خبرگزاری کار ایران

با حضور مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران؛

سد شنجور رزن در استان همدان افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۱۲۳

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به برداشت 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مدیریت آب‌های مرزی گفت: مقام معظم رهبری راهکارهایی برای مدیریت منابع آب ابلاغ کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت منابع آب ایران ، محمد حاج رسولی‌ها ظهر امروز در مراسم آغاز بهره‌برداری از سد شنجور رزن اظهار داشت: در گذشته انتظاراتی از حوزه آب وجود داشت که درست و به‌جا نبود و این سبب بروز بحران امروز در حوزه آب شد.

وی با اشاره به اینکه برای رفع چالش‌ها در حوزه آب باید نقشه راهی ترسیم می‌شد، افزود: این نقشه راه تنها توسط دولت عملیاتی نمی‌شود و تصمیم گرفته شد در کنار برنامه‌های عملیاتی دولت گزارشی برای مقام معظم رهبری ارائه شده و مسئولیت لازم برای سایر نهادها نیز تعیین شود.

حاج رسولی‌ها با بیان اینکه در خصوص بخش آب کشور چند چالش اصلی مطرح و جمع‌بندی و به مقام معظم رهبری ارائه شد، عنوان کرد: باید مباحث آب به صورت مدیریت حوزه‌ای و یکپارچه دیده شود و نمی‌توان ساختار بخش آب را به صورت نقطه‌ای، شهرستانی و استانی مدیریت کرد.

وی با تاکید بر اینکه بخش آب باید به صورت حوزه‌ای مدیریت شود و برای این مدیریت نیز انتظاراتی موردنظر بود، تصریح کرد: جدی گرفتن شورای عالی آب در این راستا عملی شده بود، اگر شورای عالی آب تشکیل نشود و مسائل در رده وزرا و مسئولان مطرح نشود وزارت نیرو به تنهایی توان انجام کار در این زمینه را ندارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره نتیجه ارائه گزارش از وضعیت آب کشور به مقام معظم رهبری در سال‌ 90 نیز گفت: مقام معظم رهبری گزارش را مطالعه کردند و در مقدمه نوشته بودند «این مسائل مهم است و راهکار داده بودند که شورای عالی آب باید تشکیل شود که شنیده‌ام مدتی است فعال نیست.»

وی افزود: از سال 81 تا 92 تنها هشت جلسه شورای عالی آب برگزار شده بود که خوشبختانه با توجه به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مسئله آب تاکنون 26 جلسه شورای عالی آب برگزار شد که البته دستاورد این جلسات اهمیت دارد نه اینکه چقدر جلسه برگزار شده است.

حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه در سال‌های قبل سُفره اجرای 176 طرح سدسازی با هزینه 75 هزار میلیارد تومانی باز شده بود و در این شرایط بودجه این بخش سالانه 2500 میلیارد تومان بود، گفت: یکی از درخواست‌ها این بود که در کشور طرح‌های سدسازی به لحاظ کلان کشور و منطقه اولویت‌بندی شود که بر این اساس طرح‌های مرزی در اولویت قرار گرفت.

وی بیان کرد: 7 ماه از نخستین جلسه شورای عالی آب گذشته بود که مقام معظم رهبری اجازه برداشت 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های مرزی آب را صادر کردند و پس از آن نیز طرح‌های غیرمرزی اولویت‌بندی شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: قبل از انقلاب تمامی سدهای مهم به بهره‌برداری رسیده کشور 19 مورد بود ولی امروز تعداد سدهای کشور به 169 مورد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه امروز ایران جز سه کشور سدساز دنیا محسوب شده و در کل کشورهای جهان طراح، مشاور و پیمانکار سد دارد، عنوان کرد: قبل از انقلاب نگهبانی سدها را نیز به ما نمی‌دادند ولی در حال حاضر شرایط بسیار متفاوت است.

حاج رسولی‌ها عنوان کرد: از 169 سد کشور تعداد 48 سد در طول برنامه پنجم یعنی بین سال‌های 90 تا 95 احداث شده که در طول هیچ برنامه‌ای چنین نبوده است، حتی در طول برنامه سوم توسعه که بزرگ‌ترین برنامه توسعه‌ای کشور محسوب می‌شد 35 سد با ظرفیت 12 میلیارد مترمکعب وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی درباره وضعیت سد نعمت آباد اسدآباد نیز گفت: اتمام این سد یک سال به تاخیر افتاده است چراکه باید سال گذشته به بهره برداری می‌رسید و انتظار می‌رود شرکت آب منطقه‌ای این سد را به زودی به پایان برساند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: اولویت‌بندی سدها بسیار مهم بود و اگر انجام نمی‌شد امروز مشتی خاک و سنگ داشتیم و هیچ کدام از پروژه‌ها به بهره‌برداری نمی‌رسید.

وی با اعلام اینکه 10 سد آبگیری شده که امیدواریم تعداد عمده‌ای از اینها تا پایان سال به مراسم افتتاح برسد، بیان کرد: اولویت‌بندی پروژه‌های سدسازی سبب شده تا سدها یکی پس از دیگری براساس برنامه به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: براساس تغییر اقلیمی ایران دیگر بارندگی سالانه 250 میلیون به صورت متوسط را نیز ندارد و این رقم در 15 سال گذشته به 224 میلیمتر و در 10 سال گذشته به 204 میلیمتر کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در راستای صیانت از آب‌های زیرزمینی طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی با 15 پروژه تعریف و تدوین شد، گفت: برای تعادل بخشی برنامه 20 ساله در قالب 4 برنامه 5 ساله تدوین شده است تا بتوان از این طریق 5.7 میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب کشور را جبران کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز