خبرگزاری کار ایران

فرامرز رضاپور؛ پیشکسوت ساز قانون درگذشت

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۰۱۰

فرامرز رضاپور؛ سازنده ساز و پیشکسوت ساز قانون پس از یک دوره چهارساله بیماری سرطان؛ ساعت ۲ بامداد در بیمارستان بانک ملی درگذشت.

فرامرز رضاپور؛ صبح امروز(۱۹ بهمن) بر اثر سرطان لوزالمعهده درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ او که موسس و بنیان‌گذار انجمن صنفی موسیقی ایران بعداز انقلاب است؛ حتی در ۴ ماه اخیر که بر اثر شدت بیماری در بیمارستان بستری بود؛ نامه‌های اعضای انجمن در امور بیمه؛ نامه به سفارت‌خانه‌ها و بانک‌ها برای دریافت وام هنرمندان را پیگیری می‌کرد.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران با ۴۰۰ عضو در تهران؛ دفاتری نیز در خراسان؛ آذربایجان؛ البرز؛ اصفهان و گلستان دارد.

تلاش‌ها و مشغله‌ی کاری این هنرمند در سال‌های پایانی؛ برای تسهیل امور هنرمندان موسیقی موجب شده بود؛ وی بسیاری از اجراها و کلاس‌های آموزش موسیقی خود را تعطیل کند.

فرامرز رضاپور نوازنده، اولین استاد ساز قانون در ایران بود که نواختن این ساز را پس از فراگیری ساز سنتور و به‌صورت خودآموز در سال ۱۳۴۶ آموخت. او سابقه همکاری با اساتید آواز و موسیقی مانند پرویز یاحقی را در کارنامه‌ی خود دارد.

او در سال ۱۳۷۴ با الهام از ساز قانون، ستنور بدون کوکی ساخت که مورد تایید کارشناسان ارشد سازمان میراثفرهنگی نیز قرار گرفت. هم‌اکنون این ساز ابداعی در موزه موسیقی نگهداری می‌شود.

او در سال ۱۳۷۷ به منظور پیگیری و بهبود وضعیت معیشتی و صنفی هنرمندان موسیقی موفق شد به همت جمعی از هنرمندان موسیقی، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران را پایه‌گذاری کند. از این تاریخ به بعد؛ بیشتر زمان خود را صرف بهبهود وضعیت هنرمندان موسیقی کشور کرد و موفق شد با پیگیری و نگارش نامه توجه مقامات دولتی را به وضعیت هنرمندان موسیقی جلب کند.

وی همچین تلاش کرد با تاسیس سندیکا، هنر موسیقی را مانند کشور اروپایی به‌عنوان شغل معرفی نماید تا افراد فعال در این عرصه؛ امیدی به آینده شغلی خود داشته باشند. گسترش فعالیت‌های انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران سبب شد تا سازمان جهانی کار این انجمن و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را به‌عنوان نهاد مستقل سندیکایی ایران به رسمیت بشناسد که سبب شد برای اولین بار؛ ایران از طریق انجمن هنرمندان موسیقی ایران به عضویت فدراسیون جهانی هنرمندان موسیقی(مستقر در پاریس) درآید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز