خبرگزاری کار ایران

اعلام نگرانی کارشناسان میراثفرهنگی از بی‌ثباتی در مدیریت این سازمان

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۷۹

از مسوولان کشور انتظار می‌رود که اهمیت موضوع میراثفرهنگی و معنوی میهن ما را کمتر از سیاست خارجی یا مسأله اقتصادی نشمارند.

ایلنا: جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه‌ی میراث‌ فرهنگی در بیانیه‌ای، نسبت به وضعیت نابسامان ایجادشده در سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، در بیانیه این گروه از کارشناسان آمده است: در یک دهه گذشته، تغییرات پی‌درپی مدیریتی، زمینه‌ساز بروز مصائب، آسیب‌ها و لطمه‌های جبران‌ناپذیری به میراثفرهنگی کشور شده است. آسیب‌ها و لطمه‌هایی که برای فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی و جامعه‌ی معاصر ما کارنامه‌ای نامطلوب محسوب می‌شوند. در کنار سیاست‌زدگی و تخصص‌زدایی گسترده‌ای که در این سال‌ها در این حوزه رخ داده است، باید از بی‌ثباتی و ناپایداری در مدیریت‌های سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین دلیل اضمحلال میراثفرهنگی کشور نام برد.

به‌گونه‌ای که اکنون پایداری و عمر ریاست این سازمان به کمتر از شش ماه تنزل یافته است! از این دیدگاه، تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره‌ای که در روزهای گذشته‌ی مدیریت ارشد تشکیلات میراثفرهنگی و گردشگری ایجاد شده است، از هر نظر مشابه بی‌ثباتی مدیریتی و بی‌توجهی به مسائل این حوزه در سال‌های گذشته است.

این‌که مسوولان محترم چرا چنین تصمیم سرنوشت‌سازی را همزمان با دهه فجر و مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب به اهالی میراثفرهنگی پیشکش کرده‌اند و این‌که رییس محترم این سازمان، آقای محمدعلی نجفی، چرا با شفافیت، صراحت و صداقت بیشتری درباره‌ی سرنوشت این سازمان با بدنه‌ی کارشناسی و کنشگران و متخصصان آن به گفت‌وگو ننشست، نکاتی است که با توجه به سرعت تحولات فعلا باید از پرداختن به آن چشم‌پوشی کرد. بر این اساس، توجه مردم و مسوولان را به نکات ذیل جلب می‌کنیم:

۱ - در یک دهه گذشته «تخصص‌محوری» و «ثبات مدیریتی» از مهم‌ترین مطالبات کارشناسان، متخصصان و فعالان حوزه‌ی میراثفرهنگی بود. به‌رغم آن‌که با روی کار آمدن دولت یازدهم تا حدودی این مطالبات در دستور کار قرار گرفت و گام‌های مقدماتی در این راه برداشته شد، اما تصمیمات اخیر به معنای نادیده گرفتن همه‌ی آن مطالبات، خواست‌ها و ضرورت‌ها است.

۲ - با توجه به وضعیت خطیر کنونی و تحولات ناگهانی و غیرمنتظره‌ای که در عرصه مدیریتی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری رخ داده، ضروری است که صاحب‌نظران و مدیران باتجربه، کارآزموده و باسابقه‌ای مانند دکتر مهدی حجت، برای پیشگیری از وارد شدن لطمه‌های بیشتر، همچنان در کنار این سازمان باقی بماند. ازخودگذشتگی، چشم بستن به روی ناملایمات و تلاش مضاعف برای تحقق اهداف بنیادین این سازمان از ملزومات این روزهای دشوار است. بی‌شک قدر و منزلت این تلاش‌ها برای کارشناسان و متخصصان و بویژه آحاد ملت ستودنی و ارجمند است.

۳ - از مسوولان کشور انتظار می‌رود که اهمیت موضوع میراثفرهنگی و معنوی میهن ما را کمتر از سیاست خارجی یا مسأله اقتصادی نشمارند. دستگاه سیاسی - فرهنگی کشور باید توجه داشته باشد که سیاست خارجی و رفاه اقتصادی برای کشور و مردم ایران است و مردم و کشور ایران نیز با فرهنگ و میراثفرهنگی، تاریخی، معنوی و طبیعی آن معنا می‌یابند. جایگزین کردن نگاه علمی و آکادمیک به مسائل میراثفرهنگی با نگاه‌های عرفی، عامیانه و بخصوص سیاسی، تبلیغاتی و سوداگرانه یکی از مهلک‌ترین اشتباهاتی است که ممکن است قوه اجرایی کشور ناخواسته مرتکب آن شود.

بنابراین تقاضای ما به‌عنوان کارشناسان و کنشگرانی که سال‌ها در این حوزه عمر صرف کرده‌ایم، این است که از تخصص‌زدایی، کمی‌نگری و استیلای نگاه‌های صرفا مادی و تبلیغاتی در این حوزه اکیدا پرهیز شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز