خبرگزاری کار ایران

آیا فوتبال ایران یک «ولید الرکراکی» دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۲۷۴

تیم ملی فوتبال مراکش می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای تیم ملی فوتبال ایران باشد.

به گزارش ایلنا، ولید الرکراکی سرمربی تیم ملی فوتبال مراکش اولین مربی بومی قاره آفریقاست که توانست تیم ملی یک کشور آفریقایی را به یک‌چهارم نهایی جام جهانی برساند.

پیش از مراکش 2022، تیم ملی کامرون در جام جهانی 1990 با یک سرمربی روس به‌نام والری نپومنیاچی، تیم ملی سنگال در جام جهانی 2002 با یک سرمربی فرانسوی به‌نام برونو متسو و تیم ملی غنا در جام جهانی 2010 با یک سرمربی صرب به نام میلووان رایواچ موفق به صعود به جمع 8 تیم برتر جام جهانی شده بودند. صعود مراکش دو فاکتور مهم داشت. صعود اولین تیم عرب به یک‌چهارم نهایی جام جهانی و موفقیت اولین مربی بومی.

الرکراکی در فرانسه متولد شده و به‌دلیل اصالت مراکشی 45 بار در تیم ملی این کشور آفریقایی بازی کرده است. رکراکی تنها سه ماه قبل از آغاز جام جهانی جایگزین وحید هلیل هودزیچ شده بود و به خوبی توانست مزد اعتماد مدیران فدراسیون فوتبال مراکش را بدهد و حالا این تیم، حریف پرتغال در یک‌چهارم نهایی جام جهانی است.

مراکش با رکراکی چه به نیمه نهایی برسد چه مقابل پرتغال شکست بخورد، برنده بزرگ جام جهانی 2022 است. این تیم با یک مربی بزرگ خارجی (اروه رنار) در دور گروهی جام جهانی قبلی حذف شد و حالا با این مربی بومی به جذابترین تیم جام جهانی قطر تبدیل شده است.

حالا با درخشش مراکش در جام جهانی آن هم با یک مربی بومی، همه از خود می‌پرسند، آیا فوتبال ایران یک «ولید الرکراکی» دارد تا به واسطه آشنایی با فرهنگ فوتبال ایران و علم فوتبال دنیا، ما را به قله برساند؟

فوتبال ما با حشمت مهاجرانی به قهرمانی جام ملت‌ها رسید، به المپیک مونترال رفت و به‌عنوان تنها نماینده آسیا – اقیانوسیه راهی جام جهانی 1978 آژانتین شد. پرسش اصلی این است: این فوتبال، عقیم شده که دیگر نمی‌تواند مربی بزرگ متولد کند یا اعتماد ما به مربیان داخلی از بین رفته است؟ بسیاری از اهالی فوتبال، فضای داخلی فوتبال ما را تحلیل رفته قلمداد می‌کنند و می‌گویند مربی علمی شاخص نداریم؛ اما شاید این تحلیل، کم لطفی به مربیان ایرانی باشد.

فوتبال ما می‌تواند با تکیه بر مربی بومی که با اشراف به همه ابعاد فوتبال ایران و مجهز شدن به دانش روز به سطح قابل قبول برای نشستن روی نیمکت تیم ملی رسیده باشد، به موفقیت برسد. کاش فضای داخلی فوتبال را ببینیم و سرمایه‌ها را درست تشخیص دهیم.

قرارداد 400 هزار یورویی الرکراکی

ولید الرکراکی سرمربی تیم مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲، چند ماه قبل از آغاز رقابت‌ها جانشین وحید هلیل‌هودزیچ مشهور شد. کمتر از سه ماه مانده به جام جهانی، او با امضای قراردادی سه ساله هدایت تیم ملی فوتبال مراکش را برعهده گرفت. بازیکن سابق تیم ملی فوتبال مراکش که ۴۶ ساله است، هدایت کازابلانکا را پیش‌تر بر عهده داشت و با آن تیم قهرمان جام باشگاه‌های آفریقا و لیگ مراکش شد. قرارداد او با فدراسیون فوتبال مراکش، سالیانه 400 هزار یورو است که با توجه به درخشش با این تیم در جام جهانی می‌تواند نمونه خوبی برای فوتبال ایران باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز