خبرگزاری کار ایران

آخرین برنامه امسال آیین آواز برگزار شد؛

بنان، پژواک صدای آواز مدرن ایرانی

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۷۸۶

آخرین برنامه امسال آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران با وجود بزرگداشت استاد غلامحسین بنان به نوعی به پرشورترین این نشست‌ها در سه سال گذشته بدل شد.

به گزارش ایلنا، آخرین برنامه امسال آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران با وجود بزرگداشت استاد غلامحسین بنان به نوعی به پرشورترین این نشست‌ها در سه سال گذشته بدل شد.

ابتدا و به روال تمامی مراسم رسمی اینچنینی پس از پخش سرود و قرآن، این بار سرود جاودانۀ ای ایران با صدای بنان پخش شد و از همان اول کار حاضران در ارسباران یک بار دیگر به افتخار این اثر ملی سرپا به همخوانی با صدای مخملی بنان که «ای ایران» را ماندگار کرده پرداختند.

در ادامه با اعلام حمید سهرابی مجری، آواز دیلمان و تصنیف کاروان دیگر آثار جاودانۀ بنان توسط امیرعلی هاشمی در همراهی با گروهی شامل تعدادی از هنرمندان نوجوان که بیشترشان (بجز خواننده گروه) متولد دهه 1380 هستند مثل حمید کریمیان تک‌بلاغ (ارکستراتور و عودنواز)، خشایار اشکوری (کمانچه آلتو)، سارا مجیدی‌نژاد (قانون)، پانیذ علیشاهی (رباب)، صدف افشاری‌مفرد (تمبک)، آیین موسوی‌زاده (بندیر)، امیرعلی محسنی (تار) و پوریا فرج‌نژاد (کمانچه) اجرا شد.

شهرام آقایی‌پور پژوهشگری بود که با موضوع «آموخته‌های بنان» به شرح مراحلی که بنان در طی سال‌های هنرجویی و آموختن هنر آواز گذرانده بود پرداخت. مسعود مظلوم پزشک داروساز و آوازخوان میانسال هم که به خوبی با نرمی و لطافت صدای بنان و بازاجرای حس و حال او در خوانندگی آشناست با وحید صابری (پیانسیت) و برادر هنرمند خود مهرداد مظلوم که سه‌تار می‌نواخت آواز دلنشینی را اجرا کرد و تحسین همه را برانگیخت.

مژگان رسولی روزنامه‌نگار موسیقی نیز در حالی که تکنواز جوانی همچون سهراب ساعی‌پور او را همراهی می‌کرد و خاطره الهه ناز بنان را با تار می‎‌نواخت زندگینامه هنری بنان را مرور کرد تا در سی و سومین سال درگذشتن این بزرگ آواز ایرانی یک بار دیگر به همگان یادآور شود که بنان که بود و چه کرد.

علیرضا فریدون‌پور هم خواننده‌ای بود که پیش از اجرای آوازش در همراهی با فرهاد احمدی (تارنواز) از عشق دیرینه‌اش به بنان گفت و سپس جاودانه‌هایی از بنان را بازخوانی کرد و صدای گرمش تشویق ممتد حاضران را در پی داشت. مرتضی غزنوی هم بدون اعلام قبلی روی صحنه آمد و ضمن اشاره به موضوع سخنرانی علی شیرازی که از قبل رسانه‌ای شده بود تأکید کرد که بنان، به راستی آواز ایرانی را به دو دوره قبل و بعد از خودش تقسیم کرده اما این تقسیم لزوماً به نفع موسیقی آوازی ما تمام نشده است. شیرازی هم پس از او روی صحنه آمد و دفاع تمام قد از موضوع مذکور گفت: «بنان به جای رهرو بودن و تقلید تصمیم گرفت آواز خودش را بنا کند. او ضرورت‌های مدرن شدن تدریجی زندگی ایرانی را درک کرده و به راستی بنان پژواک صدای آواز مدرن ایرانی بود».

شیرازی بنان را در آواز با نیما یوشیج در شعر مقایسه کرد و گفت: «جای بسی تأسف است که اگرچه نیما خوشبختانه دارای رهروان و حواریونی نیکو بود که به خوبی راه او را ادامه دادند و هنرش را به تکامل تدریجی رساندند اما بنان از چنین نعمتی محروم بود و این محرومیت امروز شامل حال موسیقی و آواز ملی ما نیز شده است. بنابراین لازم است هرچه زودتر نهضت بنان پژوهی و بنان خوانی در آواز ایرانی به راه بیفتد».

در ادامه پیام تصویری اختصاصی اکبر گلپایگانی برای بزرگداشت بنان پخش شد که این آوازخوان را به تنهایی صاحب مکتب آوازی دانسته بود. اجرای آواز توسط سروش فیروزیان خواننده جوان به همراه تار عارف پیوندی بخش بعدی برنامه بود که سرانجام با تجلیل از بانو پری بنان (همسر استاد) که در مراسم حضور یافته بود به پایان رسید. در این بخش همچنین از مدیر رادیو فرهنگ نیز بابت پرداختن درخور به هنر آواز ایرانی و برنامه آیین آواز در قالب دو برنامه هفتگی ایل بانگ و نیستان تقدیر به عمل آمد.

بر خلاف اعلام قبلی، علیرضا میرعلینقی به دلیل بروز بیماری در بیمارستان بستری شده و نتوانست خود را به نشست بنان و سخنرانی‌ای که خبرش رسانه‌ای شده بود، برساند.

محمد ملاآقایی، مرتضی غزنوی، سعید خلج، لطفعلی سیلانی، رضا زهرایی، محمداسماعیل قنبری، محمدرئوف قنبری، محمد عرفانیان، سبحان مهدی‌پور، محمدعلی بسطامی، محمدباقر جعفری حاتم‌آبادی، داود مسلمی، عبدالعظیم زرین‌کوب، شفیع شجاعی ادیب، دکتر بیژن گودرزی، محمد قزلباش، محمدرضا دارابی، حمید ناصحی، علی اکبر کهربایی، حامد شکراللهی، منصور رسولی، امیر متولی، هوشنگ حسینی، کاوه اسدی، مریم سلیمانی، بهرام رستمی، مسعود عرب، مهیار سهیلی، سعید ناظمی، حجت عبدی، بیژن محمد لویه و شهرام صارمی از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی حاضر در این بزرگداشت بودند تا به نوعی یکی از پرچهره‌ترین نشست‌های آیین آواز در پایان سال شکل بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز