خبرگزاری کار ایران

چرا بازی‌های جام جهانی قطر طولانی است؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۹۵۶

"زمان" با ارزش ترین کالای فوتبال است.

به گزارش ایلنا، در افتتاحیه جام جهانی 1930 که در اروگوئه برگزار شد، بازی آرژانتین و فرانسه "قبل از پایان زمان" به پایان رسید زیرا داور برزیلی، ژیلبرتو دی آلمیدا رگو، در دقیقه 84 با برتری 1-0 آرژانتین به اشتباه پایان دیدار را اعلام کرد. شش دقیقه قبل از 90 دقیقه استاندارد یک بازی او تصمیم به این دستور گرفت!

رگو پس از محاصره بازیکنان فرانسوی و غوغای متعاقب آن در زمین که شامل هواداران اروگوئه‌ای بود، متوجه اشتباه خود شد. سپس داور آرژانتینی‌ها را متقاعد کرد تا بازی را «برای شش دقیقه از دست رفته» ادامه دهند. خوشبختانه رگو از دردسر بیشتر نجات پیدا کرد زیرا هیچ تغییری در نتیجه نهایی ایجاد نشد.

خیلی به جلو بیاییم؛ به قطر 2022. در اینجا به نظر می‌رسد داوران زمان کافی و بیشتری در اختیار دارند.

به طور سنتی، یک بازی فوتبال به مدت 90 دقیقه با دو نیمه 45 دقیقه ای انجام می شود. یک داور ممکن است چند دقیقه بیشتر به هر نیمه اضافه کند تا از طریق مصدومیت و تعویض بازیکن، توقف‌ها را جبران کند. اما در قطر به نظر می رسد که داوران بیشتر و بیشتر وقت های تلف شده (یا زمان مصدومیت) را اضافه می کنند و در نتیجه بازی ها بیش از 100 دقیقه طول می کشد.

برای ثبت رکورد، پیروزی 6 بر 2 انگلیس در روز دوشنبه برابر ایران با 117 دقیقه و 16 ثانیه، با 14 دقیقه و 8 ثانیه توقف در نیمه اول و 13 دقیقه و 8 ثانیه در نیمه دوم رکورد زد. در مجموع 27 دقیقه وقت اضافی به هر دو نیمه اضافه شد!

و این روند روز بعد ادامه یافت. پیروزی 2-1 عربستان سعودی مقابل آرژانتین پس از 7 دقیقه توقف نیمه اول، به اضافه 14 دقیقه دیگر که تقریباً در پایان نیمه دوم اتفاق افتاد. اولین بازی این جام جهانی بین قطر و اکوادور 100:18 دقیقه و دیدار سنگال و هلند 102:49 دقیقه به طول انجامید. بازی آمریکا و ولز در مدت زمان 104:34 دقیقه برگزار شد.

در مجموع در چهار بازی اول مسابقات 60 دقیقه به قانون 90 اضافه شد که هر بازی به طور میانگین یک ربع ساعت بود.

با توجه به جمع‌آوری داده‌های ورزشی و شرکت تحلیلی Opta، بیشترین زمان توقف در یک مسابقه جام جهانی از زمان شروع رکوردها در سال 1966، همه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بوده‌ است:

- نیمه اول انگلیس و ایران (13.59 دقیقه)

- آرژانتین - عربستان در نیمه دوم (13.53)

- نیمه دوم انگلیس - ایران (13:05)

- نیمه دوم آمریکا -ولز (10:32)

- نیمه دوم سنگال - هلند (10:03)

بر اساس گزارش Opta، میانگین زمان بازی در شش بازی اول این جام جهانی 106 دقیقه و 12 ثانیه در مقایسه با 97 دقیقه و 12 ثانیه در سال 2018 بوده است.

زمان اضافه می تواند گل های بسیار دیرهنگام و تغییرات در نتیجه مسابقات را تضمین کند (البته سناریوی دوم هنوز اتفاق نیفتاده است).

ایران از طریق یک پنالتی دیرهنگام به انگلیس گلزنی کرد. شوت مهدی طارمی در زمان 102:30 وارد دروازه شد. این آخرین گل ثبت شده در جام جهانی بدون وقت‌های اضافه بود.

ضربه دیوی کلاسن برای هلند در مقابل سنگال دومین گل دیرهنگام اخیر بود. بعد از 98 دقیقه و 17 ثانیه او گلزنی کرد.

گرت بیل، زمانی که گل تساوی ولز را از روی نقطه پنالتی در دقیقه 82 مقابل ایالات متحده آمریکا به ثمر رساند، به وضوح خسته شده بود، اما مجبور شد تقریباً 20 دقیقه دیگر از آن لحظه بازی کند.

بیل به ITV گفت: «باورم نمی‌شود که 9 دقیقه اضافه شد، نمی‌دانم از کجا آمده است. اما ما باید برای کشورمان تلاش کنیم، همیشه این کار را می‌کنیم و به راه خود ادامه می‌دهیم.»

با این حال، مقامات جام جهانی قطر از آخرین حکم فیفا آگاه هستند که نیاز به اضافه کردن زمان توقف بیشتر به دو نیمه دارد.

معمولاً زمان توقف اضافه می شود زیرا بازی به دلایل مختلفی مانند مصدومیت بازیکن، تعویض، کارت قرمز، اتلاف عمدی وقت و شادی پس از گل متوقف می شود. به این موارد بازدید داور از مانیتور VAR کنار زمین (کمک داور ویدیویی) را نیز اضافه کنید.

رئیس کمیته داوران فیفا، پیرلوئیجی کولینا، هفته گذشته تأیید کرد که به داوران چهارم دستور داده شده بود تا زمان از دست رفته در طول بازی را پیگیری کنند، کاری که آنها در جام جهانی قبلی روسیه در سال 2018 نیز تلاش کرده بودند، انجام دهند.

در جام جهانی، فیفا دستورات جدیدی را به مقامات صادر کرده تا اطمینان حاصل شود که تمام "زمان های از دست رفته غیر طبیعی" در پایان هر نیمه اضافه می شود.

فیفا این بار از مسئولان خواسته است تا زمانی که یک بازی به دلیل شادی پس از گل، اتلاف وقت، تصمیمات کمک داور ویدیویی، تعویض، پنالتی و کارت قرمز متوقف می شود، با دقت بیشتری نظارت کنند.

کولینا گفت: «اگر می‌خواهیم زمان فعال‌تری داشته باشیم، باید آماده باشیم تا شاهد این نوع زمان اضافی باشیم. به مسابقه ای فکر کنید که در یک نیمه سه گل زده می شود. این شادی گل ها معمولا یک تا یک و نیم دقیقه طول می کشد. با سه گل، اساساً پنج، شش دقیقه را از دست می دهید. بنابراین آنچه ما واقعاً می خواهیم انجام دهیم این است که زمان اضافه شده را به طور دقیق محاسبه کنیم."

وقت اضافه در بازی های انگلیس-ایران و عربستان-آرژانتین به وضوح به مصدومیت منجر شد.

علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم ملی ایران پس از درگیری با سر دچار ضربه شدید از ناحیه بینی شد و یاسر الشهرانی، مدافع عربستانی در وقت پایانی با ضربه زانوی محمد العویس، دروازه بان خودی جمجمه‌اش شکست.

کولینا موضع فیفا را روشن کرد و گفت: «اگر می‌خواهیم از تصویر بازی محافظت کنیم، باید زمان را محاسبه کرده و در پایان هر نیمه به آن اضافه کنیم. ما مسابقاتی را نمی خواهیم که در آن توپ فقط 43، 44 یا 45 دقیقه در بازی باشد. ما باید مطمئن شویم که زمان مناسب برای هر دو تیم لحاظ شده است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز