خبرگزاری کار ایران

سخنان جالب وزیر ورزش: پرده‌برداری سلطانی‌فر از خصوصی شدن فدراسیون فوتبال

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۸۴۹

مسعود سلطانی فر در مورد خصوصی سازی فدراسیون فوتبال صحبت کرد.

‌ به گزارش ایلنا، در ماه های پایانی دولت دوازدهم، مسعود سلطانی فر وزیرورزش در گفتگویی که با خبرگزاری این وزارت داشته است، در مورد مسائل مختلفی به صحبت پرداخته که سلطانی فر در بخشی از گفته هایش به موضوعات مهمی درخصوص فوتبال، اساسنامه و انتخابات فدراسیون پرداخته است.

 

 

نکته مهمی که در میان صحبت های وزیرورزش درخصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال به چشم می خورد این است که فدراسیون جهانی فوتبال موسسه عمومی غیردولتی بودن فدراسیون را نپذیرفته است و فدراسیون فوتبال ایران به یک نهاد خصوصی تبدیل شده است. مسئله ای که در کمیته انتقالی و در دوره صفایی فراهانی نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

 

* اگر اساسنامه قبلی ایراد داشت، چرا انتخاباتش تأیید شد؟

همانطوری که بارها گفته شد متأسفانه ما یک اساسنامه ای را به عنوان اساسنامه فدراسیون داشتیم و از آن استفاده می کردیم که چند سال قبل متوجه شدیم که این اساسنامه مورد تایید فیفا قرار نگرفته و من تعجب می کنم حالا چرا اساسنامه ای که مورد تایید فیفا قرار نگرفته براساس آن اساسنامه انتخابات برگزار شده که نتیجه آن انتخابات هم توسط فیفا تایید شده حالا اگر واقعا این اساسنامه مورد تایید بود و دو تا انتخابات برایش برگزار کردند چرا اجازه ندادند که انتخابات سال گذشته براساس همان اساسنامه برگزار شود و اگر بر اساس آن اساسنامه نمی توانست انتخابات برگزار شود چرا انتخابات قبلی را برگزار کردند. 

 * یک بسیج عمومی برای تأیید اساسنامه شکل گرفت

در هر صورت یک رفتارهای چندگانه ای را دیدیم از سوی فیفا ولی سال گذشته که می خواستند انتخابات برگزار کنند بعد از این که رئیس سابق فدراسیون بین المللی به دلیل بیماری کناره گیری کرد فیفا اعلام کرد که شما اساسنامه تان قطعی نیست و باید اصلاحات لازم انجام گیرد و باید پروسه تاییدش بیاید و مجددا تایید شود، یک پروسه یک ساله خیلی سنگینی بود که باز آنجا یک مجموعه حقوقی ورزشی را بسیج کردند و بسیج کردیم هم در فدراسیون فوتبال و هم در وزارت ورزش و تلاش ویژه ای انجام شد که ما بتوانیم اساسنامه ای داشته باشیم که منطبق بر اساسنامه فیفا باشد و همچنین منطبق بر قوانین و مقررات داخلی ما، البته فیفا در ارتباط با اساسنامه های فدراسیون های عضوش به شدت حساس است که دخالت دولت ها را به حداقل ممکن برساند حالا حداقل برای ما اینطور مطرح شده است.

 

* بر سر حق رأی وزیرورزش، با فیفا چالش داشتیم

ما مراحل مختلف تطبیق اساسنامه پیشنهادی را از سال گذشته با فیفا در جلسات مختلفی که اکثرا به صورت وبیناری برگزار می شد دنبال کردیم و مرحله به مرحله تاییدات را گرفتیم و به دو موضوع خیلی چالش برانگیز رسیدیم. یکی بحث حضور وزیر ورزش و حق رأی وزیر ورزش بود که آنها معتقد بودند به هر حال مسئول دولتی است و نباید حق رأی داشته باشد، می تواند حضور پیدا کند، حضور افتخاری ولی بدون حق رأی و موضوع دوم هم ماهیت حقوقی فدراسیون بود که ماهیت حقوقی براساس قوانین و مقررات ما که موسسه عمومی غیردولتی بود این تعریف ما که تعریف کاملا غیردولتی بودن است توسط فیفا به تایید نمی رسید.

 

* از داخل کشور تلاش هایی برای تعلیق فوتبال ایران شد

 البته تحریکات داخل ما بود من اینجا با صراحت بگویم. افرادی بودند که از داخل کشورمان متأسفانه به فیفا و ای اف سی اطلاعات غلط می دادند و خیلی ها بودند تلاش می کردند که فوتبال ما در این دولت مجددا تعلیق شود و بلاتکلیف بماند و بعدها ببینیم که به کجا می رسد ولی عزم و اراده ما بر این بود که حتما بتوانیم شرایطی به وجود بیاوریم که تاییدیه اساسنامه را بعد از 13 و 14 سال بگیریم و بر اساس همان اساسنامه بتوانیم انتخابات برگزار کنیم. 

 

* فیفا با تبدیل فدراسیون به یک موسسه عمومی غیردولتی مخالفت کرد

در هر صورت پس از کش و قوس های فراوان ماهیت های فدراسیون های کشورهای مختلف را بررسی کردم خودم فدراسیون عربستان و فدراسیون هندوستان و فدراسیون آمریکا و فدراسیون دو کشور دیگر را هم بررسی کردم دیدم که سر ماهیت حقوقی فیفا تمرکز خاصی ندارد و اینطوری که ما می گوییم ما موسسه عمومی غیردولتی هستیم در قوانین ما تعریف شده که موسسه عمومی غیردولتی یعنی کاملا غیردولتی است ولی آنها می گویند نه این که ما می گوییم باید حذف کنید و در فدراسیون بگذارید در فدراسیون های دیگر این حساسیت وجود نداشت چون اطلاعات غلط در داخل آن کشورها به فیفا نداده بودند ولی متأسفانه اینجا افراد مغرضی تلاش کردند که ذهن فیفا را نسبت به این داستان خراب کنند ولی در هر صورت ما توانستیم با فیفا به یک جمع بندی برسیم که این مدل تأمین کننده استانداردها و نظرات فیفا بود و هم اینکه با قوانین و مقررات ما تطبیق داشت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز