خبرگزاری کار ایران

۱۹۴هزار نفر بیسواد بالای ۶ سال در استان مرکزی

کد خبر : ۲۳۱۴۲۹

برمبنای سرشماری سال ۹۰ از وضعیت سواد در استان ۱۹۴ هزار و۴۸۵ نفر از جمعیت بالای ۶ سال در استان مرکزی بیسواد هستند.

برمبنای سرشماری سال ۹۰ از وضعیت سواد در استان ۱۹۴ هزار و۴۸۵ نفر از جمعیت بالای ۶ سال در استان مرکزی بیسواد هستند.
به گزارش ایلنا از اراک مدیرکل آموزش وپرورش استان مرکزی صبح امروز در تشریح مشکلات و موانع سوادآموزی در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سواد آموزی استان با اعلام این خبر گفت: برمبنای آخرین سرشماری کشور بیش از ۱۹۴ هزار نفر از جمعیت بالای ۶ سال و ۴۸ هزار و ۴۷۴ نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال از نعمت سواد بی بهره اند.

شهریار فولادوند تصریح کرد: این آمار در حالی است که در بحثمحو بیسوادی در این سال ها هم آموزش وپرورش و هم نهضت فعال بوده اما تولید بیسواد و آمار بیسوادان هنوز هم یک دغدغه نگران کننده است.

وی فقر مالی، عدم احساس نیاز به سواد به دلیل نبود بازار کار برای تحصیل کردگان، مخالفت والدین با تحصیل بچه ها به ویژه دختران و اشتغال به کار بیسوادان در کارگاه یا در خانه را در کنار مشکلات آموزشی و سازمانی مهم ترین علل تولید بیسواد در کشور و در استان برشمرد و گفت: تاخیر در پرداخت حق الزحمه آموزش دهندگان و منع به کارگیری آموزشیار از جمله مشکلات آموزشی و سازمانی در کاهش جمعیت بیسواد است.
فولادوند شناسایی و معرفی والدین بیسواد دانش آموزان را از جمله دستورالعمل های ابلاغی به مدیران مدارس برشمرد و گفت: در علل یابی دانش آموزانی که تحصیل را رها می کنند و افراد بازمانده از تحصیل فقر دلیل اول و بعد مسافت روستاهای دور افتاده برای تحصیل در مقاطع بالاتر دلیل بعدی برای بازماندگی افراد لازم التعلیم از تحصیل می باشد.

به گزارش خبرنگار ما در این جلسه استاندار مرکزی با اشاره به آمار بیسوادی در استان تشویق و ترغیب سوادآموز و آموزش دهنده را در کاهش جمعیت بیسواد در استان موثر دانست و تاکید کرد: استفاده از تبلیغات در تشویق و ترغیب بی‌سوادان به سوادآموزی بسیار مهم است و برای آن باید هزینه کنید.

محمد حسین مقیمی تصریح کرد: هزینه‌های بسیاری صرف مسائل فرهنگی، علمی و آموزشی می‌شود، پس بی‌سوادی در چنین جامعه‌ای قابل پذیرش نیست.

وی ضمن تاکید به تبلیغ و ترویج سوادآموزی در استان، عنوان کرد: برنامه‌ریزی منسجم به منظور جذب حداکثری سوادآموز و ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در استان با هماهنگی واحدهای مرتبط انجام شود.

مقیمی سوادآموزی را جزو وظایف و اولویت‌های جدی استان دانسته و گفت: توجه به این امر بسیار مهم و ارزشمند است و باید با جدیت تمام توسط مسئولین مربوطه دنبال شود.

استاندار مرکزی سوادآموزی را از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی کشورها برشمرد و عنوان کرد: سوادآموزی نقش مهمی در ثبت توسعه‌یافتگی کشور دارد.

مقیمی تبلیغ در صدا وسیما، شناسایی بیسوادان از طریق شوراهای روستا، فراهم آوردن امکان جذب آموزشیاران در آموزش وپرورش برای آموزشیارانی که به تعداد بیشتری از افراد سواد بیاموزند بدون آزمون را از مهم ترین اقدامات برای کاهش جمعیت بیسواد در استان برشمرد و تصریح کرد: یکی از راه های توسعه یافتگی کشور رفع بیسوادی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز