خبرگزاری کار ایران

سرنوشت بازی نیمه تمام تراکتور - پرسپولیس؛

کارشناسان حقوقی: 3 بر صفر به سود پرسپولیس/ احتمال محرومیت تماشاگران تراکتور (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۲۳۰

کارشناسان حقوقی متفق القول از 3 بر صفر شدن بازی تراکتور - پرسپولیس به سود تیم میهمان می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، پنجشنبه شب و در جریان یکی از حساس‌ترین دیدارهای هفته بیست و هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال یکی از اتفاقات تلخ فوتبال ایران رقم خورد و جنجال‌هایی که روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز در جریان دیدار تراکتور - پرسپولیس ایجاد شد علاوه بر رقم زدن صحنه‌های زشت و ناهنجار، منجر به نیمه تمام ماندن یک بازی مهم در فوتبال ایران شد و حالا سوال اینجاست که مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی چه تصمیمی در این خصوص خواهند گرفت. با وجود اینکه قانون و بندهای آیین نامه انضباطی تقریباً تکلیف را در این خصوص روشن کرده‌ است ولی به دلیل اینکه تفسیرهای مختلفی از قانون صورت می‌گیرد سراغ کارشناسان حقوقی - ورزشی رفتیم تا نظر آنها را در این مورد جویا شویم.

 

شکرریز: آیین نامه انضباطی در خصوص اتفاقات بازی تراکتور - پرسپولیس صریح است/ باشگاه‌ها نمی‌توانند نسبت به پیشوند فرهنگی بی‌تفاوت باشند

کارشناسان حقوقی: 3 بر صفر به سود پرسپولیس/ احتمال محرومیت تماشاگران تراکتور (گزارش ویژه)

آرش شکرریز، وکیل بین المللی و با تجربه ورزشی در خصوص اتفاقات بازی تراکتور - پرسپولیس به ایلنا گفت: در خصوص اتفاقات رخ داده در زمین مسابقه قانون و آیین نامه انضباطی صریح است. ماده 62 در مورد نیمه تمام ماندن یک مسابقه به جز قوای قاهره حکم سه بر صفر به زیان تیمی که مقصر نیمه تمام ماندن بازی شده است می‌دهد. قوای قاهره یعنی مواردی که دو باشگاه در آن دخیل نیستند مثل سیل و زلزله و مسائلی از این دست. در ماده 85 هم به صراحت آمده که مسئولیت اتفاقات روی سکو و کنترل تماشاگران یک مسابقه بر عهده تیم میزبان است پس تکلیف اینجا روشن است و بازی 3 بر صفر به سود پرسپولیس خواهد بود. به جز این فکر می‌کنم تراکتور از چند بازی خانگی با حضور تماشاگر محروم می‌شود. شما فکر کنید در بازی‌های پایانی لیگ این تیم خطر سقوط به لیگ برتر را احساس می‌کند و اگر اتفاقی در این خصوص رخ دهد چه خواهد شد؟ فصل گذشته در دیداری که پرسپولیس میزبان نبود مقابل سپاهان اتفاقاتی افتاد که خود پرسپولیس هم از میزبانی مقابل سپاهان محروم شد که دلیلش مشخص نیست ولی اینجا دیگر فکر می‌کنم همه چیز مشخص باشد.

وی افزود: در اینجا به رفتار برخی بازیکنان از جمله امید عالیشاه هم حساسیت‌هایی وارد شده است. درست است که بازیکن در شرایط عصبانیت آن اقدام را انجام داده است ولی به هر جهت طبق قوانین محرومیتی هم برای این بازیکن در نظر گرفته خواهد شد.

شکرریز در پایان عنوان کرد: باشگاه‌ها نباید بی‌خیال پیشوند فرهنگی پشت نام باشگاه‌ ورزشی‌شان شوند و باید در این خصوص برنامه ریزی و اقدامات لازم را داشته باشند. باشگاه باید کانون هواداران داشته باشد و به واسطه آن سکوها را بتواند کنترل کند. حتی اگر تماشاگرنما هم وارد ورزشگاه شود اگر کار فرهنگی درست انجام شده باشد هواداران مانع آن شخص خواهند شد و نمی‌تواند مسئولیتی که در این باره دارد را از سر خودش باز کند. فکر می‌کنم تا زمانی که حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها مکانیزه نشود این مشکل برطرف نخواهد شد. در انگلیس هر صندلی مشخص است که برای کدام تماشاگر است و دوربین‌های مدار بسته کل سکوها را پوشش می‌دهند و رفتار هم تماشاگر قابل کنترل است. الان باشگاه تراکتور می‌تواند متخلفین را شناسایی و معرفی کند؟

 

طباطبایی: بازی سه بر صفر به سود پرسپولیس و عالیشاه محروم می‌شوند

کارشناسان حقوقی: 3 بر صفر به سود پرسپولیس/ احتمال محرومیت تماشاگران تراکتور (گزارش ویژه)

سید مجتبی طباطبایی، مدیرعامل کانون ورزشی حقوقدانان ایران در گفتگو با ایلنا در خصوص سرنوشت بازی تراکتور - پرسپولیس اظهار داشت: طبق قانون مسئولیت اتفاقاتی که روی سکوهای یک ورزشگاه رخ می‌دهد با تیم میزبان است. باشگاه ها باید با تشکیلاتی لیدرها را هدایت کنند و لیدرها هم اگر نگوییم کاملاً حداقل تا حد زیادی می‌توانند جو سکوها را کنترل کنند. قانون در این خصوص صریح است و فکر می‌کنم نتیجه بازی طبق آیین نامه انضباطی 3 بر صفر به سود تیم پرسپولیس اعلام خواهد شد و در این خصوص شک و شبهه‌ای وجود ندارد. ضمن اینکه

وی افزود: من خودم ندیدم ولی شنیدم که امید عالیشاه هم اقدام به پرتاب سنگ به سمت سکوها کرده است. اگر این درست باشد برای بازیکن هم جریمه و محرومیت در نظر گرفته خواهد شد. مسئولیت یک بازیکن در زمین مسابقه بسیار بالاتر از یک تماشاگر است و بیشتر باید مراقب رفتارش باشد.

مدیرعامل کانون ورزشی حقوقدانان ایران در مورد احتمال محرومیت های بیشتر برای تراکتور گفت: شاید محرومیت از حضور تماشاگران اعمال شود که مخالف آن هستم چرا که در گذشته تجربه ثابت کرده این محرومیت اثر بخش نیست. به نظرم باید باشگاه جریمه مالی شود و از این طریق مجاب شوند اقدامی برای کنترل سکوها داشته باشند.

 

باختر: اگر داور رأی به پایان بازی داده باشد 3 بر صفر به سود پرسپولیس می‌شود

کارشناسان حقوقی: 3 بر صفر به سود پرسپولیس/ احتمال محرومیت تماشاگران تراکتور (گزارش ویژه)

رسول باختر، کارشنال حقوقی - ورزشی در خصوص سرنوشت بازی تراکتور - پرسپولیس به ایلنا گفت: طبق قانون وقتی شرایطی پیش می‌آید که بازی متوقف می‌شود یا در اجرای آن تاخیر ایجاد می‌شود داور یک 30 دقیقه صبر می‌کند تا شرایط برگزاری بازی فراهم شود. بعد از آن اگر احساس کند ممکن است با تاخیر بیشتر این شرایط فراهم شود 30 دقیقه می‌تواند آن را تمدید کند. اگر داور 30 دقیقه اولیه را صبر کرده باشد و بعد اعلام پایان بازی داده باشد بازی 3 بر صفر به سود پرسپولیس خواهد بود ولی اگر این 30 دقیقه را صبر نکرده است ممکن است تصمیم دیگری گرفته شود. ضمن اینکه اگر به پرسپولیس اعلام شده باشد که به زمین برگردد و این کار انجام نشده باشد ممکن است برای پرسپولیس دردسر ایجاد شود.

وی در مورد حرکات برخی بازیکنان گفت: در مورد حرکت امید عالیشاه فکر می‌کنم برایش محرومیت در نظر گرفته شود و حداقل 2 جلسه محرومیت در پی دارد که تاکیدم روی این حداقل است. در مورد حرکت سعید آقایی تصاویر واضح نیست و مشخص نیست او چه علامتی به سکوها نشان می‌دهد و نمی‌توانم نظر بدهم و اینکه مهدی ترابی به سمت سکوها لوگو نشان می‌دهد و آن را می‌بوسد کری فوتبالی است و اگرچه بهتر است انجام نشود ولی محرومیتی در پی ندارد.

باختر در مورد احتمال محرومیت‌های آتی تراکتور توضیح داد: ممکن است تراکتور از میزبانی یا از حضور تماشاگران در یک یا چند بازی محروم شوند و این بستگی به گزارش تیم داوری و ناظر بازی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز