خبرگزاری کار ایران

اعمال فشار بر کارگران شرکت واحد اصفهان برای تبدیل قرارداد به پیمانی

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۵۸۵

«شرکت واحد اصفهان کارگرانی که قرارداد کارشان تمام می‌شود را تحت فشار قرار می‌دهد که یا تسویه حساب کنند و یا با شرکت پیمانکاری تلاشگران که حق و حقوق درست و حسابی نمی‌دهد قرارداد پیمانی منعقد کنند و یا می‌گوید به صورت خودت مالکی اتوبوس بردارند.»

منابع کارگری گزارش کرده‌اند که شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه شماری از رانندگان این شرکت را برای تبدیل قرارداد کار از حالت مستقیم به پیمانی تحت فشار گذاشته است.

در همین رابطه یک عضو شورای اسلامی کار که نخواست نامش فاش نشود با اشاره به واگذاری بخش کنترل شرکت واحد اصفهان به بخش خصوصی به ایلنا گفت: بخش کنترل شرکت واحد اصفهان در ابتدا به شرکت پیمانکاری «تلاشگران» واگذار شده بود اما این شرکت پیمانکاری به هیچ عنوان اضافه کاری یا تعطیل کاری کارگران این بخش(کارگرانی که در خطوط می‌ایستند و برای رانندگان ثبت ساعت می‌کنند) را پرداخت نمی‌کرد آنهم در شرایطی که آنها را مجبور می‌کرد تا دو جمعه در هر ماه را سر کار بیایند.

او با اشاره به ورود شورای اسلامی کار شرکت واحد برای دفاع از مطالبات صنفی کارگران بخش کنترل و تلاش این نهاد صنفی برای تغییر پیمانکار این بخش، افزود: کارفرما بعد از مخالفت کارگران و شورای اسلامی کار پیمانکار بخش کنترل را عوض کرد و هم اکنون شرایط کارگران این بخش بهتر از قبل شده است.

این فعال کارگری در ادامه گفت: شرکت واحد اصفهان متاسفانه و در کمال تعجب دو تا از خطوط را دوباره به شرکت پیمانکاری تلاشگران واگذار کرده است همان پیمانکاری که حق و حقوق کارگران بخش کنترل را به زحمت می‌داد و حالا کارگرانی که قرارداد کارشان تمام می‌شود را تحت فشار قرار می‌دهد که یا پس از تسویه حساب شرکت واحد را ترک کنند یا با شرکت پیمانکاری تلاشگران که حق و حقوق درست و حسابی نمی‌دهد قرارداد پیمانی منعقد کنند یا می‌گوید به صورت خود مالکی اتوبوس بردارند.

او در ادامه با انتقاد از انعقاد قرارداد سلیقه‌‌ای با نزدیک به ۲ هزار راننده شرکت واحد اصفهان، گفت: شرکت واحد اصفهان با کارگرانی که اعتراض می‌کنند و پیگیر مطالبات صنفی کارگران باشند یا به قول مدیران سر و گوششان می‌جنبد قرارداد کار یک ماهه می‌بندد و بر همین اساس با سایر کارگران قرارداد‌های کار سه ماهه، شش ماهه و یکساله منعقد می‌کند.

این راننده ناراضی افزود: کارفرما از ابتدای دهه هشتاد با هیچ راننده‌ای قرارداد دائم منعقد نکرده است و همه کارگران رسمی این شرکت در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

او گفت: شرکت واحد اصفهان یکسری از اتوبوس‌ها را به بخش خود مالکی یعنی افرادی که می‌توانند این اتوبوس‌ها بخرند و تحت نظارت در خطوط کار کنند واگذار کرده و می‌کند اما نظارتی همه جانبه بر این رانندگان ندارد.

او ادامه داد: هر راننده‌ای در چنین شرایطی می‌تواند روی اتوبوس‌ها کار کند چه وضعیت جسمی سالمی داشته باشد یا نه و چه مدرک پایه یک رانندگی داشته باشد یا نه. حتی رفتارهای برخی از این رانندگان با مسافران شخصیت سایر رانندگان شرکت واحد را زیر سوال می‌برد.

او همچنین با اشاره به تشکیل شورای اسلامی کار این شرکت در تاریخ ۲۵ تیر ماه امسال که پس از وقوع یکسری اعتراضات صنفی در سال گذشته صورت گرفت، تاکید کرد شرایط کاری کارگران در این مدت اندکی بهبود یافته است.

او در ادامه افزود: سال هاست که تنها ۶۰ هزار تومان در سال برای تهیه کفش و لباس در اختیار کارگران قرار می‌گیرد که بسیار ناچیز است.

این عضو شورای اسلامی کار شرکت واحد اصفهان در پایان ضمن انتقاد از کم بودن حقوق رانندگان این شرکت نسبت به رانندگان شرکت‌های واحد در کلانشهر‌هایی مانند تهران، مشهد و کرج تاکید کرد گسترش واگذاری خطوط به شرکت‌های پیمانکاری حقوق و مزایای رانندگان را کمتر از این خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز