خبرگزاری کار ایران

از دست رفتن تدریجی هزار شغل در گلستان با تعطیلی واحدهای پنبه‌ پاک کنی

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۴۸۱

«با تعطیلی بیش از ۲۵ واحد پنبه‌پاک‌کنی در استان گلستان طی ده سال گذشته، هزار کارگر به تدریج شغل‌شان را از دست داده‌اند.»

با تعطیلی بیش از ۲۵ واحد پنبه‌پاک‌کنی در استان گلستان طی ده سال گذشته، هزار کارگر به تدریج شغل‌شان را از دست داده‌اند.

«غلام رضا طالبا» عضو هیئت اجرایی خانه کارگر گلستان به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر ۶ کارخانه پنبه پاک‌کنی در استان گلستان با حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت نیروی انسانی و تولید فعالیت می‌کنند. مواد اولیه این واحد‌ها محصول کشتزارهای پنبه است که تهیه آن با بی‌میل شدن کشاورزان استان نسبت به کاشت پنبه، مشکل شده است.

او افزود: سال جاری این ۵ - ۶ کارخانه باقی مانده ۲۱ هزار «عدل» پنبه پاک کرده‌اند این در حالیست که این مقدار تولید، حاصل کار یک واحد پنبه پاک کنی در طول سه ماه است.

به گفته وی، فصل کار کارخانه‌های پنبه پاک کنی از ۱۵ شهریور تا ۱۵ آذر ماه به مدت سه ماه است و مابقی ماهای سال کارفرمایان این واحد‌ها یا انبارهای کارخانه را برای جبران هزینه‌های کارخانه و نیروی کار خود اجاره می‌دهند و یا با تولید «یخ» تغییر کاربری می‌دهند.

طالبا همچنین اظهار داشت: زمانی محصول پنبه به عنوان محصول تراز اول کشاورزی استان گلستان محسوب می‌شد اما در سال‌های اخیر به دلیل کاهش حمایت‌های دولت از پنبه‌کاران و حذف یارانه‌های بخش کشاورزی واحدهای پنبه پاک‌کنی دچار رکود شده‌اند.

این فعال کارگری با انتقاد از مسئولان بخش کشاورزی، اظهار داشت: کشاورزان برای کشت پنبه انگیزه اقتصادی ندارند و ترجیح می‌دهند محصولات تضمین شده‌ای چون گندم را بکارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز