خبرگزاری کار ایران

چرا استقلال موفق شد ولی پرسپولیس نه؟

مرزبان: نداشتن بازی تدارکاتی بزرگ برای تیم ملی فاجعه نیست/ شکل برنامه ریزی تیم امید در فوتبال روز دنیا وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۱۸۰

مربی فوتبال در مورد شرایط لیگ گذشته و تیم ملی و تیم امید صحبت کرد.

علیرضا مرزبان در گفتگو با خبرنگار ورزشی ایلنا در خصوص شرایط لیگ برتر در فصلی که گذشت اظهار داشت: در مورد وضعیت کلی لیگ و تیم‌های حاضر در آن بخواهیم صحبت کنیم می‌توانم به این نکته مهم اشاره کنم که خیلی از تیم‌های لیگ در فصلی که گذشت درگیر نوسانات بزرگی بودند که این نوسان چه در بعد فنی چه در بعد روحی و روانی وجود داشت و تاثیر خودش را هم بالطبع روی نتایج لیگ گذاشت. این مسائل باعث ایجاد بحران‌های بزرگ و کوچک در تیم‌های مختلف لیگ شد که برخی از تیم‌ها توانستند از این شرایط بحرانی با مدیریت درست به سلامت عبور کرده و روی ریل موفقیت برگردند و برخی تیم‌ها هم سازماندهی خوبی روی نقاط بحران خود نداشتند و از این جهت لطمه خوردند.

وی افزود: دو ویژگی مهم فنی فصلی که گذشت این بود که بسیاری از تیم‌ها روی به استفاده از دفاع سه نفره آوردند و این یکی از شاخصه‌های لیگ بیست و یکم بود و اصرار و تمرکز روی ضربات ایستگاهی هم شاخصه دیگری بود و یک سری از تیم‌ها روی این ضربات حسابی کار کرده بودند و این به کلی مشخص بود. در کل در مسابقات فشرده و طولانی مدتی مثل لیگ که 30 بازی شما باید انجام دهی یک سازماندهی مناسبی نیاز داری تا به سلامت از موانع عبور کنی و نتایج مناسبی کسب کنی.

مربی فوتبال در مورد قهرمانی استقلال در فصلی که گذشت عنوان کرد: استقلال در مجموع از زوایای مختلف در فصلی که گذشت یک مجموعه متحد بود، اتحاد از رأس هیات مدیره و مدیریت گرفته تا کادرفنی و بازیکنان و هواداران این تیم وجود داشت و ثمره‌اش را هم دید. در ابتدای فصل استقلال عملکرد فنی خوبی نداشت ولی نتیجه می‌گرفت و شکست نمی‌خورد این نتایج با عملکرد فنی خوبی همراه نبود ولی سایت‌ها و کانال‌های هواداری به خوبی از این تیم حمایت کرده و اجازه تشکیل بحران و حاشیه را ندادند و همین همبستگی رفته رفته منجر به ایجاد یک انسجام و دیسیپلین تیمی شد و اوضاع بهتر و بهتر شد. بازیکنان این تیم خیلی با انگیزه و روحیه قوی بودند و به این باور رسیده بودند که می‌توانند نتایج فوق العاده ای رقم بزنند و مدیریت هم به خوبی حواشی را کنترل کرده و مانع ورود آن به مجموعه تیم شد و در مجموع یک تیم کامل و منسجم را می‌دیدیم که همه چیز برای موفقیت در اختیار داشت.

مرزبان در مورد عملکرد پرسپولیس در فصلی که گذشت و دلیل اینکه اولین سال بدون جام در 6 سال اخیر را تجربه کرد، گفت: اگر بخواهیم دلیل نتایج پرسپولیس در فصلی که گذشت و فاصله داشتن با تیم با ثبات چند سال قبل از آن را بررسی کنیم مهمترینش از دست دادن مهره‌های کلیدی و محوری تیم بود. بازیکنانی مثل بیرانوند که گلر تیم ملی است، کنعانی زادگان و خلیل زاده که مدفعان وسط تیم ملی هستند، احمد نوراللهی به عنوان هافبک میانی تیم ملی و نفراتی مثل علیپور و پیشتر از آن طارمی که بازیکنان ملی پوش هستند از این تیم جدا شدند و پیدا کردن جانشین برای این نفرات کار سختی بود و جایگزین مناسبی برای آنها انتخاب نشد و طبیعی است در این شرایط بازسازی تیم کار سخت و زمان بری باشد. در کنار این مسائل بحران های مدیریتی در این تیم وجود داشت و در نتیجه همه این عوامل تیم نتایج قابل قبولی نگرفت و عدم نتیجه گیری منجر به شکل گیری بحران و مشکلات درون تیمی شد و نتیجه اش را در این تیم نشان داد و پرسپولیس به دست خودش دچار مشکلات خود ساخته ای شد که در نتیجه فصل را بدون قهرمانی به پایان رساند.

وی در مورد وضعیت تیم ملی و مشکل در تدارک بازی دوستانه در مسیر جام جهانی و نگرانی‌هایی که از این بابت شکل گرفته اظهار داشت: در این مورد مشکلی که برای اکثر تیم‌های آسیایی وجود دارد، شکل و انسجامی است که در فوتبال اروپا در سال‌های اخیر شکل گرفته و دیگر بازی دوستانه وجود ندارد و به جای دیدارهایی که به شکل تدارکاتی در فیفا دی ها برگزار می‌شد رقابت‌هایی تحت عنوان تورنمنت‌های مختلفی مثل لیگ اروپا شکل دادند که جایگزین بازی‌های دوستانه شده و در این رقابت‌ها به شکلی تدارک می‌بینند. می‌بینید که تیم‌هایی مثل ایتالیا و آلمان و انگلیس در یک گروه قرار دارند و رفت و برگشت بازی می‌کنند و کنفدراسیون فوتبال آسیا خیلی عقب‌تر از این است که چنین تدارکی در نظر بگیرد و در آسیا هم می‌شود به جای رقابت با تیم‌های اروپایی رقابت‌های درون قاره‌ای به این شکل برگزار شود و تیم‌ها مقابل هم بتوانند تدارک و سازماندهی شوند. 

مربی فوتبال در ادامه گفت: موضوع دیگر هم بازی با تیم‌هایی مثل کانادا است که برگزار نشد و در این موارد سیاست های خارجی و بین المللی تعیین کننده هستند و برای رفع این مشکل نیاز به ورود و برنامه ریزی از سوی دولت و نهادهای بالاتر دارد و از دست فدراسیون فوتبال خارج است و نباید تیم ملی و فدراسیون فوتبال را در این موارد مقصر بدانیم چرا که از اختیار آنها خارج است. ما باید آرامش را به مجموعه فدراسیون و تیم ملی برگردانیم. میرشاد ماجدی شخصی است که فوتبال ایران و آسیا را به خوبی میشناسد و احاطه خوبی روی فوتبال و مسائل فوتبالی دارد و حضور حمید استیلی به عنوان سرپرست و مدیر تیم ملی هم نقش موثری ایفا می‌کند و این دو نفر ارتباطات خوبی دارند و حضورشان می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

مرزبان در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع که بخواهیم از نداشتن بازی های تدارکاتی بزرگ فاجعه بسازیم بحثی منطقی نیست، در جام جهانی گذشته تیم ملی آلمان در همان دور گروهی حذف شد و تیم ملی اسپانیا هم به همین شکل نتایج خوبی نگرفت در حالیکه بازی‌های تدارکاتی مناسبی داشتند یا تیم ملی عربستان بهترین بازی‌های تدارکاتی را برگزار کرد ولی نتوانست روی نتایج تیم در جام جهانی و عملکرد این تیم در روسیه تاثیر مثبتی بگذارد. موضوع مهم جلو بردن اصولی و علمی کار تیم ملی است و نزدیک کردن بازیکنان به هم از جنبه های تاکتیکی که به درک متقابلی از هم دست پیدا کنند. ما با سه تیمی در جام جهانی بازی داریم که از لحاظ تاکتیکی شرایط خوبی دارند و در پرسینگ و سرعت انتقال توپ عملکرد قابل قبولی دارند و روی ضربات ایستگاهی قوی عمل می‌کنند و ما هم باید به سمتی برویم که در این مسائل تقویت شویم. آمادگی بدنی ما باید با کار اصولی و علمی بهتر شود و همبستگی روحی در تیم ایجاد کنیم تا احترام بازیکنان به هم بیشتر شده و بدانند برای یک هدف مشترک برای تیم ملی ایران می‌جنگند و اگر این روحیه در تیم ایجاد شود قدم مثبتی به سمت موفقیت برداشته‌ایم.

وی در مورد نتایج غیر قابل قبول تیم امید ایران و انتقاداتی که به مهدوی‌کیا می‌شود، گفت: در تیم امید این تفکر وجود داشت که از بازیکنان رده سنی پایین‌تر استفاده شود تا آمادگی و کسب تجربه آنها در آینده مورد استفاده قرار بگیرد که از یک منظر دید مثبتی است ولی از منظر دیگر این دیدگاهی نیست که در فوتبال دنیا و اروپا حاکم باشد چرا که نتایج هر تیم در هر مقطع مورد توجه قرار می‌گیرد و کسب نتیجه در روحیه تیمی و اعتبار تیمی موثر است و همیشه تلاش می‌شود تا بهترین بازیکنان هر رده مورد استفاده قرار بگیرند و بهترین شکل آماده سازی انجام شود تا بهترین نتایج هم به دنبال آن بیاید. اینکه شما در شرایط خاص از یک، دو یا نهایتاً سه بازیکن از رده های پایین تر که تشخیص داده می‌شود شرایط خوبی دارند و بهتر است در رده بالاتر استفاده شوند، در کنار بازیکنان استفاده کنیم ولی اینکه یک تیم را به کل به ردی سنی بالاتری ببریم تصمیم خوبی نیست چرا که فقط بحث تاکتیک و هماهنگی و شناخت تیمی و مسائلی از این دست نیست و فاکتور نتیجه گیری اهمیت زیادی دارد و روی روحیه بازیکنان و تصور شکست ناپذیری آنها تاثیر می‌گذارد، کما اینکه نفراتی که در مسابقات اخیر نتیجه نگرفته و به ایران برگشتند احساس شکست خوردگی دارند و این در آینده آنها می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مربی فوتبال در ادامه گفت: در کل مهدی مهدوی کیا کار فوق العاده‌ای در حال انجام دادن دارد و فوتبال اروپا را به خوبی می‌شناسد و با مسائل و فاکتورهای لازم برای تیم امید آشنایی کافی دارد و روحیه تیمی را به خوبی به نفراتش منتقل کرده است و لازم است که از او حمایت لازم شود و تدارکات مناسب و امکانات کافی در اختیارش قرار داده شود و همان نگاه و حمایتی که از تیم ملی بزرگسالان داریم را باید از تیم امید و مهدوی کیا داشته باشیم و شک ندارم مهدی در ادامه می‌تواند کار فوق العاده ای برای تیم امید انجام دهد.

مرزبان در پایان با اشاره به سقوط تیم شهر خودرو یا همان پدیده که در اولین فصل حضورش در لیگ برتر توسط خود او تبدیل به یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر شد، توضیح داد: تیم پدیده یکی از تیم‌های خوبی بود که در چند سال اخیر در لیگ برتر حضور داشت و از همان ابتدای حضورش در لیگ برتر و همان فصل اول که سرمربی آن بودم فلسفه فوتبال هجومی و مالکانه با پاس‌های زیاد را در این تیم شکل دادیم و نتایج خیلی خوبی هم کسب کردیم و در ادامه سایر همکارانم هم که این مسئولیت را بر عهده گرفتند توانستند به این مسیر ادامه دهند ولی در فصلی که گذشت مشکلات مالکیت و مدیریت و نبود حمایت کافی از مسئولان شهر مشهد به نوعی این تیم را رها کرد و داوود سیدعباسی و مهدی سیدصالحی تنها در این تیم جنگیدند و اجازه ندادند تیم وارد بحران شده و با نتایج سنگین شکست بخورد و همیشه شکست های خفیفی داشت و سقوط این تیم را نباید پای سیدصالحی و سیدعباسی نوشت و باید پای مسئولانی که این تیم را تنها گذاشتند نوشته شود. امیدوارم پدیده با سازماندهی مناسب بتواند دوباره تبدیل به تیم خوبی شود و به لیگ برتر برگردد چرا که حق این شهر و این تیم است که در لیگ برتر حضور داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز