خبرگزاری کار ایران

رفیعی: نماینده ایران در مراجع بین‌المللی باید توانایی بررسی ایمیل خود را داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۷۹۹

مشاور حقوقی رئیس فدارسیون فوتبال گفت: برخلاف رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ندیدیم برای انتخاب میزبان مقدماتی جام جهانی فرآیند سه مرحله‌ای طی شود.

 به گزارش ایلنا،غلامرضا رفیعی درباره وظایف اعضای ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حمایت از اخذ میزبانی کشورما در رقابت‌های بین‌المللی مانند  مقدماتی جام‌جهانی و لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت:‌ هر چند شخصیت حقوقی سازمان‌ها، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها مستقل از اعضای آنها است اما دلیل رقابت بر سر عضویت در هیأت رئیسه این نهادها این است که آنها ارکان اجرایی هستند.

وی افزود: ورزش فقط فوتبال نیست و فوتبال هم همه ورزش نیست. هیأت رئیسه یا هیأت اجرایی در همه فدراسیون‌های بین‌المللی و حتی شورایی که در بالاترین مقام قضایی داوری در ورزش یعنی دادگاه CAS فعالیت می‌کند، بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی و با رقابت بین افراد و حقوق‌دان‌های بین‌المللی انتخاب می‌شوند.

مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: سیاست‌گذاری این سازمان‌ها هم برای چند سال در اختیار اعضای آنهاست و وقتی هم چنین بحثی مطرح می‌شود اگر سودی برای یک کشور در نظر گرفته نمی‌شود نباید ضرری هم به آنها وارد شود.باید در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بحث جوانمردانه رعایت شود.

رفیعی درباره اینکه اکنون با توجه به این  امر که مهدی تاج به عنوان نماینده ایران در هیأت  اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نتوانسته از حق فوتبال کشورمان دفاع کند این مطالبه‌گری وجود دارد تا فرد کارآمدتری به جای وی معرفی شود، گفت:‌ اینگونه نیست که الان فردی به مهدی تاج بگوید زحمت کشیدید و باید فرد دیگری جای شما بیاید. در کل زمانی که یک موضوع در دستور  کار کمیته یا نهادی قرار می‌گیرد اگر ذی‌نفع  به صورت مثال ایران باشد، در  فرآیند رأی‌گیری نماینده ما یعنی مهدی تاج در هیأت اجرایی رأی‌دهنده نیست.

وی افزود: اما اتفاقی که در این زمینه رخ داد این بود که ندیدیم چنین بحثی در دستور کار کمیته مسابقات و هیأت اجرایی AFC قرار بگیرد تا به فرآیند تصمیم‌گیری برسد و مهدی تاج به عنوان نماینده ایران و نماینده بحرین حق تصمیم‌گیری و نظر دادن نداشته باشد. درباره لیگ قهرمانان آسیا چنین بحثی داریم AFCC اعلام کرده این موضوع در کمیته مسابقات و هیأت اجرایی تأیید شده و پس از آن به فدراسیون‌های عضو AFC ابلاغ شده است. آنجا سه مرحله مطرح بود. ابتدا کمیته مسابقات تصمیم گرفت. سپس این تصمیم  با هیات اجرایی تطبیق یافت و در نهایت به فدراسیون‌های عضو ابلاغ شد.

مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اما درباره مقدماتی جام جهانی ندیدیم ابتدا کمیته مسابقات و سپس فیفا در  جریان باشند.  چند بار از AFCC درخواست کردیم این  سه مرحله را به ما نشان بدهد که چنین کاری نکرد. از ابتدا از زمانی که اعلام شد قرار است مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در بحرین برگزار شود نمایندگان ما در جلسه ویدئو کنفرانس با آن مخالفت کردند زیرا ایران باید سه بازی خود را در تهران انجام بدهد.

رفیعی افزود: پس از اینکه چنین موضوعی اعلام شد بار دیگر اصرار کردیم میزبان باشیم و در نهایت گفتیم میزبانی بحرین طبق مقررات فیفا و AFC باید به تأیید سه مرجع می‌رسید. دبیرکل AFC دلایلی به ما اعلام کرد که از نظر ما منطبق با واقعیت نبود. گفتیم شرایط ویروس کرونا در بحرین با توجه به مساححت چند صد کیلومتری، طول و عرض، در اختیار داشتن فقط یک ورزشگاه، تراکم جمعیت این کشور از لحاظ کووید 199 بهتر از ایران نیست.

وی ادامه داد: طبق اسناد و مدارکی که از سوی مراجع بین‌المللی مرتبط با ویروس کرونادریافت کردیم این مسائل را به اطلاع AFCC رساندیم و گفتیم به این دلیل ادعایش درباره اینکه بحرین وضعیت بهتری از ایران دارد درست نیست. کشور ما جزو نخستین کشورهایی بود که در شرایط کرونایی لیگ خود را آغاز کرد و به موقع به اتمام رساند.

مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: ایراد دوم AFC به ساختارها و امکانات ورزشی ایران برمی‌گشت. به آنها گفتیم چنین موضوعی نیست. زمانی فقط ورزشگاه آزادی را در اختیار داشتیم اما اکنون ورزشگاه‌هایی مثل امام رضا (ع) را هم در اختیار داریم. اصل موضوع از نظر ما در حقوق بین‌المللی ورزش این است مرجعی که تصمیمی را اتخاذ و ابلاغ می‌کند واجد چنین شرایطی است یا خیر.

رفیعی افزود: در مقررات AFC  فیفا حتی دبیرکل هم صلاحیت سلب میزبانی از یک کشور و اعطای آن به کشور دیگری را ندارد. درخواست کرده‌ایم جلسه‌ای با دبیرکل AFC برگزار شود و در آن فرآیند را به ما بگویند. نگران بودیم مهدی تاج به عنوان نماینده ایران وقتی در جلسه چنین بحثی مطرح و رأی‌گیری شده باشد از حق ایران دفاع نکرده باشد اما خودش گفت چنین بحثی در جلسه هیأت اجرایی مطرح نشده است.

وی درباره اینکه آیا پیگیری مسائل این چنینی جزو وظایف مهدی تاج است، پاسخ داد: ما وظیفه‌ای داریم که برخی مواقع سلبی و برخی ایجابی است .سلبی به این معنی است وقتی فردی را در هیأت رئیسه و هیأت اجرایی AFC داریم حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد،  این است جلوی این چنین مسائل را گرفته و یا حداقل صدای اعتراضش بلند شود. نمی‌گوییم شیون بکشد بلکه وقتی قرار است بالاترین رکن اجرایی تصمیم‌گیری یک کنفدراسیون تصمیم‌گیری کند اگر نمایندگان که ما درآنجا عضویت دارند با زبان انگلیسی و مقررات آشنا باشند باید در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت کنند.

مشاور حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال عنوان کرد: در این حالت نمی‌آیند به همین راحتی فکر کنند ورزش کشورمان راحت‌الحلقوم است و می‌توانند مثل آب خوردن قورت‌مان دهند و  حق‌مان را بخورند. آنجا جلسه دادگاه نیست که بگوییم فلان فرد وکیل ماست اما نماینده ایران باید از حق کشورمان دفاع کند

رفیعی درباره دلیل به وجود آمدن چنین شرایطی برای فوتبال ایران توضیح داد: از چهار بازی باقیمانده باید دیدار را در تهران برگزار می‌کردیم. طبیعی است در این شرایط عراق، بحرین و هنگ‌کنگ ترجیح می‌دانند در تهران بازی نکنند.  عقلایی است حریفان ما بخواهند دست به دست هم بدهند تا میزبان کشور دیگری باشد و از بین کشورهای باقیمانده یکی دیگر به جز ایران داوطلب میزبانی باشد.

وی افزود: وقتی به ساختار AFCنگاه می‌کنید  کشورهایی که در آنجا دارای نماینده هستند، مانند ما انتظار دارند نماینده شان تأمین منافع حداکثری را برای کشور خود داشته باشند.

رفیعی درباره اینکه چرا هنوز هم فدراسیون نفوذی در AFC ندارد توضیح داد: هنوز یک ماه  نشده رئیس و هیأت رئیسه جدید به فدراسیون ایران آمده‌اند. من به عنوان یک مطلع می‌گویم در بسیاری از فدراسیون‌های بین‌المللی  و فدراسیون قاره‌ای ورزش‌های مختلف عضو داریم. در سال‌های گذشته کفاشیان و تاج در این نهادها عضویت داشتند اما فرصت نکردیم اگر می‌خواهیم فردی را نامزد کنیم ببینیم باید حائز چه شرایطی باشد.

وی افزود: فوتبال و ورزش‌های دیگر دائم در حال نوپایی و تحول هستند. به نظر من برای اینکه نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب نشود  و اکنون کارما به شکایت نرسد، فردی که  می‌خواهد در چنین نهادهایی عضو شود باید تا این اندازه توانایی داشته باشد که ایمیل خود را چک کرده و برای بررسی و جواب دادن به  یک ایمیل و حضور در یک جلسه مترجم همراه خود نبرد. باید این قابلیت را داشته باشد تا از آخرین تصمیم‌ها و قوانین و مقررات ورزشی مطلع باشد.

مشاور شهاب الدین عزیزی خادم افزود: روی سخن من با تمام نمایندگان ایران در کنفدراسیون‌های بین‌المللی است و فقط با مهدی تاج نیست. اگر قرار است یک صندلی را بر اساس تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی در کنفدراسیون در اختیار بگیریم و این صندلی به درد کشورمان نخورد به شکلی که تنها رزومه افراد را بالا ببرد، بیشتر از یک کم لطفی بوده و ظلم و  جفا به ورزش و مملکت کشور است.

رفیعی تصریح کرد: فوتبال به دلیل علاقه‌مندان بیشتری که دارد بیشتر هم دیده می‌شود. به  تازگی سه حقوقدان برجسته کشور را برای عضویت در انتخابات آتی کمیته اخلاق، انضباطی و استیناف فیفا معرفی کرده‌ایم تا در این انتخابات شرکت کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز