خبرگزاری کار ایران

/ به یاد تشنگان – ۲ /

معماری سقاخانه‌های ایران

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۷۹۴

بزرگی، میزان تزیینات و اهمیت سقاخانه‏‌ها رابطه‏ مستقیمی با محله‌ای دارد که در آن قرار گرفته‌‏اند.

ایلنا: در تهران حوالی میادین توپخانه، بهارستان، قیام، مولوی و بازار، سقاخانه‏‌های بیشتری به چشم می‌خورند. در این محل‏ها خرده‏‌فروش‌ها، باربران، کارگران تشنه و عابران خسته از پرس‌ه‏ای بی‏‌پایان، برای نوشیدن آب به سوی سقاخانه روانه می‏‌شوند و در اوج خستگی و تشنگی، پیاله‏ مسی را از آب پر می‏‌کنند، تا قد برمی‏‌افرازند که ظرف آب را بر لب نهاده و خود را سیراب کنند، بالای سر می‏‌خوانند: " بنوش به یاد تشنگان کربلا ". و افراد بی‏سواد با دیدن تمثالی از‏ حضرت ابوالفضل و مشک خالی او، تشنگی فرزندان پیامبر در سرزمین کربلا به ذهنشان تداعی می‏‌شود. فرط تشنگی، خستگی و یادآوری تشنگان بی‌گناه صحرای نینوا همزمان دلبستگی، شیفتگی و سوزدل او را برای اولیا، و نفرت او را نسبت به اشقیای همه‏ زمان‏‌ها دامن می‏‌زند.

رابطه نوع سقاخانه‌‏ها با محله‏

بزرگی، میزان تزیینات و اهمیت سقاخانه‏‌ها رابطه‏ مستقیمی با محله‌ای دارد که در آن قرار گرفته‏‌اند. سقاخانه‏‌هایی که در اطراف میادین و محله‏‌های پر رفت و آمد یا خیابان‏های عریض و شلوغ هستند، بزرگ‏تر و با تزیینات بیشتر هستند و هر چه به سمت کوچه‏‌های تنگ با دیوارهای قدیمی کاه گلی می‏‌رویم، سقاخانه‏‌ها کوچکتر و مهجورتر می‏‌شوند.

در ابتدا که سقاخانه ها ساخته می‏‌شدند، مغازه یا حجره یا زیرپل‌ه‏ای، ساختمان آنها راتشکیل می‏‌داد. سقاخانه‏‌هایی هم وجود داشتند که چهار طرف آنها باز بوده و دارای اسکلتی فلزی بوده‏‌اند.

سقاخانه‏‌های فلزی دارای گنبدی از فولاد بوده‏‌اند و چهار طرفشان با پنجره‏ای مشبک محصور شده بود. از این نوع سقاخانه‏‌ها، امروز نمونه‏‌ای به چشم نمی‏‌خورد و ما بیشتر سقاخانه‏‌هایی را که در شکافی منزل یا مسجد بنا شده، می‏‌شناسیم.

سطح داخلی سقاخانه‏‌ها با مواد و مصالح گوناگونی پوشیده می‏‌شود: کاشی‏‌کاری، آینه‏‌کاری، گچ‏بری، خاتم و منبت و نقاشی، جلوه‏‌هایی از انواع پوشش سطح داخلی سقاخانه‏‌هاست. کاشی‏‌کاری‌ها یا رنگین و منقوش هستند یا ساده کاربرد بیشتری در داخل سقاخانه دارد؛ زیرا دود حاصل از سوختن شمع‏‌ها، کاشی را سیاه و فرسوده می‏‌کند.

کاشی‏‌های منقوش که با گل و بوته‏‌های تجریدی و اسلیمی‏‌های رنگین، نقاشی شده، برای سطوح بیرونی استفاده می‏‌شود در بعضی از سقاخانه‏‌ها که کاشی‏‌کاری نقاشی شده یا خطاطی شده در اطراف و یا بالای سر در دیده می‏‌شود.

آیینه‏‌کاری و گچ‏بری، به دلیل ظرافت و شکنندگی، اغلب در داخل سقاخانه به کار گرفته می‏‌شود. آیینه‏‌کاری‏‌ها به سبک آیینه‏‌کاری قبور متبرکه‏ اسلامی انجام گرفته است. گچ‏بری‏‌ها به دو روش ایرانی - اسلامی، و غربی ساخته می‏‌شوند. در گچ‏بری‌های ایرانی، قوس‏‌ها و شاخ و برگ‏‌های ساده شده‏ی گیاهان(اسلیمی) و گل‏‌ها را می‏‌توانیم ببینیم و در گچ‏بری سبک غربی، خطوط صاف و کم‏ان‌حنا، که گاهی معماری کلیساهای اروپا را تداعی می‏‌کنند. البته مورد اخیر در معدودی از سقاخانه‏‌های تجدید مرمت شده، به چشم می‏‌خورد.

سقاخانه‏‌هایی در تهران وجود دارد که با سنگ ساخته و پرداخته شده، و در واقع نشانی از هنر حجاری است. از این نوع، یکی در خیابان ناصر خسرو و دیگری در ضلع شمالی مسجد شاه دیده می‏‌شود.

سقاخانه‏ مسجدشاه که شاید قدیم‏‌ترین سقاخانه‏ تهران بوده و در دوره‏ی فتحعلی شاه قاجار بنا شده، ویژگی‏‌های سقاخانه‌‏های کوچه و بازار را ندارد. آیه‏‌ای از قرآن کریم روی چهارچوب سنگی این سقاخانه به چشم می‏‌خورد و ماهی‏‌هایی روی حوضچه سقاخانه کنده‏‌کاری شده‏‌اند که در هم پیچیده و تزیینی به نظر می‏‌رسند.

تغییرات از دیروز به امروز

معماری سقاخانه‏‌ها از خیلی جهات به معماری مساجد و محراب‏‌ها شبیه و نزدیک است. قوس‏‌هایی که در یک محراب مسجد دیده می‏‌شود، با اختلافی بسیار ناچیز در سقاخانه‏‌ها نیز مشاهده می‏‌شود. البته در نظاره‏ سقاخانه‏‌های امروز، با گونه‏‌ای تغییر یافته و عوض شده‏ سقاخانه‏‌های قدیم مواجه می‏‌شویم.

این تغییرات، به سبب گذشت زمان و تجدید اساسی بناهاست. بر اثر افراط در بازسازی و تجدیدبنا، با سقاخانه‏‌هایی روبه‏‌رو می‏‌شویم که با نمای قبلی خود، اشتراک و تشابه کمتری دارد. ممکن است نوع معماری و وسعت سقاخانه تغییر پیدا کند ولی به طور یقین، مکان قبلی تغییر نمی‌یابد، به همین دلیل است که اغلب سقاخانه‏‌ها با معماری و مصالح امروزی بازسازی می‏‌شوند.

سقاخانه‏‌های تهران و شهرهای دیگر، در عمل از یک نوع معماری و اسلوب ساختاری ثابت و واحدی برخوردار نیستند. اعمال سلیقه در ساخت سقاخانه‏‌ها، متنوع بودن معماری، کوچک و کم‏‌اهمیت بودنشان در مقایسه با مساجد و مکان‏‌های مذهبی، امکان وحدت فرم و شکل را از آنها می‏‌گیرد. البته وجود این تنوع شکل و ساختار، از نظر بصری و دیدگاه هنر آیینی - مذهبی، برتری و مزیتی برای این اماکن محسوب می‏‌شود.

بیشتر سقاخانه‏‌های امروز، به هر دلیلی یکی از ارکان اصلی خود را از دست داده‏‌اند. سقاخانه‏‌هایی به چشم می‏‌خورد که به دلیل اعتقادی بودن صرف، آب از اجزای اصلی‏‌شان حذف شده و جای دیگر در بعضی از آنها، دیگر شمع روشن نمی‏‌شود و جایی هم برای این کار وجود ندارد.

اندازه‏ فرورفتگی داخل در اغلب سقاخانه‏‌ها متفاوت است و معمولا بین ۲ متر و سی‌سانتی‏متر متغیر می‏‌باشد. تقریبا همه‏ سقاخانه‏‌ها با ارتفاع تقریبی یک متر آبخوری و شمعدانی دارند. اما این اندازه حتمی نبوده و در جاهایی دیده می‏‌شود که شیر آب از زمین ۳۰ سانتی‏متر فاصله دارد و نوشیدن آب را مشکل می‏‌کند. جای دیگر بلندی شیر آب به ۵/۱ متر می‏‌رسد که برای رفع مشکل، بلندی و سکوی پله مانندی جلو آن درست کرده‏‌اند.

سقاخانه‏‌ها معمولا در مکان‏هایی بنا می‏‌شدند که مشغله‏ مردم زیاد و دسترسی به آب غیرمقدور یا سخت بوده است. حفر چاه و استفاده از تلمبه در احداثسقاخانه، این امکان را فراهم می‏‌ساخت تا مردم بازار از آن استفاده کنند و در صورت نبودن چاه، عده‏‌ای بر مبنای نذر و نیت قبلی، آب را از نقطه‏‌ای دور دست آورده و مخزن سقاخانه را برای استفاده‏ عموم پر می‏‌کردند.

در یک نگاه کلی محراب، فرورفتگی، آبخوری، پنجره‏ مشبک و محل روشن کردن شمع از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده‏ یک سقاخانه هستند که هر یک قسمتی از مراسم و آیین‏‌های مربوط به سقاخانه را به دوش کشیده و در آن آیین به کار برده می‏‌شوند.

آبخوری

اولین و مهمترین قسمت یک سقاخانه، امکان آب‌دهی آن است و سقاخانه اسم خود را از این امکان اخذ کرده است. در بیشتر سقاخانه‏‌های امروز، استفاده از شیر آب امری عادی و طبیعی شده است. در گذشته تشت یا ظرفی شبیه گلدان وجود داشته که در حکم منبع بوده است. این منبع، از آب چاه تغذیه و با یخ خنک و گوارا می‏‌شده است. منبع‏‌ها به دلیل سختی حمل و نقل آب و یخ و همچنین با به روی کار آمدن آب لوله کشی، دیگر منسوخ شده‏‌اند.

لوله‏‌کشی آب می‏‌تواند از یک خانه منشعب شده و یا مستقیما از خط لوله‏ اصلی آب شهر گرفته شده باشد. بعضی از سقاخانه‏‌ها به آب سردکن برقی مجهز هستند که مصنوعی و بی‌روح به نظر می‏‌رسد و اصالت سقاخانه‏ واقعی در آنها کمتر به چشم می‌خورد.

پیاله، کاسه یا لیوان آبخوری

در دهه‌‏های قبل در بیشتر سقاخانه‏‌ها منبعی از آب وجود داشته که شیر آبی مانند سماور داشته است و مردم از این منبع با پیال‌ه‏ای آب می‏‌نوشیدند. خوشبختانه پیاله‏‌های آبخوری تنها جزئی هستند که کمتر تغییر و تحول یافته‌‏اند.

در نوشیدن آب با پیاله، چون دید انسان به آب بیشتر است، به نظر می‏‌رسد نوشیدن آب لذت بیشتری نسبت به نوشیدن آب با لیوان دارد. این کاسه‏‌ها از کاسه‏‌های معمولی کوچکترند و با رشته‏ زنجیری به جایی محکم شده‏‌اند. منظور از بستن کاسه با زنجیر، مفقود نشدن کاسه، نیفتادن و به سرقت نرفتن آن و نیز اینکه باید همانجا نوشیده شود است. جنس این کاسه‏‌ها بیشتر از مس، برنج یا فولاد است.

در بیشتر این کاسه‌ها نقوش، اعم از دست و چشم انسان، تصویر حیوانی نمادین، مسجد، پرچم، ادعیه، آیات و اشعاری در مدح و ثنای ائمه دیده می‏‌شود. گاهی در یک کاسه‏ سقاخانه، مجموع‌ه‏ای کامل از این اشکال و نوشته‏‌ها دیده می‏‌شود و گاهی تعدادی از آنها با هم یک مجموعه‏ کوچکتر را تشکیل می‏‌دهند.

کاسه‏‌های اصل به روش قلمزنی منقوش می‏‌شدند ولی اکنون دستگاه پرس در زمان - و همچنین در زیبایی و اصالت - صرفه‏‌جویی می‏‌کند. نوشته‏‌ها و اشکال درون کاسه‏‌ها قرار دارند و توجهی به بیرون آن نمی‏‌شوند، شاید به دلیل اینکه عابری که آب می‏‌نوشد، بیشتر به داخل کاسه می‏‌نگرد تا بیرون آن.

کاسه‏‌هایی هم وجود دارد که تندیس فلزی دستی بر میانه‏ آنها تعبیه شده است که معنایی مذهبی داشته و یادآور دست بریده‏ علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل(ع) است. در بعضی دیگر از کاسه‏‌ها، تعدادی کلید با تکه نخ یا مفتولی به قسمتی از کاسه متصل شده است. این کاسه‏‌ها به کاسه‏‌های " چهل کلید " معروف هستند. کلیدها که از لحاظ اندازه کوچک و نازک هستند. بسیار ساده و جنبه‏ نمادین دارند.

کلیدها فقط دارای یک دندانه‏‌اند و معلوم است که هیچ قفلی را باز نمی‏‌کنند. وجود این کلیدها کاربردی ندارد و بیان یک باور ساده و عامیانه است. عقیده بر این است که هر انسان دل سوخته‏‌ای که از کاسه‏‌های مزبور آب خورده و مبلغی هر چند ناچیز در آنها برای خرج در تکایا و مجالس امام حسین(ع) بیاندازد، به وسیله‏ دست حضرت عباس(ع) و با یکی از این کلیدها، قفلی از قفل‏ های مشکلات زندگی‌اش باز می‏‌شود.

پنجره‏ مشبک

پنجره‏ مشبک در حقیقت در سقاخانه است. این پنجره به شکل‌های مختلف ساخته شده است. بنا به سفارشی که صورت گرفته یا سلیقه‏ آهنگر، طرح‏‌های این پنجره‏‌ها گوناگون‏‌اند. بعضی از این پنجره‏‌ها با دوایر و مارپیچ‏‌های اسلیمی ساخته شده‏‌اند. این مارپیچ‏‌های فلزی در بناهای قدیمی تهران و شهرهای دیگر، کاربرد زیادی دارند. در نرده‏‌های حفاظ ایوان و پنجره‏‌های زیرزمین‏‌ها و حجره‏‌های قدیمی که هنوز پابرجا هستند، این مارپیچ‏‌های فلزی دیده می‏‌شود. طرح‏‌های اسلیمی که در پنجره‏‌ها، به خصوص پنجره‏‌های بعضی از سقاخانه‏‌ها به کار رفته، علاوه بر نوع نگاه مذهبی، چشم بیننده را نیز با دیدن انعطاف‏‌ها و منحنی‏‌ها می‏‌نوازد. این خطوط سیال و فعال را در نقش و نگار مکان‏‌های مذهبی، مانند مساجد می‏‌بینیم.

شکل دیگری از پنجره‏‌ها با طرحی هندسی ساخته شده‏‌اند. طرح‏های هندسی که ستاره‏‌های هشت‌پر و شش ضلعی و فواصل بین آنها، تشکیل یک طرح مذهبی و یک گره چینی را می‏‌دهد. بعضی دیگر هم بسیار ساده بوده و در بین آنها چند مربع، لوزی یا مستطیل قرار دارد، و از هر نوع تزیین و ریزه‏‌کاری بدورند.

پنجره‏‌هایی هم به تقلید از ضریح امامزاده‏‌ها ساخته شده‏‌اند. بعضی گلوله‏‌های این شبکه‏‌ها، مدورند که با استوان‌ه‏ای باریک فلزی به هم مربوط شده‏‌اند. نوع دیگر از گلوله‏‌های پیوست شبکه‏‌ها، مکعبی‏‌اند که باز با میله‏‌ها و استوانه‏‌های فلزی به هم مربوط می‏‌شوند.

در بعضی از سقاخانه‏‌ها پنجره به سان یک در عمل می‏‌کند و با باز شدن آن، امکان استفاده از آب، یا روشن کردن شمع مقدور می‏شود. این در می‏‌تواند یک لنگه، دو لنگه، و یا تاشو باشد. مسأله‏ مهم، شکل نمادین نقوش و باز و بسته شدن آن است.

قفل

قفل اصلی سقاخانه، پنجره را می‏‌بندد. قفل‏‌های امروزی شکل خاص و زیبایی قفل‏‌های قدیمی را ندارند. قفل‏‌هایی هستند که در بازار به وفور به چشم خورده و با آنها در خانه و مغازه‏‌ها را می‏‌بندند. قفل‏‌های قدیمی برخلاف قفل‏‌های جدید به جای حالت خشک و صیقلی، دارای شکل صمیمی و فرم هنری و تزیینات و ریزه کاری‏‌های دست‏‌ساز هستند.

قفل‏‌ها را هنگام شستشو، نظافت یا برداشتن پول‏های موجود(اگر صندوقی جداگانه نداشته باشد) باز می‏‌کنند. کلید قفل نزد متولی سقاخانه است که در تابستان هر روز و در فصل‏‌های دیگر فقط شب‏‌های جمعه قفل را باز می‏‌کند تا مردم از آن آب بردارند. شاید هم مانند بسیاری از سقاخانه‏‌های متروک و فراموش شده، قفل ماه‏‌ها بسته مانده و بر پنجره‏ سقاخانه زنگ بزند.

علاوه بر قفل درب سقاخانه، مردمانی که نذری دارند، هر یک قفل یا پارچه‏‌ای را به یکی از نرده‏‌ها و شبکه‏‌های سقاخانه می‏‌بندند که نشانه‏ بستگی زائر و ارتباط او با سقاخانه و باور مذهبی اوست، مردم معتقدند هر یک از این قفل‌ها و گره‏‌ها، نمادی از گره‏‌ها و بست‏ه‌ای زندگی آنهاست که در صورت پذیرفته شدن حاجتشان، به دست " باب الحوایج " و اولیای، گشوده می‏‌شود.

شمعدانی

یکی از دلایل عمده‏ مراجعه مردم به سقاخانه، روشن کردن شمع است. روشن کردن شمع که امری اعتقادی بوده و قدمت فراوان در آیین‏‌های مذهبی دارد، در سقاخانه‏‌ها صورت می‏‌گیرد. این کار در ابتدا برای روشن نگاه داشتن محل آبخوری بوده و به خصوص در شب‏‌های جمعه که از نظر مسلمانان به خصوص شیعیان خصلت آیینی بیشتری دارد، جنبه‏ تقدس و استقبال از نیروهای اعتقادی و ارواح رفتگان، به خود گرفته بود.

انگیزه‏ روشن کردن شمع‏‌ها نزد مردمان معتقد و آیین‏‌پرداز می‏‌توانست این باشد که تاریکی شب دشت کربلا به روشنی گرایید و یتیمان و اسیران اهل بیت، بدون روشنایی و در انزوای تاریکی شام غریبان نمانند.

سقاخانه‏‌هایی وجود دارند که فقط محل روشن کردن شمع هستند. محل شمعدانی ممکن است با محل آبخوری، یکی باشد و یا اینکه به طور جداگانه قرار گرفته باشد. شمعدانی یکی از اجزای اصلی سقاخانه است. شمعدانی هم مانند آبخوری، ارتفاعی در حدود تا ۵/۱ متر از زمین دارد که کار روشن کردن شمع را آسان‏تر می‌کند.

تمثال‏‌ها و نقاشی‏‌ها

تقریبا در تمامی سقاخانه‏‌ها می‏‌توان تعداد کثیری تابلو و نقاشی از ائمه‏ اطهار و به خصوص نقاشی حضرت ابوالفضل(ع) را دید. این تمثال‏‌ها چشم بیننده را دقایقی خیره به خود نگاه می‏‌دارند. تمثال‏‌ها با ابزار و مصالح گوناگونی به وجود می‏‌آیند. نقاشی روی کاشی، چوب، بوم، کاغذ و مقوا و حتی روی دیوار گچی انجام می‏‌پذیرد. حتی پوسترهای رنگی چاپی از این تصاویر، در بیشتر سقاخانه‏‌ها دیده می‏‌شود که در پشت شیشه و در قاب‏‌های چوبی خودنمایی می‏‌کنند.

رنگ‏‌های موجود برای نقاشی، اکثرا رنگ لعاب روی کاشی، رنگ و روغن روی بوم، گواش و آبرنگ روی کاغذ و رنگ‏‌های پلاستیکی و روغنی برای دیوارهاست. تصاویر ائمه که جزو مهمترین نقاشی‏‌های مذهبی درون سقاخانه و اماکن دینی هستند، از قدیم در این مکان‏‌ها نگهداری می‏‌شوند.

محل جمع آوری نذورات نقدی

بیشتر سقاخانه‌‏های جدید و بازسازی شده، جایی مخصوص برای جمع‏‌آوری پول‏‌های اهدایی مردم دارند. در سقاخانه‏‌های قدیمی، مردم سکه یا اسکناس را داخل تورفتگی می‏‌انداختند. پول‏‌ها پس از بازشدن صندوق یا پنجره‏ سقاخانه، به وسیله‏ متولی یا صاحب سقاخانه، جمع‏‌آوری، و خرج همان مکان یا مساجد و تکایا می‏‌شد.

اگر مقدار پول‏‌ها به میزانی بود که بتوان دست ناتوانی را گرفت یا خرج بیماری بی‏‌چیز را داد، متولیان از انجام این کار فروگذاری نمی‏‌کردند. غالب صندوق‏‌های جمع‏‌آوری کمک‏‌های مردمی، قلک یا ظرفی است فلزی متصل به دیوار که تنها راه ارتباطی با محیط بیرون یک شکاف کوچک به اندازه‏ فرو شدن بزرگترین سکه است.

وسایل تزیینی

تعدادی وسایل اضافی و غیرضروری نیز در سقاخانه‏‌ها دیده می‏‌شود که فقط جنبه‏ تزیینی و یادآوری دارند مانند مشک آب که مشک سوراخ شده‏ حضرت عباس را یادآوری می‏‌کند، پیکان‏‌های تیراندازی با کمان، تبرزین، کشکول - کشکول نیز در قدیم مانند پیاله وسیله‏ آب‌نوشی بوده است - چراغ‏‌های گردسوز، چراغ لاله‏‌ای برقی، گلدان، پرچم و… که همه با توجه به سلیقه و انتخاب متولی یا اهالی برای تزیین سقاخانه گردآوری شده‏‌اند.

این وسایل یادآوری و تزیینی، هر چه بیشتر باشد و با ترکیب زیباتری چیده شده باشند، بیشتر جلب نظر کرده و سقاخانه از حالت آبخوری صرف، بیرون آمده، از جنبه‏ اعتقادی غنی‏‌تری برخوردار خواهد بود.

سقاخانه‏‌ها انواع و اشکال متفاوتی دارند که از جهات مختلف می‏‌توان آنها را تقسیم کرد. تعدادی از آنها فقط برای استفاده روزمره و شخصی، مانند آبخوری، شستشوی دست و صورت و وضو به کار می‏‌رود و رنگ و بوی اعتقادی کمی در آنها به چشم می‏‌خورد.

آبخوری‏‌های کوچکی که در مساجد و محل عبور رهگذران وجود دارد، از این دسته‏‌اند. این آبخوری‏‌ها یا سقاخانه‏‌های متحرک و قابل حمل از فلزی چون مس، فولاد یا فلزی که به راحتی زنگ نزند و نپوسد، ساخته می‏‌شوند. نمونه‏‌های قدیمی از این نوع وجود دارند که از مس ساخته شده و شبیه سماور می‏‌باشند، دارای دری از بالا برای ریختن آب و انداختن یخ و شیری برای انتقال آب به بیرون هستند.

این آبخوری‏‌ها، دارای اندازه‏‌های متفاوت، کوچک و بزرگ هستند و بر روی آنها نقش و نگارها و ادعیه و شعارهایی کنده‌‏کاری شده است. از لحاظ اعتقادات دینی و مذهبی و نقش‏‌هایی که دارند، به سقاخانه شبیه‏‌اند ولی از لحاظ فیزیکی و ساختار، یک منبع محسوب می‏‌شوند.

بعضی از سقاخانه‏‌ها دارای جنبه‏ کاملا مذهبی و اعتقادی است. در کوچه پس کوچه‏‌های تنگ با دیوار کاهلگی در محله‌های قدیمی و جنوب شهر، گاه در پستو یا تورفتگی کوچک سقاخانه‏‌ای به چشم می‏‌خورد که با یک پنجره‏ فلزی از دنیای بیرون جدا شده و در آن تعدادی تمثال ائمه و دنیایی از باورهای دینی و مذهبی، همراه با بوی گلاب و شمع دیده می‏‌شود و رنگ سبز آنها بر مذهبی بودنشان، مهر تأیید می‏‌زند.

در این سقاخانه‏‌ها، منبع آب دیده نمی‏‌شود. شاید از ابتدا نبوده یا به مرور زمان از آن جدا شده است. زائران این سقاخانه‏‌ها نذر خود را بیشتر با روشن کردن شمع، بستن پارچه و قفل و انداختن پول، ادا می‏‌کنند.

بعضی از سقاخانه‌‏ها نیز جنبه‏ روزمرگی دارند و هم اعتقادی؛ این نوع سقاخانه‏‌ها کامل‌ترین نوع سقاخانه هستند. رهگذر یا کسب‌ه‏ای که در آن حوالی هستند، بعد از نوشیدن آب بر حسین(ع) سلام و صلوات و بر یزید و سپاهیانش لعن می‏‌فرستند و شاید هم پولی برای کمک به همان سقاخانه یا استفاده‏ عام المنفعه، به صندوق یا درون اشکاف می‏‌اندازند. از این نوع سقاخانه‏‌ها در سطح شهر، بیشتر دیده می‏‌شود.

این نوع سقاخانه‏‌ها، نسبت به انواع دیگر بزرگترند، و به دلیل اهمیتی که دارند، بیشتر به آنها رسیدگی می‏‌شود. پول‏‌های جمع شده، صرف مرمت، تزیینات و کامل‌سازی این بناها می‏‌شود. دسته‏‌های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا، معمولا مسیر حرکت خود را از کنار این سقاخانه‏‌ها انتخاب می‏‌کنند.

عزاداران تشنه، یکی یکی از دسته جدا شده و از آب آنها سیراب شده، دوباره به دسته‏ عزاداری، برمی‏‌گردند. عده‏‌ای نیز، به خصوص بانوان ناظر عزاداری، سری به آن زده، شمعی از زیر آستین درآورده و بعد از روشن کردن، در آن می‏‌گذارند، دعا و ذکری می‏‌خوانند و قطره اشکی در خلوت گودی آن می‏‌افشانند و به آرامش قلبی می‏‌رسند.

گزارش: علی جزایری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز