خبرگزاری کار ایران

مشاور مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در گفتگو با ایلنا:

درآمد‌ها با هزینه‌ها در مناطق آزاد هم خوانی ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۶۷

اگر زیر ساخت‌های مناطق آزاد کشور با استاندارد جهانی همراه بود ما هم می‌توانستیم در این زمینه پیشرفت قابل قبولی داشته باشیم. البته در این زمینه دولت بودجه‌ای در نظر نگرفته و درآمد‌ها با هزینه‌ها هم خوانی ندارد به همین دلیل شاهد پیشرفت چندانی نبوده‌ایم.

مشاور مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت: برای بهبود اوضاع مناطق آزاد باید زیر ساخت‌های مناسبی را در نظر بگیریم تا شاهد پیشرفت این مناطق باشیم.

کیومرثکرمانشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت کنونی مناطق آزاد، گفت: این مناطق زمانی که تاسیس شد، قرار بود در حقیقت برای تجارت بدون دردسرهای مربوط به امور تجارت و صنعت فعالیت کند اما متاسفانه روند حرکتی طی سالهای گذشته به گونه دیگر بود و برخی از مسیر اصلی فاصله گرفتند.

وی ادامه داد: برای اینکه ما تحولی در خصوص تجارت انجام دهیم باید ببینیم دیگران چه کرده‌اند؛ مناطق آزاد مناطقی است که از نظر سیاسی جزو قلمرو کشور محسوب می‌شود اما جزو قلمرو گمرکی کشور به حساب نمی‌آیند و برخی باید به این نکته توجه کنند. همچنین از دیگر مشخصه‌های مناطق آزاد این است که کالا‌ها به راحتی با سایر کشور‌ها مبادله شود، برای انجام چنین پروسه‌ای ارزش افزوده مطرح است. برای ایجاد مناطق آزاد باید یک سری زیر ساخت‌ها را مهیا کنیم که کار روان‌تر انجام شود.

معاون سابق سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون از این ظرفیت‌ها برخوردار هستیم یا خیر؟، اظهارداشت: به طور حتم باید بگویم که خیر، این تجهیزات مانند بار انداز، امکانات تخلیه و بار گیری، سکوهای مربوط به بار گیری در مناطق آزاد ما مهیا نیست در این مناطق ابتدا باید برق و مخابرات و… را آماده می‌کردیم، سپس این مناطق را جزو مناطق آزاد به شمار می‌آوردیم.

به گفته وی مناطق آزادی که بیشترین حجم ترانزیت کالا و توریست را در جنوب کشور بر عهده دارند چابهار، کیش و قشم است که اهمیت آن‌ها به دلیل شرایط خاص جغرافیایی است و من فکر می‌کنم کیش و قشم بهتر عملکرده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر زیر ساخت‌های مناطق آزاد کشور با استاندارد جهانی همراه بود ما هم می‌توانستیم در این زمینه پیشرفت قابل قبولی داشته باشیم. البته در این زمینه دولت بودجه‌ای در نظر نگرفته و درآمد‌ها با هزینه‌ها هم خوانی ندارد به همین دلیل شاهد پیشرفت چندانی نبوده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز