خبرگزاری کار ایران

آنچه از بازی استقلال و ملوان آموختیم

ساپینتو، تغییر سیستم و کامبک برای شکار قو

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۸۰۵

استقلال تهران در بازی هفته دوم لیگ برتر در حالی مقابل ملوان به پیروزی رسید که نکات جالبی از این مسابقه برجای ماند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، استقلال تهران در هفته دوم از رقابت‌های باشگاه‌های لیگ برتر در ورزشگاه تختی انزلی به مصاف ملوان رفت و دیداری که با نتیجه یک بر صفر در نیمه اول شکست خورده بود را با برتری سه بر یک به پایان رساند: اولین سه امتیاز ریکاردو ساپینتو در لیگ ایران.

ساپینتو، تغییر سیستم و کامبک برای شکار قو

ترکیب اولیه

ترکیب استقلال نسبت به بازی سپاهان تغیبراتی داشت. محمد محبی برای اولین بار برای این تیم به میدان رفت. صالح حردانی جانشین رضا میرزایی شده بود و سعید مهری هم جایگزین زبیر نیک نفس مصدوم شده بود. 

با همین ترکیب در دقیقه ۸ استقلال به راحتی به محوطه جریمه حریف رسید اما ضربه شهباززاده به کرنر رفت. ۸ دقیقه پس از این اتقاق هم یامگا روی یک کار ترکیبی دیگر فرصت داشت گلزنی کند که ضربه او دفع شد.

ناگهان گل ملوان! کاملا غافلگیر کننده. پاس از کناره‌‌ها به درون محوطه جریمه و ضربه دقیق سجاد بازگیر. تزلزل خط دفاعی این بار پس از شوت خطرناک بارانی به صورت واضح مشخص شد. این گل روی پاس بارانی به ثمر رسید و پرس نادرست حردانی اجازه داد تا ضربه خیلی روان و بدون مزاحمت این مدافع وارد دروازه سد حسین حسینی شود.

دقیقه ۳۴ دوباره نفوذ از کنار ولی استقلالی‌ها خوش شانس بودند که بازیکن با توپ به اوت رفت و پاس به بیرون نداد. استقلال می‌توانست چهار دقیقه پس از این حمله گلزنی کند اما ضربه محبی که کمتر در جریان بازی قرار داشت، زاویه خاصی نداشت و دروازه بان ملوان برای مهار آن زحمت زیادی نکشید.

نیمه اول به رغم زحمات آبی‌ها نهایتا با برتری یک بر صفر حریف استقلال به پایان رسید.

ساپینتو، تغییر سیستم و کامبک برای شکار قو

تغییرات درست

نیمه دوم نمایش استقلال بی نقص نبود اما برای آنچه باید جهت برد اجرا می‌کرد، دقت بیشتری به خرج داد. مهمترین جرقه برای کامبک استقلال در مغز ساپینتو رقم خورد: ایجاد تغییرات لازم.

ساپینتو نیمه دوم را با خارج کردن جعفر سلمانی از ترکیب آغاز کرد. ابوالفضل جلالی به جای او وارد زمین شد که نشان داد چه اندازه استقلال به چنین تغییری نیاز داشت. این تعویض موجب شد استقلال باچهار دفاع بازی کند و روزبه چشمی به خط میانی اضافه شود. 

ساپینتو، تغییر سیستم و کامبک برای شکار قو

بدین شکل ترکیب ۳-۴-۳ به ۳-۳-۴ تبدیل شد. ساپینتو با رفع مشکلات سمت چپ موفق شد روی یک نفوذ جلالی به کرنر برسد و همان ارسال از طریق مهدی‌پور و ضربه سر عارف غلامی به گل تساوی تبدیل شد.

سرمربی تغییرات دیگری را ایجاد کرد. مهدی قایدی دقیقه ۶۵ جای سجاد شهباززاده را گرفت و هفت دقیقه بعد آرش رضاوند به جای سعید مهری وارد ترکیب شد. این دو ترکیب به طراوت خط میانی و خط حمله اضافه کرد. ساپینتو کمتر از ۱۵ دقیقه بازگشت قایدی به ترکیب آبی‌ها ثمره انتخاب او را گرفت.

ساپینتو، تغییر سیستم و کامبک برای شکار قو

یک ارسال از حردانی برای یامگا در کناره‌های خط دفاعی ملوان و سپس پاس دقیق او به قایدی موجب شد تا با یک ضربه ساده استقلال از رقیبش پیش بیفتد. قایدی که تلاش داشت نشان بدهد چه اندازه آمادگی دارد بیخیال خط دفاعی حریف نشد و در آخرین لحظه از وقت‌های اضافه بازیکن ملوان را مجبور کرد تا با خطا روی او یک ضربه پنالتی بگیرد؛ فرصتی که مهدی پور از آن به درستی استفاده کرد و سومین گل در بازی خارج از خانه را برای یک کامبک فوق العاده را ثبت کرد.

ساپینتو از تغییرات در تیمش بسیار‌ رضایت داشت. او در نشست خبری اعلام کرد که تغییر عقیده به او در کسب پیروزی برابر ملوان چه اندازه رو به جلو پیش برده است: «در این هفته من روی ذهن بازیکنان کار کردم که اگر حتی گل بخورند، باید به بازی برگردند و تسلیم نشوند. ما با سیستم بازی مقابل سپاهان ادامه دادیم و نخواستم سیستم بازی را عوض کنم اما سیستم را عوض کردیم و به ۳-۳-۴ سیستم را تغییر دادم و این تغییر جواب داد. تعویض‌های ما خوب جواب داد. باید با این روند ادامه دهیم و به خودمان اطمینان داشته باشیم و تسلیم نشویم.»

ساپینتو، تغییر سیستم و کامبک برای شکار قو

تکامل ادامه دارد

نیمه دوم بازی استقلال و ملوان نشان داد که ساپینتو خیلی زود از اشتباهاتش درس می‌گیرد و برای برطرف کردن آن‌ها انعطاف بالایی هم دارد. او متوجه شد برای مثال چشمی باید در خط میانی بکار گرفته شود و خط دفاعی سه نفره هم نواقص زیادی خواهد داشت.

سیستم چهاردفاعه، بکارگیری بازیکنان سرعتی در نیمه دوم و ارائه فوتبال هجومی نشان داد که نسبت به بازی برابر سپاهان او شناخت بیشتری به دست آورده و باید چند هفته دیگر فرصت داشته باشد تا بهترین بازی ممکن را از تیمش انتظار داشت.

عملکرد بازیکنان هم وابسته به بدنسازی و تمریناتی که پشت سر گذاشتند، است و همین موجب می‌شود که چه رویکردی قوی و چه عملکرد دور از انتظار آن‌ها در مقطع فعلی چندان حساسیت بالایی نداشته باشد و منتظر ماند تا در هفته‌های بعدی بتوان عملکرد آن‌ها را قضاوت کرد.

عکس‌ها: امیرصالح غنجی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز