خبرگزاری کار ایران

تکنولوژی خط دروازه و VAR را هم با هم بیاورند

کارشناس داوری سلیمانی: پنالتی ذوب‌آهن اشتباه و نساجی فاجعه داوری بود/ عملکرد افشاریان خیلی ضعیف است/ امیدوارم رییس کمیته داوران به انگلیسی مسلط شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۸۱۴

کارشناس داوری ایران با انتقاد از عملکرد کمیته داوران بخش اعظمی از اشتباهات داوری را محصول عملکرد خداداد افشاریان دانست و امیدوارم در آینده شرط ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال، تسلط به زبان انگلیسی باشد.

حیدر سلیمانی در گفتگو با ایلنا، در خصوص کارشناسی داوری صحنه پنالتی ملوان و  ذوب‌آهن در هفته چهارم لیگ برتر اظهار داشت: وقتی توپ به سمت دروازه‌ تیم ملوان ارسال می‌شود، ایمان صادقی(دروازه‌بان ملوان) توپ را در میان 2 دستانش می‌گیرد و قصد دارد در دو ضرب دریافت کند، اما با مزاحمت مهاجم ذوب‌آهن روبرو می‌شود. طبق قانون وقتی دروازه‌بان نتواند در محیط خود کار کند، خطا محسوب می‌شود. این پنالتی به اشتباه گرفته شد.

وی افزود: حتی اگر داور تصمیم اشتباه بگیرد، مربی اجازه ندارد بازیکنان را از زمین بیرون بکشد. اعتراضات به این شکلی اصلاً جایز نیست و اخطاری اگر در پیامد این صحنه(بیرون کشیدن تیم) دریافت کردند، به عنوان اشتباه داور محسوب نمی‌شود. حتی اگر تصمیم داور اشتباه باشد.

کارشناس داورش کشور گفت: با توجه به اینکه 6 داور سرشناس لیگ برتری در تست‌ها مردود شدند و در هفته‌های اولیه شاهد اعتراضات تیم‌ها هستیم به نظرم کمیته داوران باید تجدید نظر بکند. متاسفانه شاهد اشتباهات تاثیرگذار هم بودیم. در بازی پیکان و نساجی هم شاهد اشتباه وحشتناک بودیم. که ابتدا پنالتی اعلام شد،‌بعد ضربه دروازه و مجدداً پنالتی به نفع نساجی! این موضوع باعث وقوع فاجعه داوری شد.

سلیمانی با ارزیابی عملکرد کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: آقای افشاریان خیلی ضعیف و عملکردش مشخص کننده همین امر است! فقط فصل قبل را مثال می‌زنیم. اشتباهات داوران در 115 بازی از 240 بازی اشتباه تاثیرگذار بوده است. بیشتر این اشتباهات محصول عملکردی کمیته داوران است. به این دلیل که آنها از توانایی داوران خود به خوبی آشنایی ندارند و  در چیدمان داور بازی خوب عمل نمی‌کنند. ضمناً چیدمانی که با فشار توسط هیات‌های فوتبال استانی انجام شود روی عملکرد داوران تاثیر منفی دارد.

وی درباره انتخاب تاج به عنوان رییس جدید فدراسیون و برنامه‌های لازم برای کمیته داوری تصریح کرد: شعار در برنامه کاندیدا زیاد است. خیلی از کاندیدا گفتند VAR می‌آریم و علناً در دوره های قبلی از داوری چیزی درباره حقوق داوران، آموزش و اعزام داوران و تعامل بین‌المللی اتفاق خاصی ندیدیم. با این شرایط داوری رو به زوال و تنزل پیش رفته است. آقای تاج که معتقدند در فوتبال بین‌المللی آشنایی خوبی دارند باید کمک کنند وی ای آر وارد بازی‌ها شود. تا 115 اشتباه تاثیرگذار فصل بیست و یکم به 4 یا 5تا برسد. حداقل در فصل بیست و دوم زیرساخت‌های VAR فراهم شود تا از سال بعد استقرار تکنولوژی داشته باشیم. 

کارشناس داوری ایران گفت: اگر شرایطی فراهم شود که شرط انتخاب رییس کمیته داوران تسلط به زبان انگلسی باشد، شاید خیلی از مشکلات آموزش دوران حل شود. برای مثال آقای فغانی علت اصلی پیشرفت در عرصه بین المللی تسلط ایشان به زبان انگلیسی بود و مسئله‌ای که خودم از نزدیک در جریان آن بودم. چرا که از طریق زبان توانست به متون و مفاهیم علمی دنیا دست پیدا کند و خودش را به روز نگه دارد.  2 اگر عزمی در فدراسیون فوتبال وجود داشته باشد باید بخش داوری را جزیی از فدراسیون فوتبال ببینند و صرفاً به دنبال پرداخت حق الزحمه داوران نباشند.

وی در پایان گفت: وقتی جایگاه یک تیم تغییر کند ارزش و میزان سهام آن هم تغییر میکند. قیمت تیم لیگ و لیگ دسته یک متفاوت است، بنابراین تکنولوژی خط دروازه که خیلی تاثیرگذار است هم باید به فوتبال ما بیاید. فعلاً تمرکز همه روی VAR است. در حالی که تکنولوژی هم می‌تواند به فوتبال ما کمک کند. به نظرم اگر از ارتباطات بین المللی استفاده شود، خیلی راحت تکنولوژی خط دروازه به فوتبال ما وارد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز