خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا مجتبوی با حضور در غرفه اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور عنوان کرد:

اندیشکده توسعه پایدار آبزیان؛ اتاق فکر حامی نجات ذخایر دریایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۳۲۱

دبیرکل اندیشکده توسعه پایدار آبزیان با حضور در غرفه اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور در ششمین نمایشگاه شیلات با بیان اینکه توان صیادی ایران بیش از ظرفیت ذخایر است، اظهار کرد: میزان صید شناور و سایز ماهی‌ها نشان‌دهنده این است که روز به روز ذخایر کم می‌شود. در حال حاضر 10 تا 20 هزار قایق صید غیر قانونی می‌کنند که این امر باعث  از بین رفتن ذخایر شده است. بنابراین بهتر است برای صیادان، شغل جایگزین مانند پرورش میگو و ماهی در قفس پیشنهاد کرد.

حمیدرضا مجتبوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: اندیشکده توسعه پایدار آبزیان نخستین اتاق فکر غیردولتی در کشور است که در سال ۱۳۹۸ تاسیس شد. در آن زمان احساس شد که اندیشکده‌ای با کمک مدیران و کسانی که در بخش‌های خصوصی صنعت شیلات (پرورش، فرآوری و صادرات) فعال هستند، تشکیل دهیم تا بتوانیم در آن مسائل اصلی و مهم که بیشترین تأثیرگذاری را در صنعت شیلات کشور دارد، جمع‌بندی کنیم.

وی با بیان اینکه اندیشکده شامل ۲۰ نفر هیات امنا و فعلان این حوزه هستند، افزود: این اندیشکده چالش‌ها و مشکلات اصلی شیلات را بررسی می‌کند؛ به طور مثال به دنبال راه‌حل تحقق تولید 600 هزارتن آبزی در اهداف 4 ساله است.

مجتبوی ادامه داد: نگاه پژوهشکده این است که ذخایر دریایی تحت فشار شدیدی قرار گرفته و صید بی‌رویه انجام می‌شود، لذا بهتر است بخشی از توان صیادی مجزا و به بخش آبزی‌پروری ساحلی یا در دریا اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه توان صیادی بیش از ظرفیت ذخایر است، اظهار کرد: میزان صید شناور و سایز ماهی‌ها نشان دهنده این است که روز به روز ذخایر کم می‌شود. در حال حاضر 10 تا 20 هزار  قایق به صورت غیر قانونی صید می‌کنند و این امر باعث شده ذخایر از بین برود. بنابراین بهتر است برای صیادان، شغل جایگزین مانند پرورش میگو و ماهی در قفس پیشنهاد داده شود.

مجتبوی از تهیه جزوه امنیت غذایی در اندیشکده توسعه پایدار آبزیان خبر داد و افزود: در این جزوه، نقش شیلات در ارتقای امنیت غذایی کشور مطرح شده است .

دبیرکل اندیشکده توسعه پایدار آبزیان تاکید کرد: باید توجه ویژه ای به آبزیان شود تا مصرف سرانه بالا رود. در حال حاضر این حوزه با چالش‌هایی همراه است که باید روی آن کار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز