خبرگزاری کار ایران

بهترین جاهای دیدنی اصفهان را بشناسید

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۶۸۹

اصفهان صنایع دستی و صنایع فعال فراوانی دارد و از نظر اقتصادی یکی از قطب‌های اقتصادی ایران است. اما تمرکز ما بر روی جاهای دیدنی اصفهان است. همانطور که گفتیم این شهر زمانی پایتخت صفوی بوده. به همین خاطر و به خاطر متمرکز بودن مذهب شیعه در دوران صفوی، این شهر به یکی از قطب‌ها مذهبی هم تبدیل شد.

پایتخت صفوی ایران یعنی اصفهان با نام نصف جهان هم شناخته می‌شود. این شهر مملو از هویت و فرهنگ تاریخی است. سازه‌های شهری اصفهان هم از زیبایی و دقت بالایی برخوردار است و این شهر به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهان شناخته می‌شود. پس فرصت را از دست ندهید با خرید بلیط هواپیما سری به شهر زیبای اصفهان بزنید.

امروزه اصفهان تعداد کثیری از گردشگران را سالانه به سمت خود جذب می‌کند. اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و زیبا را دارید، مقصد خوبی را انتخاب کرده‌اید. اصفهان چیزهای زیادی برای عرضه دارد. از بناهای تاریخی و مذهبی گرفته، تا زیبایی‌های طبیعی و مناطق گردشگرس دست‌ساخته، همگی باعث شده که اصفهان یکی از مناطق خوب گردشگری در میانه کشور باشد. پس با ما همراه باشید تا بهترین جاهای دیدنی اصفهان را بشناسیم. اگر اهل سفر زمینی هستید با تهیه بلیط اتوبوس در کمتر از 5 ساعت می توانید به شهر سفر کنید.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان به حساب می‌آید. از نظر ساختار شهری، میدان نقش جهان، یکی از کامل‌ترین میدان‌ها است. در حقیقت تعریف میدان در نقش جهان خلاصه می‌شود.

ابتدا باغی در منطقه قرار داشت که نام نقش جهان را یدک می‌کشید. با مرور زمان و شروع حکومت شاه عباس، این میدان گسترش بیشتری پیدا کرد. بر اساس منابع مختلف، شکل فعلی در حقیقت از دوران صفوی شکل گرفته و باید از معماران این دوران برای زیبایی فعلی این منطقه تشکر کنیم.

بناهای فراوان و تاریخی در کنار میدان نقش جهان وجود دارد. در کنار این بناها هم تجار و فروشگاه‌های مختلفی وجود دارند که خدمات خود را ارائه می‌دهند. سر زدن به این میدان، حال خوشی را به شما خواهد داد. (پس همین الان بلیط هواپیما اصفهان را بخرید و به این شهر سفر کنید.)

بهترین جاهای دیدنی اصفهان را بشناسید

مسجد عباسی (امام)

مسجد امام یا مسجد جامع عباسی، یکی از مهم‌ترین مسجدهای تاریخ معماری ایران و جاهای دیدنی اصفهان است. گذشته از بار معنوی، این مسجد طراحی نو و تازه‌ای دارد که در زمان خود پیشرو است. از جالب‌ترین نکات می‌توان به سردر مسجد اشاره کرد، در حقیقت این مسجد دو سردر دارد. یکی که از میدان وارد محیط کلی بنا شوید و دیگری که وارد خود مسجد شوید.

این معماری و انتخاب دو سردر به خاطر رو به قبله بودن خود مسجد است. سردر دوم رو به قبله است و سردر ابتدایی در توازن با میدان قرار دارد. در ساخت این بنا از معماران و خوش‌نویسان بزرگ زمان کمک گرفته شده و همین به زیبایی آن افزوده است.

عمارت عالی قاپو

عالی قاپو زمانی در ورودی دولتخانه صفوی بوده است و یکی از جاهای دیدنی اصفهان به حساب می آید.  این عمارت در ضلع غربی نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله قرار گرفته است. ابتدا این عمارت طرحی ساده و طبقاتی کم داشت. اما با گذر حکومت صفوی، به طبقات و همچنین تزئینات آن به مراتب اضافه شد.

داخل بنا مینیاتورهای مختلفی را مشاهده خواهید کرد که متعلق به کار دست رضا عباسی است. طبقه ششم این بنا هم اتاق موسیقی نام دارد. گچ‌بری‌های این اتاق از معروفیت و اهمیت بالایی برخوردار است. برای حرکت صدا و صوت گچ‌بری‌ها تو رفته است که کاربری جالبی دارند.

کاخ چهلستون

از معروف‌ترین کاخ‌ها و میراث‌های جهانی اصفهان می‌توان به کاخ چشم‌نواز چهلستون اشاره کرد. کل بنا در دوره سلطنت شاه عباس یکم و دوم تکمیل شد. این کاخ جزئیات مختلفی دارد و برای مشاهده کامل آن باید زمان زیادی را صرف کنید.

از ویژگی‌های این کاخ، همانطور که از نام مشخص است، باید به بیست ستون بزرگ آن اشاره کرد. انعکاس این ستون‌ها جهلستون را تکمیل می‌کند. تالار آینه داخل کاخ هم مناسب بازدید است. درون بنا شاهد تزئینات مختلفی خواهید بود و پرتره‌ای از شاه عباس اول با تاج را مشاهده خواهید کرد. این کاخ مقصدی فرهنگی و تاریخی خواهد بود که شما را پشیمان نخواهد کرد. پس کاخ چهلستون که یکی از جاهای دیدنی اصفهان است را از دست ندهید و به آن سر بزنید.

سی‌ و سه پل

این پل بزرگ، ۳۳ دهانه دارد و نام آن از این دهانه‌ها گرفته شده است. این پل هم در دوران حکومت صفوی بنا شد و بر روی رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته و از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است. در آن زمان از این پل برای مراسم آب‌پاشان و خاج‌شویان استفاده می‌شد. آب‌پاشان که جشنی نوروزی و قدیمی است و خاج‌شویان هم ریشه در دین مسیحیت دارد.

این اثر ملی در چند سال اخیر، روی خوش طبیعت را ندیده است. در حقیقت سی و سه پل به نحوی طراحی شده که استحکام آن از جریان آب باشد. به همین خاطر خشکی و نبود آب در زاینده‌رود برای این پل خطرناک و نامناسب است.

با این حال، با بارش‌های مختلف می‌توان به پرآبی این رود امیدوار بود. اگر زاینده‌رود پر از آب بود، حتما به این پل سر بزنید. حس و حال منطقه جذاب است و صدای آب، آرامش خوبی را به همراه می‌آورد.

کویر مصر

کویر مصر با شهر اصفهان کمی فاصله دارد. این کویر در شمال شهرستان خور که یکی از توابع اصفهان است قرار گرفته. کویر مصر، کویری زیبا است که امکان سفر به آن آسان‌تر از دیگر کویرها خواهد بود و دسترسی بهتری دارد. همچنین تورهای کویر مصر همیشه از محبوب‌ترین تورهای کشور است.

در ساعات مختلف روز، این کویر چیزی برای عرضه دارد و همین باعث شده که یکی از جاهای دیدنی اصفهان باشد. اگر با حضور آفتاب به این کویر سر بزنید، پس با زیبایی بیکران شن‌ها روبرو خواهید شد. اما اگر شبانه هم به این کویر بروید، وقتی که به آسمان نگاه کنید، دریایی از ستاره‌ها را مشاهده خواهید کرد. دور از تمامی آلودگی‌ها، آسمان با تمام شفافیت خود می‌درخشد.

با این اوصاف، چنین مکانی برای بازدید و حتی عکاسی حرفه‌ای به شدت مناسب است. اگر از پاییز به بعد به این کویر سفر کنید، با هوای ملایم‌تری روبرو خواهید شد و شب‌ها سرد خواهند بود. به همین خاطر اگر با هوای گرم مشکل دارید، پس سفر خود را به نیمه دوم سال موکول کنید.

کاخ هشت بهشت

معماری شیوه اصفهان، از آخرین دستاوردهای معماری سنتی ایران و از بهترین جاهای دیدنی اصفهان است. این معماری کمک شگرفی هم به شهرسازی گسترده کرد. در این نوع معماری ما با طرح‌های ساده‌تر و عموما چهارگوشه روبرو هستیم. استفاده از فرهنگ شیعه در این معماری هم یکی از مهم‌ترین جلوه‌های شیوه اصفهان است.

کاخ هشت بهشت یکی از بناهای صفوی است که با همین نوع معماری بنا شده. این بنای دو طبقه، روزگاری از زیباترین کاخ‌های ایران بوده است. باغی بزرگ در میانه مجموعه قرار دارد و طی دوران مختلف به تعداد درختان و سبزی آن افزوده شده است.

منابعی می‌گویند که این کاخ دوطبقه، مخصوص سوگلی‌های شاه بوده که چهار نفر طبقه اول و چهار نفر در طبقه دوم زندگی می‌کردند. اگر به اصفهان سر زدید، حتما فرصت بازدید از این کاخ را از دست ندهید.

پارک ناژوان

پارک ناژوان مجموعه‌ای از چندین باغ بزرگ در غرب اصفهان است. اکثر باغ‌های شهر با توسعه بیشتر شهر از بین رفتند، اما باغ‌هایی که در غرب قرار داشتند، به یک مجموعه تبدیل شدند و این مجموعه در حال حاضر پارک جنگلی ناژوان نام دارد.

این پارک جنگلی، ظاهری دست نخورده دارد. شما با طبیعت نسبتا بکری روبرو هستید. البته برخی تغییرات و برخی بناها ساخته شده که به بازدیدکنندگان و گردشگران این منطقه سرویس‌دهی داشته باشد. همه چیز از کافه، عکاساخانه، مسیر دوچرخه، ترامپلین و حتی تونل آکواریوم در این پارک یافته می‌شود.

تونل آکواریوم از جذاب‌ترین نکات این پارک است. این تونل ۷ متر زیر زمین قرار دارد. با گذر از تونل موجودات مختلفی را مشاهده خواهید کرد و با زندگی زیرآب بیشتر آشنا خواهید شد.

بهترین جاهای دیدنی اصفهان را بشناسید

بازار اصفهان

برای سر زدن به شهر تازه، باید فرهنگ این شهر را کاملا درک کنید. برای درک کامل نسبت به سنون، رسوم و فرهنگ یک شهر، سر زدن به بازار شهر بهترین گزینه است. با سر زدن به بازار، با تجارت‌های یک شهر آشنا خواهید شد و متوجه می‌شوید که مردم شهر چگونه هستند.

بازار اصفهان، بازاری تاریخی است که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارد. یکی از سردرها و ورودی‌های مهم این بازار هم سردر قیصریه است که وارد بازار قیصریه خواهد شد. بازار قیصریه عموما محل تجار فرش و فرش‌فروشان است.

همانطور که گفتیم، این بازار، بازاری تاریخی است. در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه است. در کنار فروش محصولات مختلف، بناهای مختلف و مهمی همچون مدرسه ملاعبدالله، مسجد جارچی‌باشی و کاوران‌سراهای مختلف در این بازار بنا شده‌اند. حتما در سفر خود سری به این بازار بزنید.

منارجنبان

منارجنبان مجموعه بقعه‌ای است که بر سر آن دو منار در کنار یکدیگر طراحی شده است. این اثر یکی از مهم‌ترین آثار معماری و تاریخی ایران است که تا به امروز، همگی یک بار اسم آن را شنیده‌ایم. تاریخ ساخت این مقبره هم به ۷۰۰ هجری بازمی‌گردد.

هر کدام از این مناره‌ها ۱۷ متر طول دارن و ۹ متر عرض دارند. اما مهم‌ترین نکته در مورد این دو مناره، نوع حرکت آن‌ها است. هنگامی که بر روی یک مناره باشید و آن را تکان دهید، متوجه می‌شوید که مناره دیگری هم تکان خواهد خورد. چنین اتفاقی در چند جای دیگر دنیا هم رخ داده و بناهای دیگری خارج از ایران هم با چنین شکلی وجود دارند.

تلاش شده که در چند سال اخیر، از این مناره‌ها بیشتر محافظت شود. تکان دادن بیش از اندازه این مناره‌ها، باعث تخریب آن‌ها خواهد شد. به همین خاطر بازدیدکنندگان اجازه بالا رفتن از مناره را ندارند و عموما یک نفر از راهنمایان در ساعاتی از روز یک بار این کار را انجام می‌دهد.

تالار اشرف

تالار اشرف خاطرات زیادی برای تعریف کردن دارد. در دوران حکومت صفوی این تالار منزل شاهان و حرم آن‌ها بود. با گذر زمان و تعویض سلطنت، قاجاریان این تالار را به یکی از فرماندهان اصفهانی خود دادند. باز هم با گذر زمان این تالار تبدیل به انبار روس‌ها شد.

این تالار باز هم تغییر کاربری داد. از همه جور وزارت‌خانه گرفته تا به اینکه امروز، دوباره به تالار اشرف تبدیل شده است. این تالار از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های این تالار از نظر معماری کیفیت بالایی دارند و برای لذت بردن از هنر ایرانی، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به آن سری بزنید.

کلیسا و موزه وانک

در ابتدا کلیسای وانک بنا شد. این کلیسا در محله جلفا اصفهان و در دوره شاه عباس دوم ساخته شد. این کلیسا از مساحت بزرگی برخوردار است. یک برج ساعت هم ساخته شده که از نظر طراحی قابل توجه است. پس از گذر زمان و حدودا صد سال پیش هم، در حیاط این کلیسا یک موزه به همت طاطاووس هونانیان بنا شد.

این موزه آثار مختلفی را در طول تاریخ به مجموعه خود اضافه کرده و هر مجموعه به صورت غرفه‌ای نمایش داده می‌شوند. از این مجموعه‌ها می‌توان به کتاب‌ها و نسخ خطی، تابلوهای نقاشی، آثار فلزی، ظروف چینی و آثار چوبی اشاره کرد.

اصفهان یکی از قطب‌های گردشگری کشور عزیزمان است. این شهر، تاریخی طولانی دارد و پر از مناطق فرهنگی، تاریخی و مذهبی است. سر زدن و گردش در این شهر، در یک زمان خوب می‌تواند یک سفر خود را رقم بزند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما به دیدن جاهای دیدنی اصفهان بروید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز