خبرگزاری کار ایران

پیگیری مستمر طرح‌های مصوب سفر رئیس جمهور به هرمزگان

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۲۴۹

طرح‌های مصوب سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان در بخش راه و شهرسازی به طور مستمر در حال پیگیری است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح های مصوب سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان در بخش راه و شهسازی به طور مستمر در حال پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد مجیدی در در آئین تکریم از مدیرکل سابق و معارفه مدیرکل جدید راه شهرسازی استان هرمزگان عنوان کرد: اگر عمر مفید راه ها را ۲۵ سال محاسبه کرده و چهار درصد ارزش آن صرف نگه داری راه‌ها شود، سالیانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نگه داری راه ها در کشور نیاز است و این در حالی است که کل اعتبارات نگه داری راه در کشور سالانه هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: اصل ۴۴ قانون اساسی ساخت راه ها را در حوزه تصدی شناخته اما نگه داری راه به دلیل نقش مهمی که در ایمنی تردد دارد، حاکمیتی است اما با وجود اهمیت این حوزه مجموعه کارکنان راهداری در سه ماه گذشته به دلیل مشکلات مالی حقوق دریافت نکرده اند و از ابتدای امسال تا کنون یک ریال از اعتبارات عمرانی اختصاص نیافته است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: در بخش راه روستایی حدود ۵۰ درصد از ۱۰۲ هزار کیلومتر راه آسفالته در روستاهای با جمعیت بالا احداثشده که راه های دارای هشت سال قدمت نیازمند روکش هستند که هم اکنون اعتباری برای این کار وجود ندارد.

مجیدی با اشاره به میزان سوانح جاده ای در کشور تصریح کرد: سوانح و حوادثجاده ای از مهم‌ترین چالش های بخش حمل و نقل است و سال گذشته پنج هزار و ۵۰۰ موتورسوار در کشور جان خود را در این حوادثاز دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ که تعداد خودروها در کشور شش میلیون بود، ۲۸ هزار نفر در سوانح جاده ای جان خود را از دست دادند اما با تلاش های بسیاری که صورت گرفت در حالی که تعداد خودروها هم اکنون به ۱۶ میلیون رسیده اما تعداد کشته شدگان سوانح جاده ای به ۱۸ هزار نفر در سال رسیده است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت بخش راه آهن در کشور اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد که ۹ هزار کیلومتر دیگر در حال ساخت است و هزار و ۷۰۰ واگن مسافری در کشور فعال است که ۷۰۰ واگن فرسوده هستند و تعداد کل واگن ها باید به سه هزار برسد که باید برای اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی می دادیم.

مجیدی اظهار داشت: قرار بود ۳۰ درصد حمل و نقل کالا و بار در کشور توسط راه آهن انجام شود اما این رقم در حال حاضر ۱۰ و نیم درصد است که علت عدم استقبال از حمل و نقل بار توسط قطار در کشور نبود اختلاف قیمت سوخت است و این درحالی است که در سایر کشورها حمل و نقل بار توسط قطار به صرفه تر است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی احداثچهار هزار کیلومتر خطوط ریلی برقی است، عنوان کرد: با احداثاین خطوط سرعت قطارها به ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلوکتر در ساعت خواهد رسید.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت حمل و نقل هوایی اشاره کرد و افزود: از ۲۴۷ هواپیمای ثبت شده در کشور، ۱۰۰ هواپیما زمین گیر هستند و از آنها استفاده نمی شود و با مذاکراتی که صورت گرفته گشایش هایی در این عرصه صورت گرفته و قرار شده قطعات یدکی این هواپیماها تامین شود.

مجیدی با تاکید بر اینکه باید در پروازها تنوع کیفیت و قیمت وجود داشته باشد، اظهار داشت: باید شرایطی فراهم کنیم تا مردم خود بتوانند، نوع هواپیما و زمان آن را خود انتخاب کنند.

وی با اشاره به وضعیت حمل و نقل دریایی، بیان داشت: در این زمینه نیز ۱۸۶ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا داریم که هم اکنون ۱۳۹ میلیون تن در حال بهره برداری است و ۸۸ درصد تناژ صادرات و واردات کالا در کشور از طریق دریایی انجام می شود و ظرفیت تردد مسافری دریایی در کشور نیز ۱۶ هزار نفر است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح های مصوب سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان به طور مستمر در حال پیگیری است، تصریح کرد: ما به طور هفتگی در مورد طرح هایی همچون اجرای فاز دوم توسعه بندر رجایی که ظرفیت آن را از سه میلیون به شش میلیون " تی ایی یو " می رساند و همچنین احداثبزرگراه بندرعباس به عسلویه، بندرعباس به جاسک و توسعه فرودگاه جاسک جلسات هفتگی برگزار و گزارش ارائه می دهیم.

مجیدی همچنین به وضعیت مسکن مهر در هرمزگان اشاره کرد و گفت: از ۵۶ هزار واحدی که در هرمزگان احداثآن آغاز شد، حدود ۳۰ هزار واحد تکمیل و افتتاح شده است اما در این بخش عده ای با مشکل کمبود آورده مواجه هستند که در نظر داریم تا آنها بتوانند در این شرایط واحد خود را بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال رفع مشکل مسکن است اما بانک مرکزی به دلیل تورمی که مسکن مهر ایجاد کرد و هیچ پولی از این طریق به بانک ها تزریق نشد دیگر به چنین طرحی اعتقاد ندارد.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از پیشنهادات ما تشکیل صندوق توسعه مسکن بوده تا اقساطی که مردم پرداخت می کنند در راستای مسائلی همچون نوسازی بافت های فرسوده استفاده شود چون در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور در بافت های فرسوده و یا حاشیه شهرها زندگی می کنند و همچنین پیشنهاد دیگر ما این بوده که تمام بانک ها بتوانند تسهیلات مسکن پرداخت کنند.

مجیدی اظهار داشت: مسکن بزرگترین سرمایه هر فرد محسوب می شود که با پس انداز می توان مسکن تهیه کرد اما متاسفانه در گذشته توقعی در جامعه ایجاد شد که با دو یا سه میلیون تومان هم می توان صاحبخانه شد و این مسئله مشکل ساز شد.

در این مراسم از زحمات مهدی زندیه وکیلی مدیرکل سابق راه و شهرسازی هرمزگان تقدیر و فرشید دستوان به عنوان مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان هرمزگان معرفی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز