خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه بین المللی بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان عنوان کرد:

ایجاد بازار بهینه سازی انرژی در کشور / تهرانی‌ها در بخش ساختمان سالانه حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۲۲۱

مدیر ملی پروژه بین المللی بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان گفت: شاخص مصرف انرژی ما در ساختمان ها بیش از 2 برابر متوسط جهانی است.

به گزارش ایلنا، نسیم شکاری گفت: پروژه بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان که در کشور دنبال می شود  پروژه ای است که از جانب یک نهاد بین المللی، سازمان تسهیلات محیط زیست جهانی (جف) به دلیل اهمیت ویژه این موضوع  حمایت مالی شده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما جزوه برترین دارندگان  ذخایر نفت و گاز طبیعی در جهان است خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده که بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ما کمتر اهمیت پیدا کند چنانکه ما در ساختمان ها 2.5 برابر متوسط جهانی مصرف انرژی داریم.

افزایش هزینه های سلامت با مصرف بی رویه انرژی

شکاری با تاکید براینکه موضوع بهینه سازی و صرفه جویی انرژی در کشور ما پتانسیل بالایی برای کار دارد ادامه داد: الگوی مصرف ما پتانسیل زیادی برای اصلاح دارد و هر قدر مصرف بی رویه انرژی داشته با‌شیم هزینه های اجتماعی و سلامت کشور نیز افزایش می یابد.

این متخصص حوزه انرژی با اشاره به آمار سال 95 در خصوص مصرف انرژی در کشور گفت: مصرف ذخایر گاز در ساختمان های کشور، سالانه بیش از 65.5 میلیارد مترمکعب است که با تناسب جمعیتی در شهر تهران حدود 10 میلیارد متر مکعب بوده است که این میزان 2 تا 3 برابر شاخص مصرف انرژی در شهرهای پرجمعیت کشورهای توسعه یافته در بخش ساختمان است.

وی تصریح کرد: اگر چه تکنولوژی وتجهیزات می توانند کمک زیادی به بهینه سازی مصرف انرژی کند اما مطالعات نشان می دهد که نقش انسان‌ها به عنوان ساکنان ساختمان‌ها در این موضوع بسیار زیاد است و اگر بتوانیم به  کودکان درباره بهینه سازی انرژی و محیط زیست آموزش دهیم می توانیم مصرف بهینه انرژی را برای نسل آینده نهادینه کنیم.

شکاری درباره این پروژه توضیح داد: پروژه بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان، در ماه اوت سال ۲۰۱۶ و با همکاری تسهیلات جهانی محیط زیست یا GEF و معاونت علمی و فناوری یاست جمهوری و همچنین برنامه توسعه سازمان ملل UNDP آغاز شد.

ارائه گواهینامه بهادار به ساختمان هایی با مصرف انرژی کم

وی با بیان اینکه هدف این پروژه ظرف چهار سال تعریف شد و در عمل تا یکسال و نیم دیگر یعنی ماه اوت سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد ادامه داد: این پروژه شامل سه بخش بوده و هدف اصلی آن ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست است، به این معنا که شرکت‌های فعال در حوزه انرژی را درگیر کرده تا آنها بتوانند در ساختمان های منتخب خدمات انرژی را ارایه داده تا صرفه-جویی انرژی در آنها حاصل شود. سپس این صرفه¬جویی حاصل شده در بازار ایجاد شده به شکل اوراق بهادار و قابل خرید و فروش عرضه می¬شود.  

مدیر ملی پروژه بین المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست اظهار کرد برای این پروژه سه بخش اصلی تعریف شده است: بخش اول بازبینی در قوانین و استراتژی‌های مرتبط با مصرف انرژی در کشور است، به صورتی که به شکل گیری بازار مورد هدف کمک کند، در این راستا آیین نامه بازار انرژی و بهینه سازی انرژی سال گذشته تدوین شده است و امیدواریم دستورالعمل های اجرایی آن نیز تدوین شود تا به اجرای پروژه کمک کند.

وی افزود: در بخش دیگر پروژه، حدود 400 ساختمان مسکونی و عمومی در تهران انتخاب می شوند تا به صورت پایلوت این پروژه در آنها اجرا شود، بعد از انتخاب ساختمان ها براساس معیارهای مورد نظر از شرکت های انرژی دعوت می شود‌ پیشنهاد و راهکارهای اجرایی صرفه جویی انرژی خود برای به کارگیری در ساختمان ها را ارائه دهند و انتظار داریم شرکت ها، چه تامین کنندگان تجهیزات انرژی و چه شرکت‌هایی که خدمات ارائه می دهند بتوانند حداقل کاهش ۲۵ درصدی انرژی را در این ساختمان ها ایجاد کنند.

شکاری تصریح کرد: در نهایت میزان صرفه جویی انرژی در این ساختمان ها ارزیابی شده و در صورت حاصل شدن صرفه جویی انرژی در ساختمان ها، گواهینامه های بهینه سازی انرژی توسط نهاد مربوطه صادر می شود که این موضوع نیاز به زیرساخت‌های قانونی و حقوقی دارد.

مدیر ملی پروژه بین المللی بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان عنوان کرد: بخش آخر پروژه ما نیز مرتبط با آموزش و فرهنگ‌سازی است زیرا معتقدیم هر قدر قوانین سختگیرانه بوده و در این خصوص اجبار وجود داشته باشد تا زمانی که شهروندان به اهمیت صرفه جویی انرژی پی نبرند و تغییر نگرش رخ ندهد اتفاق ویژه ای در زمینه صرفه جویی انرژی نخواهد افتاد، لذا سهم قابل قبولی از نظر هزینه و نیروی انسانی برای این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: ما این پروژه را از مدارس شروع کردیم زیرا معتقدیم کودکان نوجوانان و جوانان بهترین گزینه ها هستند تا بتوانند مانند سفیران انرژی عمل کنند، به این ترتیب که علاوه بر نهادینه شدن فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی در میان آنها، والدین خود را نیز به این سمت سوق می دهند.

شکاری تاکید کرد :علاوه بر دانش آموزان، بانوان خانه دار و بانوان شاغل جزء مخاطبان مهم برنامه های فرهنگسازی پروژه در نظر گرفته شده اند زیرا معتقدیم این گروه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری در این حوزه داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز