خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و ترویج کشاورزی کشور:

اجرای الگوی کشت سالانه 2.2 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد/استان مرکزی رتبه‌های خوبی در حوزه کشاروزی دارد که زیر سایه صنعت گم شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۳۶۸

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه اجرای الگوی کشت، سالانه تا 2.2 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد، گفت: توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب‌بر و اصلاح کشت سبزی و صیفی در راستای اجرای این طرح، در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مجتبی خیام‌نکویی در مراسم رونمایی از سند الگوی کشت استان مرکزی، افزود: در صورتی که تا 2 سال آینده آمار واقعی از سطوح زیر کشت، میزان تولید و تمام داده‌های تاثیرگذار در بخش کشاورزی بهینه‌سازی شود، به این معنا است که برنامه‌ریزی و اجرای الگوی کشت به درستی پیشرفته است.

وی ادامه داد: طرح الگوی کشت تاکنون در 11 استان کشور رونمایی شد و در تمامی این 11 استان پس از رونمایی، ابتکار و خلاقیت‌هایی از استانها دیده شد که در سطح ملی تعمیم داده شده است. در تدوین الگوی کشت تشکلهای ملی بخش خصوصی مشارکت و حضور داشتند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه 3 روش برای الگوی کشت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: با اجرای این الگو در روش واقع‌بینانه تولیدات بخش کشاورزی در سال نخست از 82 میلیون تن به 91 میلیون تن افزایش می‌یابد.

خیام‌نکویی در همین رابطه تصریح کرد: در روش خوش‌بینانه تولید محصولات کشاورزی در این بازه زمانی از 82 میلیون تن به 98 میلیون تن می‌رسد و در روش بدبینانه تولید محصولات کشاورزی در همین بازه زمانی از 82 میلیون تن به 85 میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه چند رویکرد برای تدوین سند الگوی کشت وجود دارد، بیان داشت: بر اساس توافق با وزارت نیرو، هم‌اکنون 72 میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی کشور اختصاص یافته که باید ظرف مدت 4 سال به 60 میلیارد مترمکعب برسد. یعنی باید سالانه 3 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی کشور تأکید کرد: افزایش سهم امنیت غذایی استانها در اجرای طرح الگوی کشت از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه است. بنابراین سهم محصولات آبی 48 درصد و محصولات دیم 52 درصد است. این موضوع در استان مرکزی شامل 56 درصد محصولات دیم و 44 درصد محصولات آبی است.

خیام‌نکویی ابراز داشت: الگوی کشت برای 133 محصول تدوین شده است که اکنون تمرکز وزارت جهاد کشاورزی بر روی 15 محصول است و این محصولات 90 درصد سطح زیرکشت کشور را به خود اختصاص داده است. از مجموع این محصولات 14 محصول در استان مرکزی کشت می‌شود که 96 درصد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در این استان را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه استان مرکزی رتبه‌های خوبی در حوزه کشاروزی دارد که زیر سایه صنعت گم شده است، اضافه کرد: این استان قابلیت کشت محصولات کشاورزی تا 600 هزار تن در 3 سال آینده را دارد و حتی می‌توان در سالهای آینده این رقم را به 3 میلیون و 600 هزار تن نیز رساند تا سهم استان مرکزی از تولید محصولات کشاورزی از 2.2 درصد به 2.6 دهم درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی کشور همچنین گفت: 15 محصول اساسی در کشور وجود دارد که 7 تا 8 محصول آن راهبردی و استراتژیکی است و باید در مکان مناسب و شرایط اقلیمی و بازه زمانی مناسب تولید شود.

خیام‌نکویی با بیان اینکه ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی کشور 80 درصد است، افزود: برای جبران کمبود 20 درصد تولیدات محصولات بخش کشاورزی، سالانه بین 10 تا 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه 25 تا 30 درصد محصولات بخش کشاورزی کشور از مزرعه تا سفره به ضایعات تبدیل می‌شود. این در حالی است که غذای 25 میلیون نفر را می‌توان با این ضایعات تأمین کرد و متأسفانه این شرایط شایسته کشور نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی کشور اظهار داشت: تولیدات محصولات کشاورزی سال جاری کشور نسبت به ابتدای انقلاب، 100 میلیون تن افزایش یافته است.

خیام‌نکویی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب با جمعیت 35 میلیون نفری که کشور شاهد آن بود، 25 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شد، اما اکنون رقم تولید محصولات کشاورزی به 125 میلیون تن افزایش یافته است.

وی بیان داشت: 40 تا 50 درصد از افزایش تولید محصولات کشاورزی به دلیل فشار بر منابع آبی و خاکی است. همچنین بخش دیگری از این افزایش تولید ناشی از رسوخ فناوری و دانش در بخش کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی کشور تأکید کرد: 90 درصد روغن ایران، از خارج کشور وارد می‌شود و متأسفانه الگوی مناسبی برای مصرف در این حوزه وجود ندارد.

خیام‌نکویی با اشاره به اینکه ایران 95 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، ابراز داشت: گردش مالی زعفران در دنیا 10 میلیارد دلار است که سهم ایران از این گردش، 450 میلیون دلار است. همچنین ایران تنها کشور تولید کننده زرشک بدون دانه است.

وی با تأکید بر اینکه امنیت غذایی کشور مدیون فعالیت کشاورزان است، اضافه کرد: سال گذشته حدود 12 میلیون تن گندم در کشور تولید شد و با این رخداد بزرگ، کشور به مرز خودکفایی در حوزه تولید گندم رسید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز