگر اتفاقاتی افتاد که من آن را به پای نوپا بودن تکنولوژی می‌گذارم که سبب تاخیر در بازی یا حتی شادی تیم‌ها می‌شود. درمورد هند هنوز به جمع بندی نرسیده ایم و همچنان این مسائل ادامه دارد.

منصوری درمورد اینکه آیا قرار است آن‌ها نیز مانند بازیکنان تیم ملی پاداش بگیرند، پاسخ داد: ما هنوز از جام جهانی قبلی هم دریافتی نداشته ایم. این موضوع نیز به دلیل تحریم‌های سیستم بانکی است. ارقام نیز در این حد نیست. از جام جهانی قبلی دیگر به این صورت نیست که ورودی داده و بگویند بابت هر روز اقامت فلان مبلغ را می‌گیرید. برمبنای بازی است. در جام جهانی قبلی که چهار بازی سوت زدیم هم به این مبلغ مطرح شده نرسیدیم. اکنون که فقط دو بازی را قضاوت کردیم.

وی ادامه داد: از سیستم ورزش گلایه دارم. برای جام جهانی قبلی و المپیک ریو به پاداش ما اعتراض شد اما در شرایطی که نظام پرداخت پاداش‌ها مشخص شده و حتی به صورت مثال برای یک کمک داور که به قله دماوند و هیمالیا صعود می‌کند، پاداش مشخص است ما هیچ نداریم و پاداش فقط سکویی است. در آن زمان برای مربیان هم پاداش نداشتیم و درست نبود مربی یک قهرمان کشتی‌گیر یا تکواندوکار پاداش نداشته باشد.

کمک داور فوتبال کشورمان افزود: تا الان که برای داوری‌ها پاداشی نبوده اما امیدواریم برای داوران فوتبال یا هر رشته دیگری پرداخت پاداش نظام مند شود زیرا آن‌ها نیز تلاش کرده و زحمت می‌کشند. در دوره قبلی ریاست تاج و دبیرکلی ساکت محبت کرده و مانند بازیکنان تیم ملی به ما داداش داده‌اند. اکنون هم این موضوع اعلام شده و با ما در تماس بوده و لطف داشته اند اما تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز