خبرگزاری کار ایران

برای روز کارگر؛

کارگران و اقتصاد مقاومتی!

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۲۸۱

جایگاه کار و بالطبع کارگر در زندگی روزمره آنقدر بدیهی است که همگان را به درستی بر آن باور داشته است که جامعه بدون کار و کارگر قابل تصور نیست. از طرفی کار و کارگر یک مولفه اقتصادی – انسانی است و کار خود یکی از اضلاع بسیار مهم تولید نیز تلقی می گردد.

بهروز اکرمی:

کارگر در لغت به معنای کارکننده و کسی که در کارخانه یا کارگاه کار می کند و مزد می گیرد که در مقابل کارفرما قرار دارد می باشد. گرچه از نظر حقوقی کارگر کسی است که با هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا بنا به درخواست کارفرما کار می کند که تبیین اخیر مطابق با تعریف کارگر از منظر قانون کار جمهوری اسلامی نیز می باشد.

کار و کارگر از نظر دین نیز دارای جایگاهی بسیار رفیع بوده به گونه ای که آیات و احادیثو روایت، هر دو مقوله را بر صدر می نشاند و همگان را به کار بست دقیق این دو عنصر در زندگی روزمره و آخرت خویش فرا می خواند.

قرآن می فرماید: دریافت های انسان منوط به مقدار و اندازه سعی و تلاش او می باشد و یا امام صادق(ع) اشاره به این دارند که کسی که برای تهیه معاش خانواده اش از فضل الهی روزی می جوید برای او پاداشی بزرگتر از پاداش مجاهد در راه خداست و امام باقر(ع) ارتباط دقیق بین دنیا و آخرت برقرار نموده و کار وتلاش را برای هر دو جهان ضروری می داند و می فرماید: من دشمن دارم کسی را که در امور مادی و دنیوی کوتاهی می کند زیرا کسی که در امور دنیا تن پرور باشد در امور آخرتش نیز تنبلی می کند.

جایگاه کار و بالطبع کارگر در زندگی روزمره آنقدر بدیهی است که همگان را به درستی بر آن باور داشته است که جامعه بدون کار و کارگر قابل تصور نیست. از طرفی کار و کارگر یک مولفه اقتصادی – انسانی است و کار خود یکی از اضلاع بسیار مهم تولید نیز تلقی می گردد.

نقش بی بدیل کارگران در اقتصاد، تولید و بهره وری، برنامه ریزان کشور را به تفکری عمیق وا می دارد تا آنان از خود بپرسند چگونه می توان با بازنویسی مجدد نقش های عوامل تولید از جمله نیروی انسانی(کارگران) اقدام به تولید خدمات و کالاهای با کیفیت و مناسب به لحاظ قیمتی در کشور نموده و کالای ایرانی را از هر حیثبا کالای غیر ایرانی قابل رقابت نمود.

بند ۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که اجرای آن برای همه ارکان حکومت الزام آور و ضروری است اشاره به توانمند سازی نیروی کار و محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید دارد.

به راستی چه باید کرد؟

چه باید کرد تا کالای ایرانی توان رقابت با کالای غیرایرانی داشته باشد(هم از نظر کیفیت و هم به لحاظ قیمت) چگونه می توان بهره وری کشور که متاسفانه در حد قابل قبولی نیست ارتقاء یابد و هزاران سوال اینچنینی نیازمند دریافت پاسخی درخور و مناسب است تا از وضعیت حاضر به سمت وضعیت مطلوب دست به دست یکدیگر در حرکت باشیم. تامل در اقدامات ذیل می تواند ما را به آن سو رهنمون سازد.

۱ - جامعه کارگری باید تمامی تلاش خویش را معطوف به تولید کالا و خدمات باکیفیت و قیمت مناسب بنماید.

۲ - جامعه کارفرمایی تمام تلاش و توان خویش را معطوف به کسب رضایت شغلی عوامل انسانی(کارگران) نموده تا آنان را به سمت تولید کالا و خدمات باکیفیت و قیمت مناسب هدایت بنماید.

۳ - مدیران و برنامه ریزان دولتی و حکومتی سرلوحه کار خویش را به تعادل بخشی و متوازن نمودن رابطه کارگر و کارفرما قرار داده تا از رهگذر این تلطیف روابط شاهد تولید کالا و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب باشیم.

۴ - جامعه ایرانی باید امرزوه بیش از هر زمان دیگری وجهه همت خویش را مصروف خرید کالا و خدمت ایرانی نموده تا در آینده شاهد بیکاری فرزندان خویش و از بین رفتن پایه های اقتصاد ملی نباشد.

۵ - جامعه تخصصی کشور باید همت والای خویش را در راستای تدوین شاخصهای تولید کالا و خدمت استاندارد قابل رقابت مصروف داشته تا هر سال شاهد افزایش بهره وری بر اساس شاخص های مدون علمی و قابل اندازه گیری بوده تا مولدان با کیفیت بر صدر نشسته و تولیدکنندگان بی کیفیت را به تامل و بازنگری کار خویش وا دارند.

کلام آخر اینکه تولید کالا و خدمات با کیفیت ایرانی کاری غیرممکن نیست اما سخت است.

اگر همگان این سختی را درخواست دارند در آینده ای بسیار نزدیک شاهد تحقق این امر مقدس خواهیم بود و شما کارگران عزیز نقش ممتاز و بی بدیلی در تحقق این آرمان دارد پس بعنوان پیش قراولان این عرصه همت خویش را مصروف تحقق آن سازید.

کارگران ایرانی خدا قوت، کارگران هرمزگان ایزد منان پایدارتان سازد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز