خبرگزاری کار ایران

کیخا مطرح کرد؛

تخریب سدهای زیانبار برای محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۵۸

تاکنون نتایج اقدامات در راستای توسعه کشاورزی در کشور برای تالاب‌ها مثبت نبوده است، که در بررسی مشکلات پارک ملی دریاچه ارومیه بیشترین تاثیر منفی، توسعه کشاورزی بوده است بدون در نظر گرفتن حق آبه‌های تالاب‌ها است.

ایلنا: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سدهایی که موجب آسیب به محیط زیست شود و ضرر آن‌ها بیشتر از نفع باشد باید تخریب شوند.

به گزارش ایلنا، " احمد علی کیخا " روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت بزگداشت روز جهانی تالاب‌ها اظهار داشت: اندیشه تشکیل کنوانسون بین المللی رامسر اولین بار در سال ۱۹۷۱ برای حفاظت از تالاب‌ها از سوی دولتمردان ایرانی مطرح شد و اولین بار در شهر رامسر تصمیم برایجاد یک تفاهم نامه بین المللی در زمینه انعقاد تفاهم نامه در راستای حفاظت از تالاب‌ها گرفته شد.

این مقام مسئول ببان داشت، که در طول صد سال گذشته تاکنون ۵۰ درصد از سطح کل تالاب‌های جهان کاسته شده است و وسعت تالاب‌ها اکنون به۵/۱۲ میلیون کیلومتر مربع رسیده است که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

معاون محیط طبیعی اذعان داشت، پس از توافق بین المللی کنوانسیون رامسر و بعد از طی ۴ سال ۸ تالاب در کشور ما به ثبت رسد که در حال حاضر تعداد ۲۴ رامسر سایت در کشور وجود دارد که ۳۲ تالاب را در بر می‌گیرد ودرادامه یاد آور شد، که کنوانسیون رامسر ۱۶۸ عضو دارد و به تعداد ۲۱۷۱ تالاب در دنیا عضو کنوانسیون رامسر با مساحت بیش از ۲۰۷۰۰۰ هکتاراست.

" کیخا "، ایران را میزبان مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر اعلام کرده و اظهار داشت؛ که بدون تردید برای بالانس بین مصرف و تولید با شرایط خوب با توجه به واقعیت تالاب‌ها اگر تالاب‌ها از شرایط خوبی برخوردار باشند بدین معناست که اکوسیستم به خوبی عمل می‌کند ولی اگر شرایط تالابی مطلوب نباشد بدین معناست که مجموعه برنامه‌ها و طرح‌ها و سیاست‌ها از شرایط مطلوبی برخوردار نیست.

وی در ادامه با اشاره به مزیت‌های تالاب‌ها و اینکه بیشترین تنوع زیستی در تالاب است اعلام کردند که بعضی از تالاب‌ها از بیش از ۵۰درصد تنوع زیستی برخوردارند.

بین تالاب‌ها و کشاورزی می‌توان همکاری مسالمت آمیز ایجاد کرد

این مقام مسئول ضمن اظهار تاسف در مورد بی‌توجهی برنامه‌های توسعه در سالهای گذشته نسبت به تالاب‌ها یاد آوری کردند که هر سال ۲ فوریه سالگرد روز جهانی تالاب‌ها است و در سالیان اخیر توجه ویژه‌ای به این امر شده است و امسال نیز روز جهانی تالاب‌ها به عنوان «تالاب‌ها و کشاورزی» نام گذاری شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تالاب و کشاورزی از رقبای هم هستند اعلام کرد؛ تاکنون نتایج اقدامات در راستای توسعه کشاورزی در کشور برای تالاب‌ها مثبت نبوده است، که در بررسی مشکلات پارک ملی دریاچه ارومیه بیشترین تاثیر منفی، توسعه کشاورزی بوده است بدون در نظر گرفتن حق آبه‌های تالاب‌ها است.

کیخا با بیان اینکه ساخت سد سیوند در بالادست بختگان و همچنین افزایش تولید برنج در این منطقه را از دلایل خشک شدن این تالاب‌ها عنوان کردند و به دلیل اهمیت بخش کشاورزی به جهت تولید و تامین غذا و همچینین تاثیر بخش کشاورزی و رقابت با محیط زیست و مساله تالاب‌ها امسال روز جهانی تالاب‌ها به نام تالاب و کشاورزی بعنوان دو شریک دیده شده‌اند که می‌توان در این دو بخش بجای رقابت همکاری مسالمت آمیز ایجاد کرد.

معاون محیط زیست طبیعی اظهار داشت، که در امر حفاظت از تالاب‌ها خود مردم باید مشارکت داشته و خودشان در سرنوشت تالابهای شهرشان دخیل باشند. لذا از سمن هادعوت کردیم که ما را در این اقدام یاری کنند.

کیخا افزود، که از همین امروز دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد تالابی در معاونت محیط طبیعی، گروه تالاب‌ها و دفتر زیستگاههای سازمان محیط زیست تشکیل خواهد شد و انتظار این است که همه کمک کنند تا سال ْآینده حوزه تخصصی مردم نهاد برای هر استان و تالاب مربوط به آن استان داشته باشیم و تا سال آینده بیش از یک روز به مقوله تالاب‌ها بپردازیم و همگی فعال‌تر و حساستر نسبت به مساله تالاب‌ها برخورد کنیم.

معاون محیط طبیعی با بیان اینکه انتظار می‌رود تیتر خبری همه روزنامه‌ها و مطبوعات در روز ۲ فوریه(یکشنیه آینده) ویژه تالاب‌ها باشد تا همه مردم در هفته تالاب‌ها با روز جهانی تالاب‌ها آشنا گردند، تاکید کرد؛ موضوع تالاب باید در سطح دانش آموزی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد که این نهضت نیاز به تلاش همه مردم دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز