خبرگزاری کار ایران

نماینده اهل موسیقی در دیدار با رئیس‌جمهور:

فضای سیاسی و امنیتی از فضای موسیقی حذف شود / اقتدار ارشاد در شهرستانها زیرسوال رفته

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۲۸

ارکستر سمفونیک با ۸۰ سال سابقه یک شبه تعطیل شد و ارکستر موسیقی ملی هم از بین رفته است / ممیزی بسیار پیچیده‌ای برای تولیدکنندگان وجود دارد / وقتی مجوز کنسرت صادر می‌شود، در شهرستانها جلوی آن گرفته می‌شود.

ایلنا: کامبیز روشن روان به نمایندگی از اهل موسیقی از چند موضوع مهم اما رایج ار عرصه موسیقی گلایه کرد: سانسور، سلیقه‌ای عمل کردن، ضعف آموزشی و نبود کپی رایت.

کامبیز روشن روان خطاب به حسن روحانی گفت: موسیقی کشور ما حال خوبی ندارد و در چند سال گذشته حالش وخیم‌تر شده است. هنرمندان این حوزه تمام بضاعت خودشان را در اختیار انقلاب قرار دادند ولی به جای قدر؛ جفا دیدند.

روشن روان؛ فهرستی از مشکلات موسیقی را شرح داد و گفت: آموزش موسیقی وضعیت نامطلوبی دارد. موسیقی از هنرهایی است که برای رسیدن به قله‌های بلند در آن باید گاهی بیش از بیست سال تحصیل کرد. آموزش ابتدا در هنرستان موسیقی انجام می‌شود که متاسفانه وضعیت خوبی به لحاظ بودجه و امکانات ندارد. آموزشگاه‌های آزاد چندسالی است که نظارت بر آنها به درستی صورت نمی‌گیرد و رشد بی‌رویه‌ی آنها طوری شده که گاهی فکر می‌کنیم کاش این وضعیت بوجود نمی‌آمد. موسسات علمی و کاربردی هم به دلیل نداشتن اساتید خوب؛ دچار مشکلات هستند.

روشن روان گفت: بخش پژوهش نیز از مشکلات زیادی رنج می‌برد. محققان موسیقی هیچ امکاناتی ندارند. تولید موسیقی یک چالش بزرگ است و تعداد شرکت‌های تولید آثار موسیقی هر روز کمتر می‌شود. آنها به گفته‌ی خودشان عملا ورشکسته هستند به خصوص در این دوران که حق کپی رایت برای تولیدکنندگان وجود ندارد.

وی گفت: ممیزی بسیار پیچیده و صعب‌العبوری که برای تولیدکنندگان وجود دارد؛ راه را بسیار سخت کرده است. وقتی هم مجوز کنسرت صادر می‌شود، در شهرستانها با سلیقه‌ی شخصی جلوی آن گرفته می‌شود. اقتدار ارشاد در شهرستانها زیرسئوال رفته است.

روشن روان ادامه داد: ما دو ارکستر مهم داشته‌ایم. ارکستر سمفونیک با ۸۰ سال که یک شبه تعطیل شد و ارکستر موسیقی ملی که فرهنگ ملی موسیقی را در خودش دارد اما از بین رفته است. برای حل این معضلات شاید یک اتاق فکر لازم باشد. لازم است این اتاق فکر در مرکز موسیقی تاسیس شود و در آن آسیب شناسی موسیقی انجام شود.

روشن روان گفت: خانه موسیقی باید حمایت شود و مرکز موسیقی همیشه از کمبود بودجه در عذاب بوده و بودجه‌ی آن خجالت آور است.

او بر برداشتن فضای سیاسی و امنیتی از فضای موسیقی تاکید کرد و گفت: برگزاری جشنواره به کمک محافل علمی نیاز است و بیمه هنرمندان موسیقی هم نیاز به حمایت دارد.

دیدار هنرمندان با رئیس‌جمهور؛ چهارشنبه شب(۱۸ دی) با حضور تعدادی از اهالی هنر و مدیران ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز