خبرگزاری کار ایران

گزارش ویژه: تاثیر قهرمانی‌ها متوالی ژاپن در المپیک بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۲۵۱

با گذشت یک هفته از افتتاحیه بازی‌های المپیک توکیو، با مشکلات فراوان، رکورد بی سابقه ورزشکاران ژاپنی برای کسب مدال طلا روحیه شهروندانی را بالا برده که هنوز نگران برگزاری این رویداد ورزشی چند ملیتی در میان بزرگترین بیماری همه‌گیر قرن هستند.

به گزارش ایلنا، با گذشت یک هفته از افتتاحیه بازی‌های المپیک توکیو، با مشکلات فراوان، رکورد بی سابقه ورزشکاران ژاپنی برای کسب مدال طلا روحیه شهروندانی را بالا برده که هنوز نگران برگزاری این رویداد ورزشی چند ملیتی در میان بزرگترین بیماری همه‌گیر قرن هستند.

با این حال، در پشت حال و هوای جشن و کسب عناوین قهرمانی، تعداد موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن به میزان هشداردهنده‌ای افزایش می‌یابد. تا جایی که تنها حدود 28 درصد از افراد واجد شرایط در شهر توکیو از روز پنجشنبه، هنگامی که شهر میزبان 3865 مورد جدید ابتلا را تایید کرد، به طور کامل واکسینه شدند. برای سومین روز متوالی ابتلای روزانه شهروندان در توکیو به کووید-19 از مرز 10 هزار نفر عبور کرده است.

کارشناسان پزشکی می گویند وضعیت اضطراری کووید-19 در توکیو که از تاریخ 12 جولای اعلام شد، زمانی که از رستوران‌ها خواست که از الکل استفاده نکنند، به ندرت اثر مطلوب را در مهار روند صعودی شیوع به همراه داشته است و آنها هشدار می‌دهند که بیمارستان‌ها در حال حاضر تحت فشار بیشتری هستند.

کازوهیرو تاتدا، متخصص بیماری‌های عفونی که در کمیته فرعی دولتی در زمینه تحقیق کووید-19 فعالیت دارد، در این خصوص گفت: "شکی نیست که لغو المپیک موثرترین راه برای کاهش تعداد مبتلایان، از جمله تأثیر روانی آن است. اما اگر این امر به دلیل تعهد بین المللی و مسائل مربوط به اعتماد اتفاق نیفتد، دولت باید قبل از آنکه دیر شود اقدام قوی‌تری انجام دهد."

او گفت که تعطیلات چهار روزه تا 25 جولای و فرا رسیدن فصل تعطیلات تابستانی، می‌تواند ویروس را بیشتر گسترش دهد. عموم مردم از عملکرد قوی ورزشکاران ژاپنی که تا روز جمعه 17 مدال طلا به دست آوردند، هیجان زده شده که از رکورد قبلی آن‌ها در بازی‌های توکیو در 1964 و آتن در 2004 که کسب 16 مدال طلا بود، فراتر رفته است.

گزارش ویژه: تاثیر قهرمانی‌ها متوالی ژاپن در المپیک بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

مدال طلای خواهر و برادر جودوکار اوتا و هیفومی آبه در زنان زیر 52 کیلوگرم و مردان زیر 66 کیلوگرم، طلای شنای انفرادی زنان در ماده‌های 400 متر و 200 متر توسط یویی اوهاشی، مدال طلای جون میزوتانی و میما ایتو در افتتاحیه مسابقات تنیس روی میز دو نفره میکس، چند نمونه از موفقیت‌هایی است که در سرتاسر کشور ژاپن خبرساز شده است. یوتو هوریگوم 22 ساله و مومیجی نیشیا 13 ساله نیز اولین قهرمان المپیک در اسکیت بورد خیابانی مردان و زنان شدند. 

اجرای موفق و پوشش گسترده رسانه‌ها به ایجاد شور و شوق المپیک در میان جوانان و افراد سالخورده کشور ژاپن کمک کرده است. ریتسوکو کاکوچی، ساکن بندر کوتو توکیو، جایی که بیشترین تعداد ابتلا به کرونا را دارد، می‌گوید: "هنگامی که بازی‌های المپیک شروع شد، من تحت تأثیر نحوه عملکرد ورزشکاران قرار گرفتم. همچنین متوجه شدم که برگزارکنندگان چقدر تلاش کرده‌اند تا برپایی این المپیک محقق شود."

کاکوچی 70 ساله گفت که او فکر می‌کرد المپیک باید به دلیل همه گیری ویروس کرونا لغو یا به تعویق بیفتد، اما اکنون خوشحال است که تمرینات و تلاش‌های ورزشکاران به هدر نرفته است: "با انجام اقدامات اساسی مانند پوشیدن ماسک، من فکر می‌کنم که می‌توان از شیوع جلوگیری کرد، بنابراین من فکر می‌کنم که المپیک برای مردم خوب خواهد بود."

در یک بعدازظهر گرم در نزدیکی ورزشگاه ملی، محل اصلی بازی‌ها، بیش از 60 نفر در صف عکاسی با بنای یادبود پنج حلقه المپیک حضور داشتند. برخی لباس ژاپن را بر تن داشتند و برخی دیگر حوله‌هایی با نشان المپیک در دست داشتند. در میان آن‌ها، یک مرد 53 ساله بیش از یک ساعت رانندگی کرده بود تا ورزشگاه را از نزدیک ببیند، اگرچه هنوز مطمئن نبود که انتخاب برپایی المپیک انتخاب درستی بوده است یا خیر. او گفت: "من مطمئن نیستم که وقتی یک ورزشکار مدال طلا می‌گیرد بتوانم 100 درصد خوشحال باشم زیرا می‌دانم افرادی هستند که به دلیل ویروس کرونا روزهای سختی را سپری می کنند. المپیک ممکن است باعث افزایش موارد ابتلا به این ویروس شود، به خصوص به این دلیل که وی هنوز واکسیناسیون به صورت کامل انجام نشده است."

گزارش ویژه: تاثیر قهرمانی‌ها متوالی ژاپن در المپیک بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن روز جمعه مجدداً ارتباط بین المپیک در حال انجام و افزایش موارد ابتلا به کووید -19 در توکیو را تکذیب کرد و به اقدامات مختلف با هدف جلوگیری از شیوع ویروس بین ورزشکاران و کارکنانی که برای بازی‌ها به عموم مردم مراجعه می‌کنند، اشاره کرد.

سوگا همچنین احتمال لغو المپیک را رد کرده و گفته "جای نگرانی نیست" زیرا انتظار می‌رود مردم کمتر در اطراف دهکده برپایی مسابقات حرکت کنند. ریچارد بودجت، مدیر پزشکی و علمی کمیته بین المللی المپیک، ایده ارتباط المپیک با رشد اخیر نرخ ابتلا به کرونا را رد کرد و در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: "ورزشکاران دهکده المپیک واقعاً در دنیایی موازی زندگی می کنند. تا آنجا که من مطلع هستم، هیچ موردی وجود نداشته که کرونا از یک مورد ورزشکار به جمعیت محلی سرایت کند و حتی یک مورد شدید در بین ذینفعان ما رخ نداده است."

یوریکو کویکه، فرماندار توکیو در اوایل هفته جاری گفت که او و سوگا بر این عقیده‌اند که المپیک به دلیل اقدامات مختلف ضد کرونا "بسیار هموار" برگزار می‌شود. چنین نگرشی از سوی مسئولان در توکیو در تضاد با حس بحرانی است که در حوزه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی ابراز شده است.

هارو اوزاکی، رئیس انجمن پزشکی توکیو می‌گوید: "من گمان می‌کنم دولت برای سرکوب تعداد افراد مبتلا فعالانه حرکت نمی‌کند زیرا می‌ترسد اگر در طول بازی‌های المپیک اقدامات ضد عفونی را درخواست کند، مورد انتقاد قرار گیرد."

نرخ ابتلا در بین افراد 40 تا 50 ساله که واکسینه نشده‌اند در حال افزایش است، در حالی که تعداد بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند نیز در حال افزایش است.  کارشناسان پزشکی می‌گویند تعداد بیماران حداقل تا دو هفته آینده همچنان بالا خواهد ماند. شیگرو اومی، مشاور عالی سوگا هشدار داد: "سیستم پزشکی در حال حاضر دچار تنش بیشتری شده است." او بارها از دولت خواسته است "پیامی قوی ارسال کند" که به غلبه بر حس بحران کمک می‌کند.

هنوز زود است که ببینیم چگونه 10000 ورزشکار از بیش از 200 کشور و همچنین ده‌ها هزار نفر از مقامات و کارکنان رسانه‌ای که در المپیک توکیو شرکت می‌کنند، بر روند ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن تأثیر خواهند گذاشت. اگرچه میزان تست مثبت بین افراد مرتبط با المپیک بسیار پایین بوده اما نگرانی‌ها در مورد خرابی‌های امنیتی در سیستم "حباب" با هدف جدا نگه داشتن آن‌ها از عموم مردم همچنان وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز