خبرگزاری کار ایران

از احتمال زیر و رو شدن جدول تا ارجاع پرونده به CAS؛

در انتظار حکم سرنوشت‌ساز کمیته انضباطی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۰۶۸

جلسه رسیدگی به شکایت سه باشگاه از بازیکن گابنی گل گهر امروز با حضور نمایندگان آنها در کمیته انضباطی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ماجرای حضور بازیکن گابنی گل گهر در ترکیب این تیم در سه دیدار مقابل استقلال، پیکان و سپاهان با شکایت این سه باشگاه روبرو شده و با ادعای نادرست بودن مدارک وی و صلاحیت حضور او در ترکیب این تیم خواستار تغییر نتیجه بازی شده‌اند. امروز قرار است نمایندگان باشگاه گل گهر و سه باشگاه شاکی در کمیته انضباطی حاضر شوند و مستندات خود را ارائه کنند و طی روزهای آینده حکم این شکایت اعلام خواهد شد.

 

ماجرای بازیکن گابنی

در انتظار حکم سرنوشت‌ساز کمیته انضباطی

اواسط آبان‌ماه بود که باشگاه گل گهر خبر از جذب یک بازیکن گابنی به نام اریک بایناما بوکوم داد. این اتفاق در حالی رخ داد که در اینترنت و در نتیجه جستجو‌ها اطلاعات چندانی از این بازیکن وجود نداشت. حتی صفحه ترانسفرمارکت این بازیکن اطلاعاتی از او به ثبت رسانده بود که با واقعیت مطابقت نداشت، برای مثال سن او را 4 سال بزرگتر درج کرده بودند. به هر جهت در آن مقطع صلاحیت حضور او در لیگ ایران با تردید‌هایی روبرو بود. همین موضوع باعث شد تا دو هفته صدور کارت بازی وی به تعویق بیافتد. این به دلیل حساسیت فدراسیون فوتبال در بررسی مدارک او بود و در نهایت این بازیکن پس از غیبت مقابل صنعت نفت و پرسپولیس کارت بازی گرفت.

 

رونمایی مقابل استقلال و تقابل با خارجی‌های این تیم

بایناما در شرایطی برای اولین بار مقابل استقلال به میدان رفت که دو بازیکن خارجی استقلال در آن دیدار اجازه بازی پیدا نکردند. این موضوع به قدری جنجال ساز شد که ماجرای بازیکن گابنی را تحت الشعاع خود قرار داد ولی در پایان بازی مسئولان استقلال اعلام کردند به حضور مهاجم گابنی گل گهر معترض هستند و شکایت خود را به فدراسیون فوتبال اعلام خواهند کرد. ابتدا تصور بر این بود که شکایت باشگاه استقلال به مشکلی مشابه یامگا و ژستد و ارائه ضمانت نامه بانکی برای آنها بوده که بعد مشخص شد در این خصوص مشکلی وجود ندارد. پس از آن بود که مشکل عدم داشتن بازی ملی در تیم ملی گابن برای این بازیکن مطرح شد.

 

مکاتبه با فدراسیون فوتبال گابن

در انتظار حکم سرنوشت‌ساز کمیته انضباطی

مکاتباتی به صورت جداگانه از سوی باشگاه گل گهر و فدراسیون فوتبال با فدراسیون فوتبال گابن انجام شده و در آن 4 بازی ملی برای اریک بایناما تایید شده بود ولی بعد از آن بررسی‌ها نشان داد این بازیکن در آن دیدارها حضور نداشته است و همین موضوع صلاحیت بازی او را خدشه دار کرد. در ادامه مشخص شد که شخصی به ایمیل فدراسیون فوتبال گابن دسترسی داشته و اطلاعات نادرست در خصوص او ارائه کرده است.

 

پیکان و سپاهان هم وارد شدند

اگرچه شکایت استقلال هنوز پابرجا بود ولی گل گهری ها از بایناما مقابل سپاهان و پیکان هم استفاده کردند تا این دو باشگاه همراه با استقلال از او شاکی شده و خواستار 3-0 شدن بازی‌ها شوند. شکایتی که قرار است امروز به آن رسیدگی شود. گل گهر از استقلال یک امتیاز و از پیکان و سپاهان 3 امتیاز گرفته است و باید دید کمیته انضباطی رای به تغییر نتیجه بازی خواهد داد یا نه.

 

قوانین چه می‌گویند؟

طبق آیین نامه بازیکن خارجی در شرایط بایناما باید 4 بازی ملی داشته باشد. از طرفی عنوان شده مسئولیت بررسی مستندات و مدارک یک بازیکن با خود باشگاه است و عواقبش را باید بر عهده بگیرد.

در انتظار حکم سرنوشت‌ساز کمیته انضباطی

از سوی دیگر بحث بر سر این است که فدراسیون او را مورد بررسی قرار داده و تایید کرده است. در آیین نامه نقل و انتقالات عنوان شده تا زمانی که تخلف و تخطی در خصوص یک بازیکن ثابت نشود حضور او در ترکیب تیم بلامانع است:

در انتظار حکم سرنوشت‌ساز کمیته انضباطی

 

اگر بازی‌ها 3-0 شود چه اتفاقی  می‌افتد؟

گل گهر مقابل استقلال به تساوی بدون گل رضایت داد، برابر پیکان 1-0 پیروز شد و برابر سپاهان 4-2 به برتری رسید. اگر فرض را بر 3-0 شدن سه بازی بگذاریم علاوه بر 7 امتیازی که گل گهر از دست می‌دهد، 2 امتیاز به استقلال و 3 امتیاز به دو تیم دیگر داده می‌شود. سپاهان +5 تفاضل گل کسب خواهد کرد، پیکان +4 و استقلال +3 و گل گهر هم -12 تفاضل گل در جدول برایش به ثبت خواهد رسید. در این صورت سیرجانی‌ها از صدر به رتبه هشتم جدول نزول می‌کنند، سپاهان با 22 امتیاز صدرنشین خواهد شد و استقلال با 19 امتیاز و تفاضل بهتر نسبت به آلومینیوم به جایگاه دوم جدول خواهد رسید.

اگر هر تصمیمی جز این گرفته شود قرار است استقلال و دو باشگاه دیگر پرونده را به استیناف و سپس به دادگاه CAS‌ ببرند و اگر بازی‌ها 3-0 شود این گل گهر است که احتمالا موضوع را از مراجع بعدی پیگیری خواهد کرد و این نشان از طولانی بودن و اهمیت بالای پرونده دارد.

 

کارشناسان: بازی‌ها 3-0 نخواهد شد

نظر کارشناسان حقوقی در این خصوص این است که بازی‌ها با تغییر نتیجه همراه نخواهد بود.

هوشنگ نصیرزاده در این خصوص گفت: به‌نظر می‌رسد بازنده کردن گل‌گهر دیگر موضوعیت ندارد، چون این تناقض آرا از طرف گابن است، آن هم با ایمیل‌های رسمی.

همچنین آرش شکرریز هم در این باره به ایلنا گفت: تغییر نتیجه بازی در صورتی رخ می‌دهد که بازیکن غیر مجاز در ترکیب بوده باشد. آیین نامه‌های داخلی از نظر بررسی صلاحیت بازی برای یک کشور یا مسابقات کشوری مرجع و موثر هستند اما تعیین مجاز یا غیرمجاز بودن یک بازیکن براساس مقررات فیفا انجام می‌شود. فیفا می‌گوید بازیکن غیرمجازی کسی است که در بازی قبل کارت قرمز گرفته باشد یا خارج از پنجره نقل و انتقالات جذب شود یا شناسنامه خود را جعل کند و ... اما این بازیکن مشمول هیچ یک از این موارد نمی‌شود.

 

نتیجه چه خواهد شد؟

امروز سه باشگاه شاکی و همچنین باشگاه گل گهر در کمیته انضباطی حاضر شده و مستندات خود را ارائه خواهند داد و به زودی حکم کمیته انضباطی در این خصوص اعلام خواهد شد. بدون شک این یک پرونده پیچیده است و همانطور که گفته شد هر رایی صادر شود به احتمال زیاد با درخواست یک طرف ماجرا به استیناف و پس از آن به CAS برده خواهد شد و بعید است به این زودی‌ها این پرونده مختومه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز