خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه هنر اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا:

قطع‌ و‌ وصل شدن آب زاینده‌رود تاثیری بر سی‌و‌سه پل ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۱۸۲

تنها در صورتی امکان آسیب دیدگی پل وجود دارد، که بستر رودخانه جابجا شده و سبب هوازدگی این بنا شود، که رخداد این مسئله بسیار بعید است.

مدیر گروه مرمت بنا و آثار باستانی دانشگاه هنر اصفهان گفت: قطع و وصل شدن آب جاری در زاینده رود بر خلاف تصور عموم، هیچ تاثیری بر روی بنای سی‌وسه پل ندارد.

شهریار ناسخیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر قطع و جاری شدن مکرر آب در زاینده رود و تاثیر آن بر روی سی‌وسه پل گفت: این مسئله هیچ تاثیری بر سی‌وسه پل ندارد، زیرا مصالح این پل آهکی هستند و بر اساس اصول فیزیکی این گونه مصالح پس از دو سال به مقاومت نهایی می‌رسند و از آنجا که سی و سه پل چهارصد سال قدمت دارد، بعد از گذشت ده سال از ساخت آن به مقاومت نهایی خود رسیده است.

وی ادامه داد: تنها در صورتی امکان آسیب دیدگی پل وجود دارد، که بستر رودخانه جابجا شده و سبب هوازدگی این بنا شود، که رخداد این مسئله بسیار بعید است.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین اگر فشار طغیان آب متغیر باشد به پل آسیب خواهد رسید، هر چند که حجم کنونی آب زاینده رود به اندازه‌ای نیست که تاثیر گذار باشد، اما برای نمونه در سال ۱۳۳۰ فشارهای سنگینی از طرف آب رودخانه که حالت سیلاب داشت به سی وسه پل وارد شد، اما اکنون هیچ نقطه ضعفی در این زمینه وجود ندارد.

ناسخیان با بیان اینکه ترک‌های ایجاد شده بر روی سی و سه پل ناشی از تردد وسایل نقلیه مختلف همچون اتوبوس و تانک در سالیان طولانی بوده است، گفت: برخلاف تصور عموم آب رودخانه بر این ترک خوردگی‌ها نیز تاثیری نمی‌گذارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز