خبرگزاری کار ایران

پس از اعتراضات کارگری در نیمه اول سال:

۵۰ کارگر نورد و پروفیل ساوه در چهار ماه گذشته اخراج شدند

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۳۳۲

«کارفرما در پی اعتراضات صنفی کارگران این کارخانه لوله سازی به تعویق حداقل چهار ماه حقوق در نیمه اول امسال، دست به این اخراج‌های گسترده زده است.»

بیش از ۵۰ کارگر نورد و پروفیل ساوه در چهار ماه گذشته اخراج شدند. منابع کارگری می‌گویند کارفرما در پی اعتراضات صنفی کارگران این کارخانه لوله سازی در واکنش به تعویق حداقل چهار ماه حقوق در نیمه اول امسال، دست به این اخراج‌های گسترده زده است.

منابع کارگری همچنین به ایلنا گزارش داده‌اند بیشتر کارگرانی که در نیمه دوم امسال اخراج شدند نفراتی بودند که به صورت فعال در اعتراضات صنفی شرکت می‌کردند.

بر اساس این گزارش، کارفرما پس از اعتراضات صنفی کارگران در شهریور ماه امسال در شورای تامین ساوه تعهد داده بود که مطالبات معوقه کارگران را تا پایان آذر ماه پرداخت کند و حقوق کارگران را از دی ماه به بعد به روز کند.

این در حالی است که بیش از یک هزار کارگر نورد و پروفیل ساوه هنوز چهار ماه حقوق معوقه دارند و آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند مربوط به مرداد ماه بوده است.

در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: بیشتر کارگران نورد و پروفیل با قرارداد موقت کار می‌کنند و به همین دلیل امنیت شغلی ندارند به گونه‌ای که کارفرما هر زمان اراده کند آنها را به راحتی کنار می‌گذارد.

او با انتقاد از تاخیر دو ماهه در پرداخت سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، بیان کرد: سهم کارفرمایی حق بیمه ما تا آخر مهر ماه پرداخت شده است. این تاخیر دو ماهه باعثمی‌شود که کارگران همیشه برای تمدید دفترچه بیمه‌های خود با مشکل مواجه باشند زیرا سازمان تامین اجتماعی حاضر به تمدید دفترچه‌ها با این شرایط نیست.

این کارگر ناراضی با انتقاد از ممانعت کارفرما از تشکیل نهاد کارگری شورای اسلامی کار در کارخانه، افزود: بیش از یک هزار کارگر نورد و پروفیل ساوه نه شورای اسلامی کار دارند، نه انجمن صنفی و نه نماینده کارگر. کارفرما هرگز اجازه نداده است کارگران شورا تشکیل دهند. هر زمان هم که نماینده‌ای را برای پیگیری مطلبات قانونی‌مان انتخاب کردیم، کارفرما او را در مدت زمان کوتاهی اخراج کرده است.

او در ادامه تصریح کرد: کفش و لباس ایمنی به صورت نامنظم و با فاصله زمانی طولانی در اختیار کارگران قرار می‌گیرد و معمولا انبارهای کارخانه از این تجهیزات خالی است.

او همچنین با انتقاد از کیفیت غذای کارگران، گفت: کیفیت غذای کارگران نسبت به گذشته بد‌تر شده است.

این کارگر ناراضی در پایان با انتقاد از کاهش تعداد سرویس‌های رفت و برگشت کارگران، گفت: کاهش تعداد سرویس‌ها باعثشده است که کارگران برای رساندن خود به محل‌های آغاز حرکت سرویس به سمت کارخانه، مسیر بیشتری را به صورت پیاده راه بروند.

گفتنی است بیش از یک هزار کارگر در کارخانه نورد و پروفیل ساوه کار می‌کنند. کمتر از ۱۰۰ کارگر این واحد تولیدی قرارداد دائم دارند و سایر کارگران با قراردادهای موقت یک و سه ماهه مشغول به کارند.

کارخانه نورد و پروفیل ساوه در کیلومتر سوم جاده ساوه به اصفهان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز