خبرگزاری کار ایران

آژانس پارلمانی منطقه ای پایش تغییرات آب و هوایی در کیش تاسیس می شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۴۹۰

دکتر سمیه رفیعی رئیس کمسیون محیط زیست مجلس ایران، از ایجاد “آژانس پارلمانی منطقه ای پایش تغییرات آب و هوایی” در کیش با هدف نظارت بر طوفان های گرد و غبار کشور خبر داد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش سمیه رفیعی رئیس کمسیون محیط زیست مجلس ایران با اعلام این خبر در تشریح تاثیر تغییرات آب و هوایی بر کشورمان گفت: یکی از مهمترین اثرات تغییرات اقلیمی حال حاضر در منطقه خلیج فارس افزایش طوفان شن و گرد و غبار است.

رئیس کمسیون محیط زیست مجلس ایران افزود: این منطقه به دلیل دارا بودن محیط خشک و بیابان مانند خود، مستعد چنین طوفان هایی است و از سویی خشکسالی نیز با تغییرات آب و هوایی تشدید و سبب ایجاد خاک خشک و به طبع آن، ریزگرد می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این خاک و ریزگرد توسط باد های شدید به راحتی جابجا می شود و جابجایی خاک نیز موجب فرسایش آن شده، بر کیفیت آب تأثیر می گذارد و زمین های کشاورزی را تخریب می کند.

دکتر سمیه رفیعی ایجاد یک آژانس پارلمانی منطقه ای در زمینه تغییرات آب و هوایی برای نظارت بر طوفان های گرد و غبار را یگ گام در جهت همکاری های مشترک و قوانین و سیاست های مشترک مرزی برشمرد و بیان داشت: ما“جزیره کیش” در خلیج فارس را برای “ایجاد مرکز آژانس پارلمانی منطقه ای” پیشنهاد می کنیم ، چراکه بیشتر طوفان های گرد و غبار در این منطقه رخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: کیش به عنوان جزیره ای با تنوع زیستی غنی و مکانی منحصر به فرد برای احیای مرجان شناخته شده است.

رفیعی در ادامه اظهار داشت: از آنجا که این پدیده نه تنها ایران بلکه کل منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد، ما باید از نظر کاهش و انطباق تاثیر تغییرات آب و هوایی، با کشورهای همسایه همکاری کنیم، به همین دلیل است که جهت هماهنگی بین پارلمان های مختلف خواستار ایجاد یک سازمان تغییرات آب و هوایی پارلمانی برای منطقه شده ام.

دکتر سمیه رفیعی رئیس کمسیون محیط زیست مجلس، در تشریح اقدامات پارلمان ایران برای مقابله با تغییرات آب و هوایی گفت: این طوفان های گرد و غبار می توانند خطرات قابل توجی برای سلامتی اشخاص به ویژه افراد دارای بیماری تنفسی داشته باشد، بنابراین مجلس برای اطمینان از اینکه مردم کمتر از این شرایط رنج می برند، جهت معرفی سیستم های نظارت و هشدار زودهنگام اقدام می کند.

وی همچنین با اشاره به نقش همکاری چند جانبه در این زمینه عنوان کرد: ما در کنفرانس های بین المللی باید فراتر از اظهارات و شعارهای رنگارنگ و جذاب درخصوص تغییرات آب و هوایی با اقدامات واقعی و ملموس پیش برویم.

رفیعی بر ضرورت رویکرد بین المللی در منطقه خلیج فارس و گسترده تر از آن در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز