خبرگزاری کار ایران

تدوین برنامه مدیریت اولین گام نجات و حفاظت پایدار تالاب‌های بین المللی هامون

کد خبر : ۱۶۷۸۹۱

تالاب‌های هامون بستر رشد و حیات مردم سیستان هستند و برای مدیریت آن‌ها نیازمند برنامه‌ای جامع هستیم که در سطح حوضه آبریز برنامه ریزی شده باشد.

برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب‌های بین المللی هامون عنوان برنامه ‌ای است که برای مدیریت یکپارچه تالاب‌‌های هامون تهیه می‌ شود و از این پس برای مدیریت سطح تالاب‌ها و حوضه آبریز آن‌ها مورد استفاده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین کارگاه تدوین این برنامه با مشارکت تمام ذینفعان، اعم از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی بهره بردار از تالاب در شهرستان زابل برگزار می‌شود و با ادامه برگزاری این کارگاه‌ها در ‌‌نهایت طرح جامع مدیریت تالاب‌ها تهیه می‌شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایلنا با اشاره به برگزاری کارگاه با مشارکت کارگروه نجات هامون با بیان این مطلب افزود: تالاب‌های هامون بستر رشد و حیات مردم سیستان هستند و برای مدیریت آن‌ها نیازمند برنامه‌ای جامع هستیم که در سطح حوضه آبریز برنامه ریزی شده باشد.

سلیمانی ادامه داد: در این راستا طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با استفاده از تجربیات موفق خود در تدوین برنامه مدیریت جامع برای برخی از تالاب‌های کشور، فرآیند تهیه طرح مدیریت هامون‌ها را در برنامه کاری خود قرار داده و امیدواریم تا پایان سال این برنامه مدیریت آماده شود.

وی افزود: در حقیقت با تهیه برنامه مدیریت، اجرای این برنامه مدیریت و مرحله احیا و نجات هامون‌ها شروع خواهد شد.

وی با اشاره به فرامرزی بودن تالاب‌ها و تأمین منابع آب آن‌ها از کشور افغانستان ادامه داد: برنامه‌ای که تدوین می‌شود به مسایل بین المللی نیز توجه خواهد داشت و از طریق وزارت امور خارجه و رایزنی‌های بین المللی پیگیر اجرای آن‌ها خواهیم بود.

این گزارش می‌افزاید؛ در افتتاحیه این کارگاه مشورتی که با حضور معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان، فرماندار زابل، فرماندار هامون، مدیرکل محیط زیست استان و مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و سایرین برگزار گردید، بر لزوم و تسریع در تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب‌های هامون تأکید و تنها راه حل نهایی نجات تالاب‌ها، مدیریت یکپارچه آن‌ها عنوان شد.

همچنین در این کارگاه دو روزه ارزش‌ها، کارکرد‌ها، تهدیدات و مشکلات هامون‌ها بحثو بررسی شد و شرکت کنندگان با اتفاق نظر چشم انداز و هدف نهایی احیای تالاب‌های هامون را تعیین و بر لزوم دستیابی به آن‌ها تأکید کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز