خبرگزاری کار ایران

آگهی‌های مطبوعاتی ایران در خانه هنرمندان بررسی می شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۴۷

نمایشگاه آگهی مطبوعات در خانه هنرمندان برپا می‌شود. در این نمایشگاه ۷۰ آگهی در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

ایلنا: جشن پنج سالگی آموزشگاه ایده همراه با رونمایی کتاب ˝۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران˝ با حضور علی مرادخانی، شنبه(۲۷ مهر) در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، در نشست رسانه‌ای برای معرفی این جشن، آرش سلطانعلی، آرش تنهایی و فرشید پارسی‌کیا صبح امروز(۲۱ مهر) با خبرنگاران دیدار کردند.

آرش سلطان علی در ابتدای این نشست گفت: جشن پنج سالگی آموزشگاه، انتشارات و گالری ایده روز شنبه ۲۷ مهرماه در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و همزمان با برگزاری این نشست، کارنامه این موسسه هنری با نمایش فیلم مستندی بررسی می‌شود.

به گفته مدیر آموزشگاه ایده؛ در طول پنج سال راه اندازی این موسسه ۱۶ دوره آموزش هنری بلند مدت و ۱۰۰ دوره آموزشی کوتاه مدت و ۶۰ نمایشگاه به همراه نشست‌های هنری برگزار شده است. در این مراسم همچنین از نخستین کتاب مجموعه آثار ۱۰۰ انتشارات ایده با عنوان «۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران» رونمایی خواهد شد و همزمان با این مراسم نمایشگاهی از ۷۰ آگهی تبلیغات منتشر شده در مطبوعات در نگارخانه بهار به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: پنج چهره تاثیرگذار تبلیغات هنری، کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، منوچهر مستوفی، سرژ آواکیان و مجید بلوچ نیز در این مراسم تجلیل خواهند شد.

سلطانعلی همچنین از افتتاح نمایشگاه مدرسان آموزشگاه ایده در روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در گالری ایده خبر داد.

در ادامه آرش تنهایی(مشاور هنری انتشارات ایده) گفت: منابع در رشته گرافیک بسیار محدود است و با توجه به تمرکز فعالیت آموزشگاه ایده در بخش گرافیک، قصد داریم کتاب‌های متعددی در این زمینه تالیف و منتشر کنیم.

وی افزود: در انتشارات ایده به صورت همزمان دو مجموعه ۱۰ و ۱۰۰ را پیگیری می‌کنیم. در مجموعه ۱۰ قصد داریم که در هر جلد ۱۰ چهره تاثیرگذار رشته هنری را در ۱۰۰ سال اخیر معرفی و آثارشان را مورد بررسی قرار بدهیم که تاکنون سه کتاب ۱۰ طراح صحنه تئا‌تر تالیف پیام فروتن، ۱۰ مجسمه ساز پیشگام ایران تالیف مهسا تهرانی و ۱۰ کاریکاتوریست به نام ایران توسط سید امیر سقراطی تالیف شده که بزودی منتشر خواهند شد.

این گرافیست در ادامه درباره مجموعه آثار ۱۰۰ گفت: این مجموعه با توجه به فقدان آرشیو و اسناد هنری شکل گرفته است و تلاش کوچکی است تا زمینه‌ای را برای معرفی و بررسی آثار هنرمندان را فراهم کند و نخستین کتاب از مجموعه ۱۰۰ کتاب «۱۰۰ آگهی تبلیغات مطبوعات ایران» در دهه ۲۰ تا دهه ۵۰ است که توسط فرشید پارسی کیا گردآوری و تالیف شده است.

وی با بیان این مطلب که تاکنون با تمام پژوهش‌هایی که در زمینه آگهی‌ها و تبلیغات در مطبوعات انجام شده اما هنوز هیچ یک از این کتاب‌ها به ثمر نرسیده، کتاب فرشید پارسی کیا را به عنوان نخستین کتابی که در این زمینه منتشر شده معرفی کرد.

تنهایی همچنین از انتشار کتاب ۱۰۰ اعلامیه دوره قاجار خبر داد و گفت: این کتاب دربرگیرنده اسناد ناصرالدین حسن‌زاده؛ بزرگ‌ترین مجموعه دار اسناد تاریخی ایران است که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. این کتاب شامل ۱۰۰ اعلان تاریخی در دوره قاجاریه است که آخرین اعلان آن اعلامیه کودتای رضا خان است.

وی افزود: همچنین کتاب دیگری با عنوان ۱۰۰ جلد مجلات توسط سعید باباوند در این مرکز گردآوری و تالیف خواهد شد.

فرشید پارسی کیا(مولف و گردآورنده کتاب ۱۰۰) با اشاره به کمبود منابع در زمینه گرافیک گفت: زمانی که من به عنوان دانشجو وارد رشته گرافیک شدم هیچ اطلاعاتی از گرافیک دوره‌های پیش نداشتم و متاسفانه در جستجو‌هایم منابعی نیز نمی‌یافتم. اگر دغدغه‌های آقای سلطان علی به عنوان یک گرافیست و آرش تنهایی به عنوان مدیر بخش انتشارات ایده نبود هرگز زمینه تالیف و انتشار این کتاب و سایر آثار در زمینه گرافیک فراهم نمی‌شد.

وی افزود: پیش از اینکه سفارش تالیف این کتاب به من داده شود من بخشی از این آگهی‌ها را گردآوری کرده بودم؛ اما این سفارش موجب شد که با سرعت و جدیت بیشتری آن را تالیف کنم. این کتاب حاصل یک سال کار مستمر است که برای تالیف آن آگهی‌های دو روزنامه کیهان و اطلاعات را بررسی کرده‌ام و پس از گردآوری بیش از ۶۸۰۰ آگهی، ۴۵۰ آگهی را انتخاب کردم که در ‌‌نهایت ۱۰۰ مورد را با کمک آرش تنهایی و ایمان ملا جعفری برای انتشار این کتاب در نظر گرفتم.

این گرافیست با بیان این مطلب که به دلیل محدود بودن تعداد آگهی‌های تبلیغاتی، پایه این کتاب را از دهه ۲۰ گذاشته گفت: این کتاب دربرگیرنده آگهی‌های تبلیغاتی تا پایان دهه ۵۰ است و چون بخشی از نشریات آن دوران گرایشات چپ داشتند و در این نشریات آگهی به معنای واقعی وجود ندارد، از این نشریات به عنوان منبع استفاده نشده است.

به گفته پارسی کیا؛ این کتاب در ۱۵۲ صفحه گردآوری و تالیف شده است و براساس تحولات اجتماعی همچون انقلاب سفید و تاثیری که بر آگهی‌ها هر دوره داشته‌اند، طبقه بندی شده است. همچنین در این کتاب در هر فصل به آژانس‌های تبلیغاتی فعال آن دوره به همراه هنرمندانی که با این آژانس‌ها همکاری می‌کردند، پرداخته شده است.

وی درباره نمایشگاه آگهی مطبوعات که در گالری بهار خانه هنرمندان برپا خواهد شد، گفت: در این نمایشگاه ۷۰ آگهی در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت که ۳۰ آگهی این نمایشگاه در کتاب نیز منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز