خبرگزاری کار ایران

موافقت مجلس با پیوستن ایران به برخی کنوانسیون ها و قراردادهای بین المللی

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۰۷۱

پروتکل اصلاحی موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیوستن ایران به برخی کنوانسیون ها و قراردادهای بین المللی موافقت کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز با ۱۵۸ رای موافق، ۱ رای مخالف، ۸ رای ممتنع از ۲۰۸ نماینده حاضر با لایحه پروتکل اصلاحی موافقت نامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا موافقت کردند.

براساس این مصوبه مجلس در ماده واحده این لایحه مقرر شد پروتکل اصلاحی موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

حامد قادرمرزی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: براساس این اصلاحیه خدمه در مواقع نقص فنی، تصادف، بیماری می توانند وارد قلمرو کشور مقابل شوند و کشور مقابل در برابر این شرایط باید اجازه ورود خدمه را دهد.

** موافقت مجلس با لایحه الحاق ایران به پروتکل ۱۹۷۸

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۰ رای موافق بدون رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از ۲۱۰ نماینده حاضر با لایحه اصلاحات قانون اصلاحات جمهوری اسلامی ایران به تشریفات(پروتکل) ۱۹۷۸ مربوط به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها ۱۹۷۳ مصوب ۱۳۸۰ موافق کردند.

براساس ماده واحده این لایحه که به تصویب مجلس رسید اصلاحات قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات پروتکل ۱۹۷۸ مربوط به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها ۱۹۷۳ مصوب ۱۳۸۰ با رعایت اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی به شرح پیوست تصویب می شود.

** نمایندگان با لایحه صدور گواهی نامه ها ونگهبانی دریانوردان موافقت کردند

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس با ۱۵۲ رای موافق، بدون رای مخالف، ۶ رای ممتنع از ۲۱۳ نماینده حاضر با لایحه تصویب قطعنامه های کنفرانس ۲۰۱۰ اعضای کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهی نامه ها و نگهبانی دریانوردان موافقت کردند.

براساس ماده واحده این لایحه که به تصویب مجلس رسید قطع نامه های شماره ۱ و ۲ کنفرانس مورخ ۲۰۱۰ اعضای کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهی نامه ها و نگهبانی دریانوردان مصوب ۱۹۷۸ به شرح پیوست تصویب می شود و به دولت ایران اجازه داده می شود با رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

۱ - قطعنامه شماره یک متضمن اصلاحات ضمیمه کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهی نامه، نگهداری دریانوردان

۲ - قطعنامه شماره دو متضمن اصلاحات آیین نامه آموزش، صدور گواهی نامه و نگهبانی دریانوردان

** موافقت مجلس با لایحه عضویت ایران در کارگروه بین المللی پزشکی نظامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۸ رای موافق، ۲ رای مخالف، ۸ رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر با عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در کارگروه بین المللی پزشکی نظامی(ICMM) موافقت کردند.

براساس ماده واحده این لایحه که به تصویب مجلس رسید به دولت اجازه داده می شود با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در کارگروه بین المللی پزشکی نظامی به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند.

تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح برعهده دولت است.

براساس تبصره یک ماده واحده این لایحه اعمال بند(ب) ماده ۱۸ اساسنامه در مورد جمهوری اسلامی ایران با رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی و مواد ۵ و ۳۰ اساسنامه با رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی خواهد بود.

براساس تبصره دو ماده واحده این لایحه در مورد جمهوری اسلامی ایران فرد جایگزین(نماینده ملی) موضوع بند ۳ ماده ۹ در نشست های کارگروه به وسیله دولت تعیین می شود.

حسین آذین نماینده رفسنجان در مجلس در اخطاری به دلیل آن که در این لایحه به بحثنیروهای مسلح می پردازد از این رو جزو وظایف و اختیارات رهبری است و قبل از تصویب در مجلس باید به موافقت رهبری برسد.

علی لاریجانی رییس مجلس در این زمان اعلام کرد: دولت می گوید نظر رهبری در این راستا اخذ شده است.

** موافقت مجلس با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تحدید برای دعاوی دریایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۲ رای موافق، بدون رای مخالف، ۳ رای ممتنع از ۱۹۹ نماینده حاضر با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تحدید مسوولیت برای دعاوی دریایی موافقت کردند.

براساس ماده واحده این لایحه به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به کنوانسیون تحدید مسوولیت برای دعاوی دریایی مورخ ۱۹ نوامبر ۱۹۷۶ میلادی به شرح پیوست مشتمل بر ۲۳ ماده ملحق شود و اسناد الحاق را نزد امین اسناد کنوانسیون تودیع کند.

براساس تبصره یک ماده واحده این لایحه به موجب بند یک ماده ۱۸ کنوانسیون جزء های(ت) و(ث) بند یک ماده ۲ آن توسط دولت ایران اعمال نمی شود.

براساس تبصره دو ماده واحده این لایحه نیز رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی برای هرگونه بازنگری یا اصلاح کنوانسیون و بازنگری مقادیر تحدید و واحد محاسبه یا واحد پولی بر اجرای مواد ۲۰ و ۲۱ الزامی است.

** موافقت مجلس با لایحه عضویت ایران در اتحادیه بیمه گران و اتکایی گران خطرهای تجاری و غیرتجاری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۳۸ رای موافق، بدون رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر با لایحه عضویت دولت ایران در اتحادیه بیمه گران و اتکایی گران خطرهای تجاری و غیرتجاری در کشورهای عضو سازمان تعاون اسلامی و موسسه تضمین اعتبارات صادرات و سرمایه گذاری عربی موافقت کردند.

براساس ماده واحده این لایحه که به تصویب مجلس رسید به دولت اجازه داده می شود در اتحادیه بیمه گران و اتکایی گران خطرهای تجاری و غیرتجاری در کشورهای عضو، سازمان تعاون اسلامی و موسسه تضمین اعتبارات صادراتی و سرمایه گذاری عربی به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط یا کمک اقدام کند تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت برعهده دولت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز