خبرگزاری کار ایران

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

احیای درختان بلوط جنگلهای زاگرس و چند گونه نادر جانوری در دستور کار

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۹۱۰

طرح احیاء یوزپلنگ، طرح احیای جنگلهای زاگرس که یک طرح عظیم بین المللی است و منطقه‌ای به طول ۱۰۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰۰ کیلومتر را با درختان بلوط معروف می‌پوشاند و بالاخره طرح احیاء درنای سیبری، کوروکودیل پوزه کوتاه و گورخر ایرانی در دستور کار است.

ایلنا: مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاچه ارومیه آیینه و پیشانی و معیار موفقیت سازمان حفاظت محیط زیست است بنابراین کمیته‌ای برای احیاء آن تحت نظر آقای عیسی کلانتری تشکیل شده است تا مسائل و مشکلات آن برطرف شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، " اسماعیل کهرم " درباره احیاء دریاچه ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته و همه به دنبال احیاء آن هستند. بنابراین کمیته‌ای به ریاست آقای عیسی کلانتری تشکیل شده تا مسائل و مشکلات موجود را بررسی کنند و حداکثر دو ماه و نیم تا سه ماه دیگر طرح عملیاتی آن را تقدیم می‌کنند.

وی افزود: دریاچه ارومیه در واقع آیینه و پیشانی و معیار موفقیت سازمان حفاظت محیط زیست است و احیاء دریاچه‌ای که ۸۰ درصد آن خشک شده است، کار ساده‌ای نیست.

افغان ها تالاب هامون را به این روز انداختند

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۸۰ درصد از تالابهای ما زیر خط قرمز هستند و بایستی حفاظت شوند البته در خصوص تالاب هامون رایزنی با کشور افغانستان در این زمینه ضروری است چون آن‌ها هستند که حق آبه ما را قطع کردند و هامون را به این روز انداختند.

کهرم خاطر نشان کرد: طرح احیاء تالاب هامون که خیلی مورد توجه مردم سیستان و بلوچستان است، باید هر چه زود‌تر عملیاتی شود و تالاب هامون به روز اول برگردد و این طرح به جدیت در حال دنبال شدن است.

رسیدگی به وضعیت درختان بلوط جنگلهای زاگرس و نجات درنای سیبری و کوروکودیل پوزه کوتاه

وی ادامه داد: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست طرح‌های دیگری در دستور کار دارد از جمله طرح احیاء یوزپلنگ که یوزپلنگ یک حیوان آسیایی است ولی الان ایرانی شده، طرح احیای جنگلهای زاگرس که یک طرح عظیم بین المللی است و منطقه‌ای به طول ۱۰۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰۰ کیلومتر را با درختان بلوط معروف می‌پوشاند و بالاخره طرح احیاء درنای سیبری، کوروکودیل پوزه کوتاه و گورخر ایرانی است.

حفاظت ۱۰ درصد از جنگل‌ها در اختیار سازمان محیط زیست است

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این مسئله که در سالهای گذشته فقط ۱۰ درصد از جنگل‌ها حفاظت و صیانتش در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و ۹۰ درصد بقیه در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، گفت: آن‌ها طرحهای مختلف مثلا اخراج دام از جنگل، اخراج جنگل‌نشینان از جنگل و احیاء جنگلهای به اصطلاح مخروبه را دارند.

وی خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای آن ۱۰ درصدی که در اختیارش است به هیچ عنوان برنامه بهره‌برداری ندارد و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از جنگل‌ها حفاظت می‌کنند و بهبود می‌بخشند برای اینکه بهره‌برداری کنند در حالیکه سازمان حفاظت محیط زیست بهره‌برداری از جنگل‌ها ندارد و برنامه‌اش حفظ و حراست و صیانت از جنگل‌ها است.

کهرم ادامه داد: البته همکاریهایی بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در جریان است و در ‌‌نهایت بنده آن روز را پیش‌بینی می‌کنم که این دو در هم ادغام شوند و سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری را تشکیل بدهند.

حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در برنامه محیط زیست

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه رویکرد مدیریت جدید این سازمان را بها دادن هر چه بیشتر به سازمان‌های مردمی عنوان کرد و افزود: البته متأسفانه سازمان‌های مردم نهاد قابلیت‌های انجام تحقیقات و کار را ندارند یعنی NGOهای ما از یک عده جوان‌هایی تشکیل شده‌اند که ‌‌نهایت علاقه را دارند ولی نه منابع مادی دارند نه تخصص.

وی تصریح کرد: ما باید NGO پروری کنیم و قدرتمند کردن، آگاهی دادن و حمایت از NGO‌ها به طور جدی در برنامه سازمان حفاظت محیط زیست است و من در این زمینه بسیار خوش بین هستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز