خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره و شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد مطرح کرد؛‌

زنگ هشدار سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به صدا درآمده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۲۹۹

رئیس هیئت مدیره و شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد قانون مالیات برارزش افزوده را نوعی تیرخلاص برای مناطق آزاد دانست و گفت: قرار بود که مناطق آزاد حلقه واسط بین اقتصاد ملی و بین‌المللی باشد، بنابراین به همین منظور باید قانون مناطق آزاد اجرا شود تا بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنیم زیرا در این صورت است که مناطق آزاد به ریل اصلی خود بازخواهد گشت.

رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان کیش و رئیس هیئت مدیره و شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ گفت: گردشگری یکی از پول‌سازترین مشاغل دنیا است و جزیره کیش نیز به عنوان مقصد اولیه گردشگری ایران شناخته شده است اما متاسفانه به عنوان یک پروژه ملی قلمداد نمی‌شود. به طور مثال وقتی در رسانه‌های ملی قصد معرفی ظرفیت‌ها را داریم باید تعرفه یک کالای بازرگانی را بپردازیم، این مسئله بسیار اشتباه است زیرا گردشگری در جزیره کیش و دیگر مناطق مستعد یک پروژه ملی محسوب می‌شود که به اشتغالزایی و جذب ارز کمک و درنتیجه به اقتصاد ملی کمک می‌کند.  تبلیغ مقاصد گردشگری برای ما توام با پرداخت هزینه‌های گزاف است که به صرفه و اقتصادی نیست بنابراین باید مسئولان توجه کنند تا بتوانیم با حمایت آنها و تبلیغات درست گردشگر خارجی را جذب کنیم.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیتهای خوب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد عدم نیاز به ویزا توسط گردشگران است که به دلایل گوناگون ابتر باقی مانده است. بنابراین نیاز است که وزارت گردشگری به این مسئله ورود کند تا بتوانیم به جذب گردشگر در مناطق آزاد و درنتیجه ارزآوری و و اشتغالزایی پایدار دست یابیم.

رئیس هیئت مدیره و شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد افزود: نیاز است که بسترسازی‌های مناسبی شکل گیرد تا سرمایه‌گذار بتواند بدون دغدغه و چالش به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بپردازد برای مثال اگر بخواهیم هتلی را در کیش بسازیم باید از وام 18 درصدی استفاده کنیم که برای سرمایه‌گذار به صرفه نیست. بنابراین وزارت گردشگری می‌تواند با تخصیص وامهای کم‌بهره در سامان دادن به این مسئله کمک کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با هزینه کمتری زیرساختهای گردشگری را فراهم کنند. قطعا با ورود گردشگر به مناطق تمامی مشاغل از آن بهره‌مند خواهند شد.

نجفی با اشاره به ابلاغیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد به ویژه کیش،‌ گفت:‌ از زمان ابلاغ این قانون تاکنون همه موضوعات در مناطق آزاد تحت الشعاع قرار گرفته است و موجب افزایش قیمت خدمات گردشگری، تولید،صنعت و بازار شده است، در نتیجه مزیت رقابتی مناطق آزاد از دست رفته است ضمن اینکه سرمایه‌گذاران به واسطه قوانین مناطق آزاد اقدام به سرمایه‌گذاری  نموده‌اند.

وی با اشاره به گفته سعید محمد مبنی بر غیرشرعی و غیرقانونی بودن اخذ مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد،‌ضمن تایید گفته ایشان گفت: ۲۸ سال پیش عهد و پیمان سرمایه گذاران با حاکمیت اجرای کامل قانون آن بوده است و ما امروز حق نداریم پیمان شکنی کنیم و به دلیل کسری بودجه و دیگر گرفتاریهای موجود اجرای آن را نادیده و اقدام به حذف مشوق ها کنیم. زیرا در این صورت باید درآینده نزدیک شاهد گرفتاریها و چالشهای بیشتر در مناطق آزاد باشیم.

رئیس هیئت مدیره و شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد با بیان اینکه از دولت و مجلس تقاضا داریم که قانون مناطق آزاد اجرا شود و به منافع کوتاه مدت فکر نکنند،‌ گفت: متاسفانه مناطق آزاد مورد حجمه دولت و مجلس قرار گرفته است حجمه‌هایی که شاید در کوتاه مدت به صندوق دولت کمکی کند اما در دراز مدت تمام دستاوردهای گذشته مناطق آزاد را از بین خواهد برد.

وی افزود: قرار بود که مناطق آزاد حلقه واسط بین اقتصاد ملی و بین المللی باشد، بنابراین اگر می‌خواهیم واسطی بین اقتصاد ملی و بین المللی باشیم باید قانون مناطق آزاد اجرا شود تا بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنیم زیرا در این صورت است که مناطق آزاد به ریل اصلی خود بازخواهد گشت.

نجفی قانون مالیات برارزش افزوده را نوعی تیرخلاص برای مناطق آزاد دانست و گفت: طبق قانون دائم مالیات بر ارزش افزوده، مناطق آزاد دیگر خارج از قلمرو گمرکی نیستند این موضوع بسیار حائز اهمیت است و اجرای آن ضمن مغایرت با قوانین خاص مناطق آزاد مشکل آفرین خواهد بود. ما نمی‌توانیم به سرمایه‌گذاران را مجاب به سرمایه‌گذاری و ادامه فعالیت نماییم. از طرف دیگر واحدهای تولیدی در این منطقه نه تنها هیچ مزیتی نسبت به یک واحد تولیدی در سرزمین اصلی ندارند و بلکه مزیت کمتری نیز دارند. بنابراین نه در بازار بلکه در همه عرصه‌ها با چالش مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما قوانین خوبی داریم که اگر همین قوانین را اجرا کنیم به موفقیتهای خوبی دست خواهیم یافت،‌ ادامه داد:‌ متاسفانه دستگاه‌های حاکمیتی قائل به اجرای قوانین مناطق آزاد نسیتند و از منطقه آزاد فقط یک اسم را یدک می‌کشیم و شاید فقط 30 درصد قوانین مناطق آزاد اجرا می‌شود. از طرف دیگر مجلس تلاش دارد قوانین مناطق آزاد را اصلاح کند که پس از آن نیز با چالشهایی مواجه خواهیم شد. زیرا علی‌رغم تلاشهای ما برای اجرای قانون اگر بخواهند همین مقدار قانونی که اجرا می‌شود را نیز اصلاح و تغییر دهند متاسفانه آن مقدار کم قوانین اجرا شده نیز از بین خواهد رفت. اگر قانون‌گذاران می‌خواهند به کشور و اقتصاد کشور کمک کنند به صورت آزمایشی برای یک سال قوانین را اجرا کنند و سپس آن را پایش و بررسی کنند،‌ درصورت موفقیت اجازه بدهند که قانون اجرا شود و اگر تاثیرگذار نبود قوانین جدید برای آن بنویسند.

نجفی درپایان گفت: همانطور که استحضار دارید مناطق آزاد کشور عموما در نقاط صفر مرزی و محروم و بدون بودجه دولتی هدف گذاری شده‌اند و بدون در نظر گرفتن مشوق‌های قانونی امکان جذب سرمایه‌گذار و ایجاد زیر ساختهای لازم به هیچ عنوان ممکن نیست. بنابراین این اتفاق یک زنگ خطر  برای منافع ملی کشور است.

خبرنگار: لیلا محمودزاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز