خبرگزاری کار ایران

یوز ایرانی در پس زمینه‌ی زنان مقتدر در آبستره‌های گیلدا بریمانی

کد خبر : ۱۴۱۸۷۸

در نقاشی‌ بریمانی در واقع نشانی از زنان توانمند ایرانی است که فراز و نشیب‌های زندگی را با غرور خاصی پشت سر می‌گذارند.

ایلنا: گالری شکوه این روز‌ها میزبان نمایشگاه نقاشی‌های گیلدا بریمانی می‌باشد.

به گزارش ایلنا، گیلدا بریمانی در این نمایشگاه نقاشی‌های آبستره فیگوراتیو با تکنیک ترکیب مواد ارائه داده است. او در این آثار زنان را در مراحل مختلف زندگی از کودکی تا بزرگسالی در نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلف به تصویر کشیده است. زنان آثار او شاید درگیر مشکلات و محدودیت‌هایی در طول زندگی باشند اما به خوبی بر مشکلات فائق آمده و اقتدار خود را نشان داده‌اند.

در نقاشی‌های تازه بریمانی در این نمایشگاه می‌توان تاثیرات سال‌ها فعایت او را در زمینه مرمت آثار هنری مشاهده کرد، او در این آثار پتینه کاری انجام داده و به نوعی به نقاشی‌هایش قدمت بخشیده است. با نگاه به آثارش بنظر می‌رسد قسمتی از بافت‌های نقاشی‌ها گویی از بین رفته‌اند و او دوباره آن‌ها را احیا کرده است، بریمانی در این مورد می‌گوید: تجربه‌ام در مرمت آثار هنری در نقاشی‌هایم تاثیر بسزایی داشته، در این نمایشگاه از تکنیک‌های مرمت آثارهنری بهره گرفتم. پتینه کاری و شناخت مواد و مصالح را مرهون مرمت آثار هنری می‌دانم زیرا اگر به این تکنیک‌ها اشراف نداشته باشیم نمی‌توانیم به خوبی و در جای مناسب از آن‌ها استفاده کنیم.

او اضافه کرد: در این آثار رنگ‌ها و پتینه بصورت لایه لایه بر روی هم آمده‌اند و از مواد مختلف در آن‌ها استفاده کرده‌ام که بصورت کلاژ بر روی تابلو‌ها قرار گرفته‌اند. در بعضی آثار نیز از اسپری رنگ بهره گرفتم تا به این وسیله مفاهیم مورد نظرم را روی بوم آورم.

او در کنار این آثار تصویری از یوزپلنگ ایرانی با پس زمینه‌ای به رنگ آبی و بنفش را به نمایش گذاشته است که این روز‌ها بیش از همیشه بیم انقراض او می‌رود و موجب دل نگرانی جامعه ایرانی به خصوص دوست داران محیط زیست است، ظاهرا نقاش این مطلب را درک کرده و در قالب این نقاشی استعاری هم این موجود استثنایی در معرض تهدید را یادآوری کرده، علاوه بر این او با ارائه این اثر به اقتدار زنانه و قدرت زن امروز اشاره دارد، این اثر در واقع نشانی از زنان توانمند ایرانی است که فراز و نشیب‌های زندگی را با غرور خاصی پشت سر می‌گذارند، این تابلو در واقع دو کارکرد ویژه و خاص در این نمایشگاه دارد.

بریمانی در این نمایشگاه از بعضی نقاشی‌های قدیمی‌اش نیز بهره گرفته و آن‌ها را به عنوان پس زمینه آثارش برگزیده و سوژه‌های جدیدی را به آن‌ها اضافه کرده است، پس زمینه تمام آثاراو آبستره است و فیگورهایی به صورت سایه با حالات مختلف روی این پس زمینه‌ها نقش بسته‌اند، او در بعضی آثارش از فتو مونتاژ نیز بهره گرفته است.

ایده آثار بریمانی قبل از کار روی بوم سفید با عکس‌هایی که خودش گرفته، مجلات و کتبی که خوانده در ذهنش شکل می‌گیرد، او عکس‌ها را با هم ترکیب می‌کند و ایده‌های آثارش را گسترش می‌دهد و آن‌ها را بر روی بوم پیاده می‌کند.
در این آثار مراحل مختلف زندگی یک زن از زمان کودکی تا بزرگسالی نشان داده شده، او در این تابلو‌ها شوق یک بازی کودکانه را چون خاطره‌ای کم رنگ در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند و آن‌ها را به دنبال کردن آثارش سوق می‌دهد تا لحظه لحظه زندگی را در نقاشی‌هایش بار دیگر تجربه کنند.

جواد مجابی منتقد هنری در کاتالوگ نمایشگاه گیلدا بریمانی در یادداشتی با عنوان «سیمای زن در عصر اضطراب» تحلیلی در مورد آثار بریمانی ارائه داده، که در بخشی از آن آورده است: با نگاهی کلی به کارهای فیگوراتیو او، حضور تشویش آمیز زنی را برای ورود به فضاهای منع شده یا‌‌ رها نشدن از آن تنگنا‌ها را مشاهده می‌کنیم. دخترکی به هنگام بازی با سرامیک‌های کف، از دو سو در محاصره ستون‌های لاله زنبوری است که شبح یا وهمی از موانع را باز نمایی می‌کنند. در تابلوهای دیگر همین درگیری را حفره‌های دایره وار با متن یک نمای طبیعت گرا دارند، فرشته‌هایی که گیر افتادند در عین نقش برجسته بودن و نشانگر غرق شدن بخشی از عمارت زیر حجم اسارت و فراموشی و نهان بودگی هستند. زنی که می‌خواهد از شبکه‌های افقی کرکره وار عبور کند لکن در آن تنیده و منحل شده است در تقابل با زنی ساخته شده که در آستانه ورود به فضای برگ - نیزه‌های رنگارنگ مهاجم است. اگرچه بدون حضور زن هم می‌توانیم یورش سبزینگی مهاجم را در فضای حیاتی حس کنیم. اگر چه زن و مردی در نور مفری می‌جویند. اما در تابلوی دیگر چهره نورانی عروسک وار زن را محبوس قاب‌های هندسی مکرر می‌یابیم.

فیگور‌ها و معانی مختلفی که از روابط آن‌ها در سر هر بیننده می‌آید نباید ما را از مهارت فنی نقاش در رنگ گذاری و ترکیب بندی‌های ابداعی - دسته کم در دو تابلوی «از مجموعه نور» و «زنی در آستانه عبور» غافل کند. کارهایی که در آن‌ها فقط بازی‌های رنگی مورد نظر بوده استحکام تابلوهای فیگوراتیو را که متاخرند ندارند و این امر شخصی شدن بیان هنرمند را در تابلوهای اخیرش نوید می‌دهد و او را با صداقت در توصیف یک زندگی عاطفی توانا می‌کند.

گیلدا بریمانی فارغ التحصیل از آکادمی هنرهای زیبای فلورانس - ایتالیا در رشته نقاشی است، وی دوره‌های تخصصی تکنیک چاپ و مرمت آثار نقاشی در ایتالیا را گذرانده و کار‌شناس ارشد نقاشی را از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد کسب نموده است، بریمانی تا کنون در بیش از ده نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و خارج از ایران در ایتالیا و اردن شرکت داشته است. او بعنوان طراح و نقاش در شرکت صنایع دستی سرامیک و هنرهای تزئینی AQUILONE در فلورانس ایتالیا، عضو اتاق بازرگانی ایتالیا در بخش آثار هنری، تاریخی و آنتیک، شرکت تولید و مرمت آثار نقاشی کلاسیک و مدرن در ایتالیا، عضودر پژوهشکده مرمت آثار تاریخی - هنری سازمان میراثفرهنگی، کار‌شناسی و مرمت تابلوهای نقاشی در موزه سبز و موزه هنرهای زیبا مجموعه کاخ‌های سعدآباد و نیاوران فعالیت داشته است و از او تاکنون کتاب‌ها و مقالات مختلف در زمینه مرمت آثار هنری به زیور طبع آراسته شده است.

این نمایشگاه با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و چهره‌های شاخص هنری در گالری شکوه بر پا شده است.

علاقمندان می‌توانند تا ۱۶ بهمن ماه همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر از این آثار در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى، پلاک ١٩ دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز