خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان:

سند راهبردی کانون متناسب با شاخص‌های بومی تدوین شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۵۵۸

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: سند راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان براساس راهبردهای گام دوم انقلاب و متناسب با شاخص‌های بومی و منطقه‌ای تدوین شده است.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، پروین پشتکوهی در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: این سند مصوب شورای فرهنگی است که عملیات اجرایی آن از سال جاری آغاز شده و تا سال ۱۴۰۶ ادامه دارد.

به گفته وی، در سند راهبردی پنج ساله کانون پرورش فکری استان که بر اساس سند مهندسی فرهنگی هرمزگان تدوین شده، چالش‌های پیش روی هر یک از شهرستان‌ها شناسایی و راهکار متناسب با آن پیش بینی شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ادامه داد: براساس این سند برنامه‌های کانون متناسب با شاخص‌های اختصاصی زیست بوم هر منطقه طراحی و در حال اجرا است.

پشتکوهی خاطرنشان کرد: این سند جایگاه ویژه‌ای برای کانون ایجاد خواهد کرد، بنابراین فعالان حوزه کودک و نوجوان استان شاهد برنامه‌ها و رویدادهای خوب در کانون باشند.

پشتکوهی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «پیک امید» کانون به عنوان پیام‌آور شادی و نشاط برای کودکان مناطق کم‌تربرخوردار گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۷۷ مرتبه «پیک امید» با برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای ۴۵ هزار نفر از کودکان و نوجوانان مناطق سیل زده و زلزله زده شامل برنامه‌های مختلف کتاب‌خوانی، اجرای فیلم، بازی و نمایش اجرا شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در ادامه اظهار کرد: تا روز جهانی کودک امسال ۲ دستگاه کتابخانه سیار به مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه می‌شود که در مناطق لیردف شهرستان جاسک و روستاهای شرق بندرعباس مستقر می‌شوند.

پشتکوهی افزود: مرکز الگوی تربیتی کانون در مرکز فراگیر-کانون پرورش فکری شماره چهار بندرعباس- نیز از نیمه دو سال در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برپا می‌شود. در این مرکز در فضای باز ویژه‌ برنامه‌های مختلف نشست‌ها، حلقه‌های تربیتی به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده ویژه نوجوانان و خانواده‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ادامه داد: نمایشگاه «نقاشی آبی بیکران؛ خلیج همیشه فارس» که از روز ملی خلیج‌فارس آغاز شده این هفته به شهر فین می‌رسد. این نمایشگاه رویکرد برگزاری کارگاه تخصصی ویژه کودکان، والدین، اولیا تربیتی و معلمان از شهرستان بندرعباس همزمان با روز ملی خلیج فارس شروع و به شهرستان‌های غرب استان رسید و درحال حاضر در شهرستان حاجی‌آباد دایر است. این نمایشگاه با هدف شناخت هویت ملی منطقه‌ای در هر مرکز یک قفسه کتاب که از آداب و رسوم مردم هرمزگان است و هر نویسنده‌ای که اثری مکتوب در راستای معرفی این هدف دارد را در اختیار مراکز کانون بگذارد تا اعضای کانون بعد از خواندن و مطالعه اثر، آنچه را که آموخته‌اند، نقاشی کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان افزود: بعد از پایان یافتن کار نقاشی‌ها به شهرستان بعدی انتقال داده می‌شود و در هفته دولت امسال مراسم اختتامیه این نمایشگاه‌های نقاشی در شهرستان فین برگزار می‌شود.

پشتکوهی در بخش دیگر از ترجمه و چاپ سه عنوان کتاب پرخواننده کانون پرورش فکری کودکان به لهجه‌های مختلف(گویش) استان هرمزگان توسط واحد آفرینش ادبی کانون استان خبر داد.

وی همچنین از راه‌اندازی ۲ دفتر صوتی«زیر چتر چیچکا» با محوریت بارگذاری قصه‌های اعضای شرکت‌ کننده در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خبرداد و گفت: مربیان کانون با تلاش شبانه‌روزی درحال آماده‌سازی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هستند.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: عروسک‌های «دختولوک» (دُهتُولوک) و «کجوک» به عنوان عروسک‌های بومی محلی و میراث مادران جنوب، سال گذشته و عروسک‌های «بیدکی سه چوبه، پنج چوبه و هفت چوبه» نیز امسال ثبت ملی شدند.

کجوک عروسک بومی شهرستان سیریک و عروسک بیدکی نیز ویژه شهرستان بستک است و هردو دارای مجوز رسمی هستند.

"دُختُولوک به معنای دخترک که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، عروسک و اسباب‌بازی محلی دختران هرمزگانی و نمادی از هنرنمایی مادرانی است که بدون داشتن اسباب بازی‌های صنعتی و پیشرفته با پارچه و وسایل ساده این عروسک‌ها را می‌ساختند.

این عروسک‌های دست‌ساز(دهتولوک‌ها) صورتک‌های خاصی نداشتند، بلکه با تکه‌هایی از پارچه مادر یک پیراهن عروسک دوخته می‌شد و اگر پارچه مشکی هم داشت به عنوان جلبیل (روسری) عروسک انتخاب می‌شد درواقع این نوع عروسک چشم و ابرو ندارد و از قدیم معتقدند کارتصویرگری فقط مختص خداوند متعال دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در ادامه این نشست با بیان اینکه طرح ملی «یاسمن» که در شورای معاونان کانون پرورش فکری کشور به صورت ملی ثبت شده است، با راه‌اندازی کتابخانه «کلودنگ کتاب» در روستای دُومشهر میناب توسط یاسمن عباسی؛ مربی و قصه‌گوی فعال این روستا آغاز شد.

کُلودَنگ در زبان بومی منطقه میناب به معنی آشیانه اَمن است. باشگاه کتابخوانی کُلودَنگ کتاب روستای دومشهر آشیانه امن کتاب ها و کودکان است.

پشتکوهی افزود: فعالان حوزه کودک در مکان‌هایی که کتابخانه کانون وجود ندارد، با مشارکت استادان برجسته دانشگاه علامه طباطبایی و همراهی و همفکری افراد شاخص در حوزه‌های فرهنگی و ادبی در شهرستان‌ها درحال اجرا است.

پشتکوهی در خصوص ارائه آمار مقایسه‌ای برنامه‌های کانون در فصل بهار نیز با اشاره به عضویت ۴ هزار و ۱۲۳ نفر فصل بهار امسال در کانون پرورش فکری هرمزگان، گفت: در این مدت ۲۶ هزار و ۴۶۱ کتاب امانت داده شده و ۱۶۵هزار و ۵۳۲ کتاب در مراکز کانون استان ثبت شده است.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن ۷۵ درصد، فعالیت‌های عمومی ۵۷ درصد، عضویت ۱۹۷درصد و امانت کتاب ۷۲۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان در ادامه با اشاره به حضور تماشاخانه‌های سیار کانون در پنج مرز کشور به مناسبت اربعین و حضور کارشناس مسوول کانون پرورش فکری استان در مرز مهران، از برگزاری گردهمایی «کودکان اربعین؛ میهمانان کوچک امام حسین(ع)» روز ۱۲ شهریور ماه امسال خبرداد.

پشتکوهی با اشاره به ساخت و اهدا دست‌سازه‌ مربیان کانون به کودکان و نوجوانان زایر اربعین گفت: این دست‌سازه‌های مربیان کانون هرمزگان با هدف بهره‌مندی از فرصت اربعین برای وحدت بخشی با انتقال پیام دوستی کودکان دو ملت و آشنایی و ترویج سبک زندگی اسلامی ساخته شد.به گفته وی؛ در ساخت این دست سازه‌ها از نمادهای مشترک فرهنگی دو کشور و نمادهای عاشورایی استفاده شده است.

پشتکوهی همچنین از طرح ملی کانون- مدرسه با محوریت تعمیق باورهای دینی نوجوانان کانونی و دانش‌آموز استان و اکران پویانمایی سینمایی «بچه‌زرنگ» از مهرماه امسال خبرداد.

بچه زرنگ ماجرای پسربچه‌ای به نام محسن است که خود را ابرقهرمان می‌داند و در یک اتفاق نادر، به جنگلی اسرارآمیز قدم می‌گذارد و با حیوانات منقرض شده ایران مواجه می‌شود، این آغاز یک ماجرای پیچیده برای نجات آخرین ببر ایرانی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود از تعهدات نهادهای اجرایی به ویژه صنایع در راستای اجرای مسوولیت‌های اجتماعی آنها به «راه‌اندازی اتاق بازی» اشاره کرد و اجرای این طرح را سرمایه‌گذاری برای آینده کودکان استان دانست.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان افزود: خدمات این اتاق تنها به یک مجموعه دولتی یا خصوصی برنمی‌گردد بلکه تمام کودکان و نوجوانان می‌توانند از خدمات این اتاق بهره‌مند شوند.

وی کسب رتبه نخست کودکان و نوجوانان استثنایی شهرستان میناب در جشنواره سرود کشوری و برگزاری نخستین رویدداد بازی‌های رایانه‌ای در راستای تقویت سواد رسانه‌ای نوجوانان کانون با همکاری سازمان فضای مجازی سراج و با شرکت ۳۱ نوجوان و معرفی ۴ نفر برگزیده را از دیگر برنامه‌های برگزار شده کانون در هفته گذشته عنوان کرد.پایان بخش این نشست با رونمایی از پوستر فراخوان «یار قدیمی» از سوی خبرنگاران همراه بود.پوستر یار قدیمی؛ فراخوان شناسایی اعضای قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز