خبرگزاری کار ایران

سیزده اثر آیینی ویژه محرم راهی بازار شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۵۸۹

از کسانی که در این عرصه کارکرده بودند و در دانشگاه هم درحوزه تعزیه تدریس می کردند مانند استاد فتحعلی بیگی که هم رییس انجمن تعزیه کشور و هم از تعزیه خوانان قدیمی است، استفاده کردیم.

مؤسسه هنر و ادبیات سیزده اثر هنری آیینی ویژه محرم۱۴۳۶ هجری قمری را تولید و راهی بازار کرد.

به گزارش ایلنا؛ حجت‎الاسلام حسین فتحی، مدیر مؤسسه هنر و ادبیات در این خصوص اظهارداشت: در محرم سال گذشته بحثی که مطرح شد این بود که تعزیه مغفول مانده و مورد آسیب قرار گرفته است، طبق دستور رییس سازمان تبلیغات به اینجانب در مورد تعزیه، ما نیز در موسسه هلال گروهی تشکیل دادیم از کسانی که در این عرصه کارکرده بودند و در دانشگاه هم درحوزه تعزیه تدریس می کردند مانند استاد فتحعلی بیگی که هم رییس انجمن تعزیه کشور و هم از تعزیه خوانان قدیمی است استفاده کردیم که این گروه کار تحقیق و پژوهش را در عرصه تعزیه برعهده گرفت.

وی افزود: در کنار این تیم آقای سادات اخوی به‌عنوان شاعرمعاصری که در بازسازی اشعار و متون قدما بسیار توانمند است بهره بردیم چون یک اثری که ۲۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش توسط شاعران تعزیه با زبان، فرهنگ و معیار آن روز سروده شده بوده را باید با معیار این زمان بازسازی می کردیم و این کارتوانمندی ویژه ای در شناخت واژگان فارسی می طلبید که آقای سادات اخوی این توانمندی را داشتند.

موسسه هنر و ادبیات هلال با استفاده از بهترین تعزیه خوان ها شروع به ضبط نسخ باسازی شده کرد و این کار به نوبه خود برای اولین باردر کشور اتفاق افتاد که به اذعان استاد فتحعلی بیگی می تواند در آینده به‌عنوان مرجع تعزیه برای هنر کشورقابل استفاده باشد. ماحصل این کار تولید نسخه تصویری مجلس شهادت مسلم بن عقیل(ع) با کارگردانی داود فتحعلی بیگی بود که درمحرم ۱۴۳۶ هجری قمری وارد بازار شد.

مدیر مؤسسه هلال افزود: کتاب و لوح فشرده مجموعه مرثیه و نوحه خوانی گروهی «هم صدابا بال جبرئیل» که شامل نوحه ها ومراثی سینه زنی سنتی است با صدای امیرحسن احمدی؛ حمید بهاری، علی اهرابی نیا و جمعی از مداحان برجسته کشور تولید و راهی بازارنشر شد که تولید این نوع اثرآیینی به نوبه خود برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است.

فتحی تصریح کرد: لوح فشرده و کتاب «تکیه خیابان فرات» که مجموعه نمونه خوانی و نوحه‌های زنجیر زنی برای دسته‌های محلی است که بر روی اشعار آن ساعت‎ها کار پژوهشی انجام شده تا اثری بدون آسیب تولید شود به کوشش مهدی سادات اخوی و با اجرای علی خراسانی، حسین ذولفقاری و گروه هم خوانان تولید و راهی بازار نشر شد.

حسین فتحی با تأکید براین موضوع که مؤسسه هنر وادبیات هلال برای تولید آثار بدون آسیب درعرصه مداحی، ادبیات آیینی و تعزیه ساعت‌ها کار کارشناسی انجام می دهد، تصریح کرد: از آثار تولید شده مؤسسه هنر و ادبیات هلال در محرم۱۴۳۶هجری قمری تولید لوح فشرده «گنجیه الاسرار» عمان سامانی با صدای استاد سید مصطفی موسوی و جمع آوری و چاپ کتاب مجموعه مراثی و نوحه های زنده یاد علی اکبر خوش دل تهرانی است که این دو اثرهنری آیینی نیز برای اولین بار در کشور تولید شده است.

مدیر مؤسسه هنر وادبیات هلال عنوان کرد: از دیگر فعالیت‌های محرمی مؤسسه هلال تولید کتاب و لوح فشرده «زخم عتیق» مجموعه اشعار سعید میرازیی است که در این کتاب برای اولین بار اشعاری به صورت غزل بحر طویل سروده شده که شکل جدیدی از نوحه بوده و اشعار و نوحه‌های آن با صدای سید مسعودمرتضایی اجراشده است.

تولید کتاب های «آتش مهر» و جلد هشتم شعر و مرثیه «یک ماه خون گرفته» اثر استاد غلام رضا سازگار، شماره سوم کتاب «کربلا زمزمه سی» مجموعه نوحه های آذری، کتاب دموع و دماء(۳) شامل نوحه و اشعار عربی همراه لوح فشرده، تولید دوآلبوم نواهای عاشورایی «سالم السون» و «خورشید» باصدای شهروز حبیبی و امیرحسن مدرس و تولید نرم افزار چند رسانه‌ای «نخل میثم» مجموعه کامل آثار استاد غلامرضا سازگار ازدیگر فعالیت های مؤسسه هنر وادبیات هلال در محرم۱۴۳۶ هجری قمری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز