خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت باید جریان آزاد اطلاع رسانی را تسهیل کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۷۰

اگر نگاه بدبینانه، چتر امنیتی و قوانین دست و پاگیر برای ثبت NGO‌ها برداشته شود مردم واکنشی مثبت نشان می‌دهند و روح وندالیسم و بی‌تفاوتی که در جامعه وجود دارد کمرنگ می‌شود.

ایلنا: مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وظیفه دولت در برابر حرکت‌های مردمی حوزه زیست محیطی گفت: دولت نیاز به تولی‌گری برای کارهای مردمی ندارد تنها کاری که باید انجام دهد این است که اجازه دهد مردم کار خودشان را بکنند. دولت باید جریان آزاد اطلاع رسانی را تسهیل کند، به رسانه‌ها کمک کند.

به گزارش ایلنا؛ محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، در باره حرکت اخیر جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر مبنی بر اعطای یارانهٔ خود به سازمان حفاظت محیط ریست در گفتگو با ایلنا گفت: اتفاقاتی که امسال در حال رخ دادن است، نشان دهندهٔ فرآیندی است که من از آن به عنوان بیداری محیط زیستی یاد می‌کنم.

وی افزود: حساسیت مردم در حوزه محیط زیست به حدی افزایش پیدا کرده است که مردم حاضرند برای دستیابی به مطالباتشان هزینه بپردازند و در گردهمایی‌ها شرکت کنند. این امر نشان دهنده این است که جوامع مدنی ما در حوزهٔ محیط زیست از یک آگاهی در خور توجه و قابل قبول و همراه با یک شیب افزایشی برخورد دارند.

درویش ادامه داد: اغلب دولتمردان، جمعیت مرجع و نخبگان ما در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی از مردم عقب‌تر هستند. تاکنون ما شاهد چندین جنبش بزرگ محیط زیستی از سوی مردم بودیم؛ حرکت‌هایی مانند جلوگیری از تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر، بستن کارخانه‌های آلودهٔ سرب و روی در زنجان و حفاظت از کارون و ساحل مرجانی در غرب استان هرمزگان، که نمونه این کار‌ها را را کمتر در میان در جامعه نخبگان دیده‌ایم.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته برخی مسولین نیز کار‌های مفیدی در زمینه محیط زیست انجام داده‌اند برای نمونه استاندار چهار محال و بختیاری، خودش را به عنوان داوطلب حامی پلنگ ایرانی معرفی و اعلام کرده است که همهٔ امکاناتش را در زمینه حمایت از پلنگ در حال انقراض زاگرس انجام خواهد داد. در گذشته هم استاندار سمنان، در مورد قطع درختان گفته بود که من حاضرم تبر را به پای من بزنند اما به درختان نزنند.

وی افزود: البته شاهد برخی برخوردهای نا‌مناسب نیز از مسولین بوده‌ایم. مانند اردیبهشت امسال که استاندار فارس گفت: گور خرهایی که در منطقهٔ حفاظت شدهٔ بهرام گور هستند مصیبتی برای این منطقه‌اند، استاندار قبلی چهار محال و بختیاری نیز یک ضرب الاجل ۲۰روزه برای اداره کل منابع طبیعی تعیین کرد که اگر به فرامینش گوش داده نشود برخی مسولان را بر کنار می‌کند و مدیر کل منطقه را بر کنار هم کرد.

درویش ادامه داد: در زمینه محیط زیست، نخبگان، مراجع فکری و روشنفکران و هنرمندان ما اندکی دیر از خواب بلند شدند، اما خوب از خواب بلند شدند و امید دارم در این زمینه بتوانند جلودار باشند. برای نمونه تاکنون، در حوزه سینما فیلم‌های موثر در مورد محیط زیست بسیار کم داشته‌ایم.

این فعال حوزه محیط زیست گفت: بسیاری از این هنرمندان که این حرکت را آغاز کرده‌اند شاید یارانه هم نمی‌گرفتند اما اکنون به این دریافت رسیده‌اند که از دولت بخواهند صندوقی تشکیل شود و این صندوق از محل یارانه‌های آنان و مردم تامین منابع شود. تا کنون بسیاری از افراد نیز به من زنگ زده‌اند و خواستند که آن‌ها هم به این لیست اضافه شوند.

درویش در پاسخ به این سوال که دولت باید چه کاری انجام دهد تا این حرکت موثر باشد گفت: دولت نیاز به تولی‌گری برای کارهای مردمی ندارد تنها کاری که باید انجام دهد این است که اجازه دهد مردم کار خودشان را بکنند. دولت باید جریان آزاد اطلاع رسانی را تسهیل کند، به رسانه‌ها کمک کند، به عنوان یک دیده‌بان خردمند وضعیت موجود در جامعه را رصد کند، خطا‌ها را به موقع گوشزد کند و شرایطی فراهم کند که خبرنگاران و نویسندگان از بیان واقعیت‌ها و انتقاد‌ها نترسند. در این وضعیت جامعه به خود ترمیمی خواهد پرداخت و این کاری است که " ماهاتیر محمد " با مالزی کرد و ما هم می‌توانیم همین کار را انجام دهیم.

درویش در پایان گفت: دولت باید فضای امن و راحتی را برای تشکل‌های غیر دولتی فراهم کند تا به داد کشور و طبعیت برسند. اگر نگاه بدبینانه، چتر امنیتی و قوانین دست و پاگیر برای ثبت NGO‌ها برداشته شود مردم واکنشی مثبت نشان می‌دهند و روح وندالیسم و بی‌تفاوتی که در جامعه وجود دارد کمرنگ می‌شود. همه باید کمک کنیم تا کشور را دوباره از نو بسازیم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز