خبرگزاری کار ایران

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

تعییر در شیوه آبیاری کشاورزی، راه‌حل بحران کم آبی است

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۹۰۱

آبیاری به شیوه قطره‌ای و مه‌پاش از جمله شیوه‌هایی است که در کشور‌های اروپایی و آمریکا به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود، بنابراین نیاز است که به جای روش‌های آبیاری سنتی که موجب هدر رفتن بخش زیادی از آب می‌شود، از این روش‌های نوین برای کشاورزی استفاده کرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی تغییر روش‌های آبیاری بخش کشاورزی را راهکار حل مشکل کم آبی و نجات منابع طبیعی کشور مانند دریاچه ارومیه عنوان کرد.

اسماعیل کهرم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه فرآیند احیای دریاچه ارومیه زمانبر و نیازمند برنامه‌های پیچیده است، گفت: نجات این دریاچه در گروی حل بحران شدید کم آبی درکشور است و باید در ابتدا به این مشکل پرداخته شود.

وی با بیان اینکه بحران کم آبی علاوه بر خشک شدن دریاچه ارومیه سبب از بین رفتن باغ‌های انجیر استهبان، خشک شدن دریاچه‌های طشک، ‌نیریز و بختگان نیز شده است، گفت: اخیرا به دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با حمایت رئیس جمهور ۴۰ درصد از آبی که برای بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه استفاده می‌شد، به این دریاچه اختصاص پیدا کرده است.

کهرم افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته سدهای بسیاری بر روی رودخانه‌های تامین کننده آب دریاچه ارومیه احداثشد که پس از فعالیت‌های بسیار فعالان محیط زیست تنها فرآیند ساخت برخی از این سد‌ها متوقف شد. این سد‌ها از جمله مواردی بودند که آسیب زیادی به دریاچه ارومیه وارد کردند.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: متاسفانه در مدتی که کشور دچار مشکل خشکسالی است وسعت زمین‌های کشاورزی این منطقه از ۳۵۰ هزار هکتار به ۷۵۰ هزار هکتار افزایش یافت و اکنون کاهش سهم آب بخش کشاورزی تبعاتی را به دنبال دارد، بنابراین در این فرایند منافع کشاورزان نیز باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان راهکار‌ی برای حل این مسئله اظهار کرد: آبیاری به شیوه قطره‌ای و مه‌پاش از جمله شیوه‌هایی است که در کشور‌های اروپایی و آمریکا به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود، بنابراین نیاز است که به جای روش‌های آبیاری سنتی که موجب هدر رفتن بخش زیادی از آب می‌شود، از این روش‌های نوین برای کشاورزی استفاده کرد تا هم بخش کشاورزی آسیب نبیند و هم منابع طبیعی کشور از بین نروند.

کهرم با اشاره به اینکه مشکل خشکسالی مسئله‌ای جهانی است، گفت: گرم شدن کره زمین یک واقعیت است که باید در نظر گرفته شود، حتی در ایالت‌های غربی کشور آمریکا که در جوار اقیانوس کبیر واقع شده‌اند، نیز مشکل خشکسالی نیز دیده می‌شود اما در آنجا با کسانی که مصرف بی‌رویه از منابع آبی دارند به شدت و با جریمه‌های سنگین برخورد می‌شود.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی، افزود: برای عبور از این بحران، نیاز به درایت و همکاری مردم داریم، اما متاسفانه همکاری مردم آنگونه که برای حل این مشکل بزرگ نیاز است، در جامعه احساس نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز