خبرگزاری کار ایران

علی هاشمی با بغض و آواز محمدرضا شجریان به خانه‌ی ابدی رفت

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۸۳۸

محمدرضا شجریان: علی هاشمی انتظار داشت افراد بعداز رفع مشکل برای برطرف شدن دشواری‌های دیگران هم تلاش کنند. / فرهاد فخرالدینی: او محور دوستان، هنرمندان و اندیشمندان بود و تاثیر بسیاری داشت.

پیکر علی هاشمی صبح امروز پنج‌شنبه – ۸ خردادماه – با حضور علی مرادخانی، ‌ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید برجسته عرصه موسیقی کشور از مقابل تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سریر – رئیس شواری عالی خانه هنرمندان ایران – در این مراسم با اشاره به اینکه جامعه فرهنگ و هنر ایران این روزها در غم از دست دادن افرادی است که سخت می‌توان این ضایعه را جبران کرد؛ گفت: علی هاشمی یک دوست، ‌ نقاش، شاعر، پژوهشگر و فردی خیر و پاکدل بود که به بیان صریح‌تر می‌توان او را انسان واقعی نامید. این انسان والا همواره در سایه حرکت‌های فرهنگی حضور داشت و در حقیقت بسیاری از برنامه‌ها و حرکت‌های فرهنگی توسط او بنیان نهاده شد.

او ادامه داد: همواره عشق و مهربانی را سرلوحه کار و زندگی خود قرار داد و من هیچکس را نمی‌شناسم که شنیده باشد هاشمی درباره فردی بد گفته باشد، ‌ چنانچه کسی نیست که از این انسان پاکدل بدی دیده باشد.

سریر در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حضور او در مجالس و دوستی‌ها همواره با شادمانی همراه بود. مشاوره‌های در حوزه‌های مختلف که منتهی به نشر بسیاری آثار هنری شد بر کسی پوشیده نیست. به خصوص در دورانی که نشانه‌های اصالت دادن به داشته‌های فرهنگی از میان می‌رود جای او بسیار خالی است.

فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی و یکی از دوستان نزدیک علی هاشمی در این مراسم با بیان اینکه سخن گفتن درباره عزیزی که سالیان زیادی با او همراه بودم، زندگی و سفر کردم بسیار سخت است؛ اظهار داشت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که علی هاشمی محور دوستان، هنرمندان و اندیشمندان بود و تاثیر بسیاری داشت. همه را به بهانه‌های مختلف کنار یکدیگر جمع می‌کرد و در کوهنوردی‌ها همراه او سرود بهار می‌خواندیم و به صورت گروهی ورزش می‌کردیم. یا همه را برای حضور در یک حرکت فرهنگی کنار یکدیگر جمع می‌کرد.

این هنرمند به خصوصیات دوست تازه درگذشته خود اشاره کرد و افزود: زمانی که فریدون مشیری با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، علی هاشمی بود که پزشکان عزیزی همچون فریدون ارجمند، بهروز برومند، دکتر عبدی و دکتر رفعت را در دفتر کار خود جمع می‌کرد تا درباره بیماری او مشاوره بدهند بلکه راه درمان پیدا کنند.

او تصریح کرد: همین اتفاق برای همسر من نیز افتاد و هنگامی که دکتر عطری عزیز و ما موفق نمی‌شدیم‌ دکتر رفعت را پیدا کنیم این هاشمی بود که او را در کشور آمریکا پیدا کرد و سپس تماس تلفنی او با دکتر عطری برقرار شد تا دستورات پزشکی لازم را عنوان کند.

رهبر ارکستر ملی در پایان گفت: دکتر برومند و دکتر عبدی امروز در این مراسم حضور دارند و شهادت می‌دهند که هاشمی چه اندازه به فکر سلامت دوستان خود بود. اخیرا شنیدم کتاب خاطرات او در دست چاپ است که امیدوارم هر چه سریعتر منتشر شود؛ همه ما در این غم عزادار هستیم.

علی مرادخانی – معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – ضمن عرض تسلیت به دوستان و بازماندگان علی هاشمی بیان کرد: او مردی بود که بدون هیچ نگاه خاصی و برای رفع مشکلات افراد به آن‌ها مشاوره می‌داد و در جهت مثبت گام برمی‌داشت. با تمام تفاوت‌ دیدگاه‌ها اما هیچگاه شائبه خاصی در زندگی او مطرح نبود همواره سعی می‌کرد افراد کنار یکدیگر باشند. به خاطر دارم روزهای سه‌شنبه تب و تاب زیادی داشت تا جلسه‌ای بگذارد و همه را برای صبحانه کنار یکدیگر جمع کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تمام مواردی که دوستان اشاره کردند هاشمی برادر شهید و متولی دو مسجد بود اما هیچ گاه تلاش نکرد از امکانات و روابطی که دارد برای تبلیغ خود استفاده کند. او به نوعی رابط میان تمام هنرمندان بود و هرگز اجازه نمی‌داد کوچکترین تفرقه و شکافی میان اهل هنر به وجود بیاید. من هرگاه هنرمند بزرگی را پیدا نمی‌کردم او وارد می‌شد؛ به خاطر دارم نخستین بار که قرار بود ارکستر ملی با حضور استاد محمدرضا شجریان و استاد فرهاد فخرالدینی آغاز به کار کند هاشمی پای کار بود و حضور داشت.

پیروز کلانتری و شاهرخ نادری دو نفر دیگر از افراد حاضر در مراسم درقه پیکر علی هاشمی در این مراسم خاطراتی از دوران دوستی خود با او بیان کردند.

محمدرضا شجریان استاد آواز ایران و یکی دیگر از دوستان علی هاشمی که در مراسم صبح امروز بیان کرد: من با هاشمی دوستی دیرینه ۵۰ ساله داشتم. او همواره در زندگی هریک از ما جاری بود و هر گرفتاری داشتیم عاشقانه و بدون چشم‌داشت هر کاری برای رفع مشکل انجام می‌داد. تنها انتظار داشت افراد بعد از رفع مشکل برای برطرف شدن دشواری‌های دیگران هم تلاش کنند و یار یکدیگر باشند.

هنرمند برجسته موسیقی سنتی کشور تصریح کرد: علی برای سلامت دوستان خود وقت زیادی صرف می‌کرد و با توجه به اینکه اهل ورزش و کوهنوردی بود هنرمندانی همچون شفیعی کدکنی، فریدون مشیری، من و دیگران را برای کوهنوردی کنار هم جمع می‌کرد. هاشمی نه تنها از یاران دیرین هنرمندان بود بلکه در میان ورزشکاران هم جایگاه داشت.

استاد محمدرضا شجریان پس از اتمام صحبت‌های خود و با همراهی ساز نی توسط محمد موسوی قطعه‌ آوازی " ای ساکن جان من آخر تو کجا رفتی / در خانه نهان گشتی یا سوی هوا رفتی " را بدرقه راه دوست دیرین خود علی هاشمی کرد.

مراسم یادبود علی هاشمی روز شنبه ۱۰ خرداد ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

در این مراسم هنرمندانی چون، محمدرضا شجریان، ‌ فرهاد فخرالدینی، نجف دریابندری، شاهرخ تویسرکانی، داریوش پیرنیاکان، ‌ داوود گنجه‌ای، شهرام ناظری، همایون شجریان، حمیدرضا نوربخش، ‌فاضل جمشیدی، بابک چمن‌آرا و علی بوستان حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز