خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

طوفان شن آسمان شهر زابل را تاریک کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۲۷۵

باد شدیدی که از شب گذشته در استان‌های یزد، کرمان و خراسانی جنوب و البته افغانستان شروع به وزیدن کرده پای این ذرات را به سیستان نیز باز کرده است.

در حالی که دیروز زابل با دمای هوای ۴۹ درجه سانتی گراد به عنوان گرمترین شهر کشور اعلام شد، امروز نیز هوای این شهر به دلیل وقوع پدیده گرد و غبار ناشی از توفان شن در شرایط ناسالم و البته خبرساز به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زابل، از صبح امروز خورشید در سیستان طلوع نکرده و مردم با آسمان تاریک از گرد و غبار، روز اول هفته خود را آغاز کردند. این شرایط تازه‌ای برای هوای سیستان نیست؛ ۱۳ بهمن سال گذشته بود که ایستگاه پایش هوای محیط زیست زابل، میزان ذرات معلق در هوای شهرهای این منطقه را بیش از ۸۰ برابر استاندار های جهانی اعلام کرد.

حالا اما شرایط کمی بهتر است، اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان سرعت طوفان امروز را در این شهر ۴۵ کیلومتر در ساعت اعلام کرده که میزان دید را تا ۵۰۰ متر کاهش داده است.

کارشناس این اداره کل در گفت و گو با خبرنگار ایلنا بدون اشاره به میزان ذرات معلق در هوا، این ذرات را خیلی بیشتر از حد انتظار سرعت باد دانست و گفت: این طوفان از استان‌های یزد، کرمان و خراسانی جنوبی و همچنین مرزهای شرقی ایران با افغانستان نشأت می‌گیرد.

طوفان‌های شنی که تا دیروز از تالاب نیمه جان این روزهای هامون بر سر مردم سرازیر می‌شد، حالا اما به گفته علی ملاشاهی کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، از جایی دیگر سرچشمه گرفته است. باد شدیدی که از شب گذشته در استان‌های یزد، کرمان و خراسانی جنوبی و البته افغانستان شروع به وزیدن کرده پای این ذرات را به سیستان نیز باز کرده است. حالا چهره‌های خاکی مردم را نه فقط در شهر زابل، بلکه در شهرستان‌های زهک، هیرمند، هامون و نیمروز هم می‌توان دید.

بنا بر گفته کارشناس پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان سرعت وزش باد در زابل طی فردا افزایش یافته و احتمال افزایش ذرات معلق نیز وجود دارد.

همچنین اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان پیش بینی کرده که وزش باد تا آخر هفته و اوایل هفته آینده در این منطقه جریان دارد.

اگرچه اکنون طوفان شن در زابل گرد و خاک به پا کرده، ولی دمای هوا را هم کاهش داده است، دمای هوایی که دیروز در این منطقه به ۴۹ درجه سانتی گراد رسید و به گفته اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان به عنوان گرمترین شهر کشور ثبت شد، حالا کمی از گرمای شدید آن کاسته شده و پیش بینی می‌شود در چند روز آینده تا ۸ درجه خنک‌تر هم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز