خبرگزاری کار ایران

خطاهای واضحی که در یک قدمی دیده نمی‌شوند؛

نقش داور پشت دروازه در بازی‌های لیگ برتر چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۹۲۰

استفاده از داور پشت دروازه تاثیر آنچنانی در کاهش اشتباهات داوری در فوتبال ایران نداشته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، اشتباهات داوری در فوتبال ایران در سال‌های اخیر بالاتر از سطح استاندارد بوده و تیمی نیست که نسبت به میزان بالای این اشتباهات که به تایید کارشناسان داوری هم رسیده‌اند معترض نباشد و این موضوع در لیگ بیستم بیش از هر زمان دیگری هم نمود داشته است و در 17 هفته گذشته از لیگ برتر شاهد هجم بالایی از اشتباهات تاثیرگذار بودیم.

استفاده از داوران جوان و کم تجربه از یک سو و عدم ورود تکنولوژی‌های جدید که به قضاوت داوران کمک می‌کنند از سوی دیگر فاصله زیادی بین داوری در فوتبال ایران با فوتبال روز دنیا ایجاد کرده که اعتراض باشگاه‌ها را هم نسبت به قبل بیشتر کرده است و کار به صدور بیانیه و تهدید به کناره‌گیری از مسابقات هم کشیده است.

یکی از اقداماتی که در 2-3 فصل اخیر برای کاهش این اشتباهات از سوی فدراسیون فوتبال انجام شده، قرار دادن داور پشت دروازه در دیدارهای لیگ برتر است که دید بهتری در صحنه‌های حساس داخل محوطه جریمه داشته باشند و بتوانند به داور وسط مسابقه کمک کنند.

اتفاقات حساسی مثل خطاهای مشکوک به پنالتی و یا رد شدن یا نشدن توپ از خط دروازه دقیقا اتفاقاتی هستند که داور پشت دروازه برای دیدن و تشخیص آن در زمین حضور دارند ولی با این وجود در دو فصل اخیر اشتباهات فاحش داوری دقیقا مقابل چشم داوران پشت دروازه اتفاق افتاده و عدم اعلام آن به داور و ندادن مشورت درست برای گرفتن تصمیم صحیح در آن صحنه‌ها واقعاً عجیب است.

در سال‌های اخیر موارد زیادی از این دست شاهد بودیم که داور چهارم نزدیک و مسلط به صحنه بوده ولی کمک درستی به داور بازی نداده و نتوانسته مانع از قضاوت اشتباهی که در نتیجه بازی تاثیرگذار بوده شود.

نمونه بارز آن را در دیدار این هفته سپاهان - آلومینیوم شاهد بودیم. جایی که پیام نیازمند هنگام به هوا پریدن با مهاجم آلومینیوم روی او خطا کرده که پنالتی به سود تیم اراکی در این صحنه واضح بود و به تایید کارشناسان داوری هم رسید. در تصویری که از زاویه دید داور پشت دروازه گرفته شده مشخص است که او دید خوبی به صحنه داشت و مشخص نیست چرا خطای نیازمند روی مهاجم آلومینیوم را به داور وسط مسابقه اطلاع نداد.

به نظر می‌رسد استفاده از داور پشت دروازه نتوانسته کمک آنچنانی برای کاهش اشتباهات داوری در فوتبال ما باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز