خبرگزاری کار ایران

تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق کارگران رنگین نخ

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۶۱۱

«معوقات حقوقی کارگران مربوط به ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور می‌شود. / کارفرما با کوتاهی در پرداخت بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، آنان را دچار مشکل " ایجاد فاصله در سوابق بیمه " کرده است.»

نماینده کارگران کارخانه «رنگین نخ» سمنان از تعویق چهار ماه حقوق ۴۳ نفر از کارگران رسمی این کارخانه به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد.

این کارگر کارخانه «رنگین نخ» سمنان که نخواست نامش فاش شود در تشریح جزئیات این خبر به ایلنا گفت: کارخانه رنگین نخ که در زمینه رنگرزی نخ و تولید الیاف در شهرک صنعتی شرق سمنان فعالیت دارد به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارگاه را ندارد.

او با بیان اینکه معوقات حقوقی کارگران مربوط به ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور می‌شود، در خصوص سایر مطالبات کارگران رنگین نخ، افزود: این کارگران علاوه بر دستمزد، حقوق جانبی چون سنوات، عیدی، پاداش و بن سال گذشته(۹۲) را نیز دریافت نکرده‌اند.

این فعال کارگری در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران کارخانه رنگین نخ گفت: بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت بیمه است که کارفرما به صورت مستمر آن را به تامین اجتماعی واریز نکرده است.

این کارگر گفت: با وجود آنکه کارفرما ماهانه از حقوق کارگران مبلغی را به عنوان سهم کارگر(۷ درصد از حقوق) کسر کرده است اما با کوتاهی در پرداخت بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، کارگران را دچار مشکل «ایجاد فاصله در سوابق بیمه» کرده است.

این فعال حقوق صنفی کارگران رنگین نخ، سابقه کار کارگران رسمی کارخانه را بیش از ۲۰ سال عنوان کرد و گفت: با فاصله‌ای که در سوابق بیمه‌ای کارگران بوجود آمده است امکان بازنشستگی زود هنگام برای کارگران مقدور نیست.

به گفته وی، حدود ۱۵ نفر از کارگران این کارخانه تا پایان سال جاری مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند که اگر کارفرما سهم ۴ درصدی و سایر مطالبات بیمه‌ای آنان را به تامین اجتماعی پرداخت کند امکان بازنشسته شدن می‌یابند.

این کارگر کارخانه رنگین نخ در ادامه سخنان خود به تشریح مطالبات صنفی کارگران بازنشسته این واحد صنعتی پرداخت و گفت: کارفرما هنوز مطالبات معوقه حقوقی و سنوات ۱۱ نفر از کارگرانی که از اسفند ماه سال گذشته بازنشسته شده‌اند را پرداخت نکرده است با این حال برای پرداخت مطالبات کارگران وعده داده است که هر ماه مبلغ یک میلیون تومان به آنان پرداخت کند.

این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران رنگین نخ سخن می‌گفت در خاتمه با بیان اینکه کارگران این کارخانه برای دریافت مطالبات معوقه خود تجمعات متعددی را مقابل ساختمان فرمانداری و اداره کار شهرستان سمنان برگزار کرده‌اند، اظهار داشت: آخرین تجمعی که کارگران انجام دادند در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته(۱۵ و ۱۶ مهرماه) بمدت دو روز در محوطه کارخانه بود که با متوقف شدن تولید همراه بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز