خبرگزاری کار ایران

مرکز اسناد و مدارک سازمان میراثفرهنگی به تهران منتقل شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۰۱

آنچه درباره مفقود شدن ۴۷هزار کتاب گفته شده است صحت ندارد؛ زیرا همه کتابهای موجود در مرکز اسناد و مدارک سازمان میراثفرهنگی معادل همین تعداد بوده است و نمی توان پذیرفت که کتابها یکجا مفقود شده باشند.

ایلنا: ‌ با انتقال آخرین اسناد میراثفرهنگی و باستانشناسی از شیراز، مرکز اسناد و مدارک سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به طور کامل به تهران منتقل شد.

به گزارش ایلنا، جلیل گلشن با اعلام این خبر گفت: انتقال اسناد از ۲ ماه قبل و با کتابهای مرکز اسناد و مدارک میراثفرهنگی آغاز شد و شبانگاه ۲۲ مهر ۹۲ با انتقال اسناد تاریخی باستانشناسی کشور به ساختمان مرکزی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خیابان آزادی به پایان رسید.

او هدف از این اقدام را الحاق مرکز اسناد و مدارک میراثفرهنگی به سایر بخشهای ستادی سازمان میراثفرهنگی در تهران و بهره برداری بهتر از آنها اعلام کرد و گفت: انتقال اسناد از شیراز به تهران درهمه مراحل با اسکورت نیروی انتظامی همراه بود.

مرکز اسناد و مدارک سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال۱۳۸۹ و در زمان ریاست حمید بقایی بر این سازمان در قالب آنچه طرح انتقال سازمانهای دولتی از تهران به شهرستانها خوانده می شد از تهران به شیراز و تخت جمشید منتقل و با اعتراض کارشناسان و دوستداران میراثفرهنگی روبرو شد. به ویژه جامعه باستانشناسی کشور بر این باور بودند که اسناد در شرایط نامطلوبی نگهداری می شوند و آسیبهای زیادی متوجه آنها است.

گلشن در ابن باره گفت: از آنجا که در زمان انتقال این اسناد در سازمان میراثفرهنگی نبودم نمی توانم اظهار نظر دقیقی داشته باشم اما در بازدیدی که از شیراز پس از تصدی ریاست پژوهشگاه داشتم متوجه شدم بخشی از اسناد و مدارک در یک سوله نگهداری می شده که از نظر شرایط محیطی مانند نور، رطوبت، دما و عوامل تهدید کننده مانند باکتریها واجد شرایط مناسب نبوده است.

رییس پژوهشگاه میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اخباری که درباره مفقود شدن بخشی از کتابها و اسناد در رسانه ها منتشر شده است، یادآور شد آنچه درباره مفقود شدن ۴۷هزار کتاب گفته شده است صحت ندارد؛ زیرا همه کتابهای موجود در مرکز اسناد و مدارک سازمان میراثفرهنگی معادل همین تعداد بوده است و نمی توان پذیرفت که کتابها یکجا مفقود شده باشند. با این حال به محض آنکه فضای مناسب برای استقرار مرکز اسناد و مدارک در اختیار قرار بگیرد تحقیق در این باره آغاز می شود و سازمان حتی نسبت به مفقود شدن چند نسخه کتاب یا چند برگ سند نیز حساسیت فراوان دارد.

گلشن درباره ساماندهی کتابها و اسناد منتقل شده به تهران و احیای دوباره مرکز اسناد و مدارک سازمان میراثفرهنگی افزود: محل استقرار این مرکز که سابقا در ساختمان مرکزی این سازمان قرار داشت کاربری دیگری پیدا کرده و اکنون مهم ترین مشکل، یافتن جای مناسب برای نگهداری هزاران نسخه سند و کتاب و خدمات رسانی به پژوهشگران است.

او تاکید کرد: همه اسناد و کتابها پیش از انتقال، طبقه بندی شده اند و با توجه به موضوعیتی که دارند به تدریج تحویل کتابخانه مرکز سازمان میراثفرهنگی، پژوهشکده حفاظت و مرمت و پژوهشکده باستانشناسی خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز