خبرگزاری کار ایران

24 سال بعد از برد تاریخی در بازی قرن؛ شبی که ایران تا صبح نخوابید

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۶۸۶

امروز سالروز بازی آمریکاست، 24 سال بعد و 161 روز قبل از بازی مهم 8آذر

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی خودش را آماده ششمین حضور در جام جهانی می‌کند که پیش از این و در دوره‌های قبلی حضورش در این رقابت دیدارهای جذاب و خاطره‌انگیزی به ثبت رسانده که بعضاً با وجود گذشت سال‌ها هنوز در ذهن و یاد فوتبالدوستان باقی مانده است.

در این میان از بین 15 بازی انجام شده ملی‌پوشان ایران در دوره‌های مختلف جام جهانی بدون شک خاص‌ترین و به‌یاد ماندنی ترین دیدار، مربوط به 31 خرداد 1998 است. جام جهانی فرانسه و تقابل حیثیتی با تیم ملی آمریکا، دیداری که تنش‌های سیاسی روی آن سایه انداخته بود و البته از سوی فیفا لقب بازی قرن را گرفت.

 

صعود دراماتیک به جام جهانی

تیم ملی فوتبال ایران صعود دراماتیکی به جام جهانی 1998 داشت و بعد از 4 دوره غیبت و دوری 20 ساله بار دیگر توانست جواز حضور در معتبر ترین تورنمنت فوتبالی دنیا را تصاحب کند. پیش از آن تیم ایران تنها یک بار و در سال 1978 راهی مسابقات آرژانتین شده بود و تنها تجربه ایران در جام جهانی مربوط به همان دوره بود.

ایران مقدماتی جام جهانی را با محمد مایلی کهن آغاز کرد و با والدیر ویرا آن را به پایان رساند و در نهایت با هدایت این سرمربی برزیلی در دیداری دراماتیک در مرحله پلی آف به صورت رفت و برگشت مقابل استرالیا با دو تساوی و قانون گل زده در خانه حریف راهی فرانسه شد. هرچند تیم ملی ایران با ویرا ادامه همکاری نداد و در ادامه ایویچ سرشناس را روی نیمکت نشاند که او هم دوام چندانی نداشت و شکست پرگل در مسابقات دوستانه ایتالیا مقابل رم باعث شد عذرش خواسته شود و در نهایت یک گزینه ایرانی به نام جلال طالبی هدایت تیم ملی در مسابقات را بر عهده گرفت و اولین پیروزی ایران در جام جهانی و یکی از دو پیروزی کسب شده تا امروز (در کنار برتری مقابل مراکش) را رقم زد.

 

قرعه سیاسی و تقابلی که در دنیا سرو صدا کرد

24 سال بعد از برد تاریخی در بازی قرن؛ شبی که ایران تا صبح نخوابید

در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 1998 فرانسه در ورزشگاه استاده ولودروم شهر مارسی در تاریخ 4 دسامبر سال 1997 ایران با آلمان، یوگوسلاوی و آمریکا هم گروه شد. از زمان قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 1998 تمام دنیا بی صبرانه منتظر بازی تاریخی ایران با آمریکا بودند. در شب سرد مارسی وقتی قرعه کشی انجام شد، 6 ماه قبل از آغاز جام جهانی همگروه شدن ایران با آمریکا در گروه چهارم باعث گرمی اوضاع شد.

 

تاریخ‌سازی در شب سرد مارسی

ایران پیش از تقابل سوم و پایانی با آلمان و پس از بازی با یوگوسلاوی به مصاف آمریکا رفت. شاگردان جلال طالبی در بازی نخست نمایش قابل قبولی از خودشان ارائه دادند ولی ضربه آزاد مهار نشدنی سینیشا میهایلوویچ دور از دستان نیما نکیسا تک گل سه امتیازی بازی را رقم زد و ایران در اولین بازی شکست خورد.

در روز ۳۱ خرداد ۱۳۷۷ و در ورزشگاه ژرلان شهر لیون تیم ملی ایران توانست نخسین پیروزی خود در مسابقات جام جهانی را به دست آورد. ایران با نتیجه ۱–۲ تیم ملی آمریکا را مغلوب کرد. برای تیم ملی حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا گل زدند. استیلی بعد از به ثمر رساندن گلش از شدت خوشحالی گریه کرد و این گل بعدها گل قرن نامیده شد. این بازی به دلیل روابط ویژه ایران و آمریکا از نظر سیاسی بسیار حساس شد و حتی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا سیاسی‌ترین بازی جام جهانی نام گرفت. این بازی با القاب دیگری همچون بازی قرن و مادر تمام بازی‌ها نیز معرفی شده است.

تمام نگاه ها به به لیون و بازیکنان دو تیم دوخته شده بود. روتنبرگ رئیس وقت فدراسیون فوتبال آمریکا در این باز حضور داشت و هر دو تیم در بازی اولشان باخته بودند. آمریکا مقابل آلمان شکست خورده بود و نیاز به 3 امتیاز بازی داشت.  فیفا یک روز مانده به بازی مشکلاتی احتمالی میان بازیکنان دو تیم را رفع کرد. بازیکنان هر دو تیم در کنار یکدیگر عکس گرفتند  و صمیمانه برخورد کردند. با این وجود اکثر هواداران ورزشگاه حامی تیم طالبی بودند و شعار سر می دادند.

24 سال بعد از برد تاریخی در بازی قرن؛ شبی که ایران تا صبح نخوابید

بازی در نیمه نخست پایاپای پیش می‌رفت تا اینکه در دقایق پایانی نیمه و در دقیقه 41 روی یک نفوذ از جناح راست جواد زرینچه ارسال بی نقصی روی سر حمید استیلی فرستاد و او هم با ضربه دقیق دروازه آمریکا را باز کرد. این گل هنوز هم از به یاد ماندنی ترین گل های تاریخ فوتبال ایران است.

 

بازی در نیمه نخست با همان یک گل به پایان رسید و در نیمه دوم آمریکایی‌ها سراپا حمله شدند تا بتوانند گل خورده را جبران کنند و این حملات تا دقایق پایانی بازی ادامه داشت تا اینکه در دقیقه 83 بازی مهدی مهدوی‌کیا با فرارهای معروف خودش روی یک ضد حمله با گلر آمریکایی تک به تک شد و با یک ضربه دقیق گل دوم را به ثمر رساند تا کار برای حریف تمام شود.

 

دقایقی بعد از این گل بود که روی یک ضربه کرنر و اشتباه بازیکنان ایران در جایگیری دروازه تیم ما باز شد و یکی از دو گل خورده را برایان مک براید جبران کرد و بازی با همان نتیجه 2 بر یک به پایان رسید تا اولین پیروزی ایران در تاریخ جام های جهانی رقم بخورد.

 

بعد از این پیروزی تاریخی بود که مردم به خیابان‌ها ریخته و به جشن و پایکوبی پرداختند. بعد از صعود دراماتیک با تساوی 2-2 مقابل استرالیا در پلی آف جام جهانی به فاصله چند ماه این دومین جشن خیابانی مردم ایران به بهانه فوتبال بود.

حالا بعد از گذشت 24 سال ایران دوباره آماده مصاف با آمریکا می‌شود. دیداری که البته حساسیت‌ آن روزها را ندارد ولی هنوز یک بازی مهم و سرنوشت ساز و حیثیتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز