خبرگزاری کار ایران

درد و دل‌‌های پدر سازمان میراثفرهنگی:

کسانی که اهل مبارزه نیست از سازمان میراثفرهنگی برود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۱۷

بناهای تاریخی از ثبت خارج می‌شوند و در کاخ موزه‌ها، جگر و دوغ فروخته می‌شود / آنقدر بی‌آبرو شده‌ایم که افراد دست به تخریب میراثملی‌مان بزنند؟ / چه کسی اجازه دارد که اثر ۱۵۰ سال را تخریب کند؟

ایلنا: قائم مقام سازمان میراثفرهنگی، گفت: من می‌خواهم که اگر کسی اهل این مبارزه نیست از سازمان برود. مطمئنم می‌توانیم دوباره این سازمان را بسازیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " مهدی حجت "، قائم مقام سازمان میراثفرهنگی در مراسم تودیع مسعود نصرتی مدیرکل سابق میراثفرهنگی استان تهران و معارفه رجبعلی خسروآبادی، با اعلام اینکه اگر مدتی در میان همکارانم حضور نیافتم به دلیل دلخوری بود که از این سازمان داشتم، گفت: ‌ من حق پدری به این سازمان دارم چون ۱۰ سال پیش آن را ایجاد کرده، مدیریت و بزرگ کردم.

وی با بیان اینکه نگران این هستم که این سازمان تضعیف و به ذلت بیفتد، ادامه داد: ‌ زمانی که وارد ساختمان میراثفرهنگی می‌شوم درست حال کسی را دارم که سیل وارد خانه‌اش شده است. تا چند روز اول، پدر خانواده نمی‌تواند به اعضای خانواده رسیدگی کند و فقط مشغول لایروبی است من هم در سه ماه گذشته مشغول لایروبی بودم.

حجت با اشاره به اینکه گزارش‌های انجام شده برای هیچ یک از علاقمندان میراثفرهنگی راضی کننده نبوده است، گفت: موزه دوران اسلامی چندین سال است که تعطیل شده، طبقه دوم و زیرزمین موزه ایران باستان نیز عملاً تعطیل و بدون استفاده شده است، بناهای تاریخی از ثبت خارج می‌شوند و در کاخ موزه‌ها، جگر و دوغ فروخته می‌شود. صنایع دستی نیز نتوانسته حیثیت کشور را به جهان معرفی کند. حوزه‌ای که قبلا در آن، مقام اول و دوم را در دنیا داشتیم، اما اکنون این احساس را دربارهٔ جایگاه‌مان نداریم.

قائم مقام سازمان میراثفرهنگی همچنین تصریح کرد: در حوزهٔ گردشگری نیز وضعیت بهتر از دیگر حوزه‌ها نیست. به همین دلیل، معتقدم همهٔ فعالیت‌های گذشته در اداره کل میراثفرهنگی و گردشگری استان تهران محصول تلاشی است که شکوفه‌هایش در فصل مناسب خود رشد نکرده‌اند.

حجت گفت: عده‌ای از افراد از روی علاقه‌شان به ایران می‌آیند و در حداقل امکانات پذیرایی می‌شوند اگر حیثیت فوق العاده ایران نبود شاید دلخوشی زیادی از این سفر‌ها عاید آن‌ها نمی‌شد.

به گفته قائم مقام سازمان میراثفرهنگی باید فصل نویی را آغاز کنیم، سازمان میراثفرهنگی سازمان آبیاری ریشه خدمت فرهنگ کشور است. نگهداری از میراثفرهنگی ایران تلاش‌های زیادی را می‌طلبد اگر کسی طاقت چنین تلاش‌ها و مبارزاتی را ندارد نباید مسئولیتی قبول کند چون اگر ثابت کنیم که دفاع از میراثفرهنگی بسیار مهم است به آن هم اهمیت می‌دهند و هم بودجه.

وی به خطر خروج کاخ جهانی گستان از فهرست میراثجهانی اشاره می‌کند و گفت: چرا سازمان فرهنگی کشور باید به‌گونه‌ای عمل کند که کسی به خود جرأت دهد تا در کنار یک اثر تاریخی جهانی، برج بسازد، چه کسی جرات کرده است که کنار این کاخ یک برج مرتفع بسازد، چه کسی اجازه دارد که اثر ۱۵۰ سال را تخریب کند؟ آیا ما انقدر بی‌آبرو شده‌ایم که افراد دست به تخریب میراثملیمان بزنند؟ من می‌خواهم که اگر کسی اهل این مبارزه نیست از سازمان برود. مطمئنم می‌توانیم دوباره این سازمان را بسازیم همانند دوران جنگ تحمیلی.

قائم مقام سازمان میراثفرهنگی به مراسم تودیع و معارفه امروز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در میان ما آقای نصرتی حضور نداشت. شاید به دلیل مشغله‌ای بوده که ایشان داشتند اما اگر دلخوریشان باعثنیامدن به این مراسم شده باید بگویم که من عملکرد هیچ یک از مدیران کل میراثفرهنگی استان‌ها را نپذیرفته‌ام.

وی تاکید کرد: نگهداری از میراثفرهنگی کشور با وزن سنگین‌اش، کار بسیار سختی است، از این رو در همین مکان اعلام می‌کنم، اگر کسی نمی‌تواند این وزن را تحمل کند، نباید مسئولیت قبول کند و در این سازمان بماند. اگر امروز در هر حوزهٔ فرهنگی در سازمان میراثفرهنگی و گردشگری افرادی بیایند و مدتی را به تفریح بگذرانند و بروند، باید اعلام کنم که این سازمان‌، سازمان فراهم کردن عشرت‌های کوتاه‌مدت نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز