خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

«پرنده‌نگری» را به جای «پرنده‌کشی» در فریدونکنار رواج دهیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۱۹۷

شیوه سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از شکار غیرمجاز در منطقه فریدونکنار کاملا تعاملی و فرهنگی خواهد بود.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رویکرد این سازمان برای جلوگیری از صید غیرمجاز پرندگان در فریدونکنار کاملا تعاملی و فرهنگی است، گفت: ترویج جاذبه گردشگری «پرنده‌نگری» به جای صید پرندگان برای مردم محلی مزایای بسیاری در پی خواهد داشت.

«محمد درویش» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با صید پرندگان در فریدونکنار گفت: افزایش تعداد شکارچیان به طرز گسترده‌ و کاهش تعداد پرندگان مهاجر دو عامل ایجاد احساس نیاز به تغییر رویکرد در زمینه صید پرندگان در فریدونکنار هستند.

وی ادامه داد: در گذشته این نوع شکار تنها محدود به منطقه سرخرود و فریدونکنار بود، اما اکنون صید پرندگان تا سمت شهرستان نور نیز گسترش پیدا کرده و بیم آن می‌رود که اگر سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع خردمندانه، هوشمندانه و قاطعانه برخورد نکند، این مساله به سه استان گیلان، مازندارن و گلستان تسری پیدا کرده و تبعات جبران ناپذیری را بر جای بگذارد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: جوامع محلی باید بدانند که نیاز است تا در روش‌های سنتی و تعداد صید خود تجدیدنظر کنند؛ در عین حال ما نیز به سنت‌های محلی مردم احترام می‌‌گذاریم و تلاش می‌کنیم این رویکرد به صورت کاملا مسالمت‌آمیز تغییر و همراه با اقداماتی باشد، که به افزایش درآمد مردم منطقه کمک کند.

درویش با اشاره به نقش مهم سازمان‌های مردم نهاد در این مساله گفت: ما با کمک NGO‌ها تلاش می‌کنیم، به مردم بگوییم که ترویج تماشای پرندگان در آسمان فریدونکنار یا‌‌ همان جاذبه گردشگری «Bird watching» می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری در این منطقه مطرح شود.

وی با بیان اینکه «پرنده‌نگری» گردشگران بیشتری را به منطقه جذب می‌کند، گفت: این مساله مزایای بسیاری را به همراه دارد که خود مردم منطقه را بیش از هر فرد دیگری بهره‌مند می‌سازد.

درویش در پاسخ به این سوال که چه راهکاری وجود دارد تا ممنوعیت شکار در این منطقه منجر به افزایش شکار غیرمجاز نشود، گفت: اگر بخواهیم کاملا سخت‌گیرانه و بدون توجه به ملاحظات محلی اقدام کنیم، حتما شاهد افزایش شکار غیر مجاز خواهیم بود؛ به همین دلیل درصدد هستیم که کارگاه‌های آموزشی را با همکاری سازمان‌های مردم نهاد برگزار کنیم تا خود مردم محلی نیز متوجه لزوم تغییر رویکرد باشند. در واقع شیوه ما برای جلوگیری از شکار غیرمجاز در منطقه فریدونکنار کاملا تعاملی و فرهنگی خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز