خبرگزاری کار ایران

با رای نمایندگان؛

تصویب یک فوریت طرح اصلاح دو ماده از قانون مبارزه با قاچاق کالا در رابطه با مشروبات الکلی

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۷۰۱

تمام کسانی که در داخل اقدام به تولید و خرید و فروش مشروب می‌کنند می‌توانند مشروب را در درون بطری خارجی بریزند و بفروشند. بنابراین ما با این قانون به فروشندگان مشروب خدمت می‌کنیم

یک فوریت طرح اصلاح دو ماده از قانون مبارزه قاچاق کالا و ارز مربوط به مشروبات الکلی از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن با ۱۲۳ رای موافق و ۲۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اصلاح دو ماده از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به مشروبات الکلی توسط محمد دهقان مطرح شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با دو فوریت این طرح توضیح داد: در مورد کالا و ارز یک غفلتی صورت گرفته و این است که برای مشروبات قاچاق و خرید مشروبات خارجی که زیر ده میلیون تومان است جزای نقدی پیش بینی می‌شود و این با قانون مجازات اسلامی که برای این دو مجازات حبس در نظر گرفته در تعارض است.

وی ادامه داد: تمام کسانی که در داخل اقدام به تولید و خرید و فروش مشروب می‌کنند می‌توانند مشروب را در درون بطری خارجی بریزند و بفروشند. بنابراین ما با این قانون به فروشندگان مشروب خدمت می‌کنیم چراکه اکثر فروشندگان مشروب خرده فروش هستند و مشکلی که در اینجا ایجاد شده این است که از لحاظ قانونی و اجتماعی این قانون تشویقی برای مساله‌ای که در حال اتفاق افتادن است محسوب می‌شود.

دهقان همچنین گفت: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه قضات ما نیز در خصوص شناسایی داخلی یا خارجی بودن مشروب دچار مشکل هستند ما مجبور شدیم که این طرح را به صورت دو فوریت ارائه دهیم.

سیدحمیدرضا طباطبایی نائینی در مخالفت با دو فوریت این طرح با بیان اینکه استنباط طراحان این طرح از موضوع کاملا غلط است اذعان داشت: هیچ تفاوتی در مجازات مسکر داخلی و خارجی وجود ندارد و قانون برای هر دو مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق در نظر گرفته است لذا ما با خلا قانونی مواجه نیستیم و دادگستری های کشور نیز با مشکلی مواجه نیستند.

ابراهیم نکو نماینده ورامین اما در موافقت با این طرح با تاکید بر اینکه ضرورت دو فوریت این طرح احساس می شود افزود: متاسفانه دوگانگی در برخی از قوانین کشور موجب شده که هم قانون گذار و هم کسی که قانون بر او اعمال می شود با مشکلاتی مواجه شوند.

نماینده مردم ورامین ادامه داد: ما نمی توانیم قانونی داشته باشیم که در آن چند سلیقه اعمال شود چنانچه می بینیم که این چند سلیقگی ها هنوز نیز موانعی را بر سر اجرای قوانین ایجاد کرده است.

محمدرضا پورابراهیمی اما در مخالفت با دو فوریت این طرح با بیان اینکه استنباط برخی قضات ما در رابطه با این طرح اشتباه است یادآور شد: حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان چند ماه قبل همه این مواردی را که موافقان این طرح مطرح کرده اند، دیده اند این قانون نیز بر همین اساس نهایی شده اما اینکه بر اساس استنباط یک قاضی طرح دو فوریتی ارائه شود مبنای منطقی ندارد.

نماینده مردم کرمان افزود: اگر شبهه ای هم وجود داشته باشد این شبهه با استفساریه قابل حل است نه با طرح و از سویی دیگر کل قانون معطل مانده و ابتدا باید برای کلیت موضوع تصمیم گیری شود و بعد در مورد استفساریه و یا دو فوریت آن تصمیم گیری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز